Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Veranderen in 100 dagen

Hoe overtuig ik mijn medewerkers?

Paperback Nederlands 2006 1e druk 9789058710376
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Veranderen roept vaak weerstand op, omdat mensen nu eenmaal graag alles bij het oude laten. In dit praktische en goed toegankelijke boek wordt de lezer meegenomen in een veranderingsproces. Allerlei zaken die te maken hebben met veranderen passeren de revue: het stellen van een diagnose, het managen van transities, motiveren van medewerkers, het omgaan met weerstanden en het gebruiken van interventietechnieken. Telkens wordt de theorie gekoppeld aan de praktijk van Bakkers Techniek, de voorbeeldcase in 'Veranderen in 100 dagen'.

Bakkers Techniek levert machines aan bakkerijen en verzorgt het onderhoud daarvan. Het bedrijf is ontstaan uit een fusie van vijf kleine bedrijven. Deze fusie is niet erg succesvol verlopen: het middenmanagement blokkeert vernieuwingen, de monteurs werken niet mee, de cijfers zijn niet rooskleurig en zo zijn er nog een aantal problemen. Bedrijfskundestudent Jochem zoekt uit wat er bij Bakkers Techniek moet gebeuren om het bedrijf weer vlot te trekken. Daarbij is het perspectief van de verandermanager minstens zo belangrijk als dat van de medewerkers die geen zin hebben in weer een verandering.

Specificaties

ISBN13:9789058710376
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:109
Druk:1
Verschijningsdatum:14-9-2006
Hoofdrubriek:Verandermanagement

Expertrecensies (1)

recensie
Veranderen in 100 dagen
Jaap Hollaar | 6 augustus 2007
Veranderingen komen we allemaal tegen, privé en zakelijk. Zakelijk zien we veranderingen in de productie, technologie, apparatuur of locatie. De oorzaken? Snelle technologie, mondialisering, automatisering, andere leefpatronen, regelgeving vanuit de overheden, enzovoort. Veel veranderingen gaan moeiteloos. Soms gaat het ook anders. Een verandering doorvoeren kan dan ook lastig zijn. Mensen echt meekrijgen des te lastiger. Dit veranderen roept dikwijls verzet op, omdat sommige mensen nu eenmaal graag alles bij het oude laten. In het praktische en zeer toegankelijke boekje 'Veranderen in 100 dagen' van Patries Quant wordt de lezer meegenomen in een veranderingsproces.
Lees verder

Lezersrecensies

2.5 van de 5
2 stemmen
0
0
1
1
0

Over Patries Quant

Patries Quant studeerde criminologie en Nederlands recht en werkte als docent, trainer en adviseur bij het Ministerie van Justitie. Sinds 1999 houdt zij zich bij Schouten & Nelissen bezig met leiderschap en projectmanagement. Het viel haar op dat er steeds meer functies ontstaan waarin leiding moet worden gegeven zonder formele macht. Deze leidinggevenden moeten hun medewerkers inspireren en motiveren, zonder middelen als sancties of beoordelingen. En dat is soms een 'hell of a job' .

Andere boeken door Patries Quant

Inhoudsopgave

Inleiding

1. De fusie
Een alledaags verhaal: het samengaan van bedrijven
Neuzen dezelfde kant op

2. Planmatige aanpak van een verandertraject
Planmatig werken
De AtspAr-methode

3. Diagnose vanuit het perspectief van de verandermanager
Warme of koude organisaties, warme en koude veranderingen
Veranderen in vijf kleuren
Gaan we reizen of trekken?
Organisaties op de divan
Bakkers Techniek: een diagnose

4. Diagnose vanuit het perspectief van de medewerker
Oorzaken van weerstand tegen verandering
Hoe uit zich de weerstand?
Omgaan met verandering: ieder stadium is belangrijk
Transities zijn belangrijk!

5. Het managen van transities
Afscheid nemen
De neutrale zone
Nieuw begin

6. Hoe motiveer ik individuele medewerkers?
Congruente technieken
Judotechnieken

7. Hoe groot is de weerstand tegen verandering eigenlijk?
Het management werkt soms ongewild weerstand in de hand
Over goede en slechte veranderstrategieën

8. Voorbeelden van interventies
Interventies gericht op de organisatie
Interventies gericht op de groep
Interventies gericht op het individu

9. Na het denken, nu het doen
De 8 fasen van Kotter
Fase 1: Urgentiebesef vestigen
Fase 2: Een leidende coalitie vormen
Fase 3: Een visie en strategie ontwikkelen
Fase 4: De veranderingsvisie communiceren
Fase 5: Een breed draagvlak voor de verandering creëren
Fase 5: Kortetermijnsuccessen genereren
Fase 7: Verbeteringen consolideren
Fase 8: Nieuwe benaderingen verankeren in de cultuur

Tot slot: Waarom 100 dagen?

Bijlagen
1: Checklist voor het managen van een einde
2: Checklist voor het managen van de neutrale zone
3: Checklist voor het managen van een nieuw begin

Literatuur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Veranderen in 100 dagen