Projectmanagement in het onderwijs
Paperback Nederlands 9789065082145Samenvatting
Dit boek is bedoeld voor iedereen die betrokken is bij projecten in school, die tot een goed eindresultaat wil brengen in een goede werksfeer. Een geslaagd project heeft diverse ingrediënten nodig, zoals benodigde kennis, inzet en creativiteit van de projectmedewerkers. Een duidelijke probleemstelling bij aanvang en een heldere projectstructuur vormen het fundament.
Projectmatig werken is uitermate geschikt voor ontwikkeltrajecten in het onderwijs. Het garandeert resultaat en kwaliteit en ondersteunt de doelen van de organisatie. Het maakt de scheiding tussen de reguliere werkzaamheden en de taken voor het project helder. Dit praktische boek maakt kennis over projectmatig werken toepasbaar voor het onderwijs. Theoretische kennis, checklists, voorbeelden en praktische tips wisselen elkaar af. Het boek is bruikbaar in alle onderwijsorganisaties, van basisscholen tot universitaire opleidingen.
Interesse in een training en/of advies, ook binnen de school? Kijk op cps.nl en/of neem contact op met een van de auteurs.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Leeswijzer
Projecten op school
1.1 Onderwijs in vogelvlucht
1.2 Projecten te kust en te keur?
1.3 Wat is een project?
1.4 Wat is een programma?
1.5 Wat is kwaliteit?
Projectmatig werken
2.1 Bezint eer ge begint
2.2 Projectmatig werken als standaard
2.3 Schoolkwaliteit centraal
Principes van projectmatig werken
3.1 Kiezen voor projectmatig werken
3.2 Principes van projectmatig werken
3.3 Waarom projecten slagen of mislukken
Tips van en voor projectleiders
4.1 Succes maak je zelf
4.2 De zeven Wijze W-vragen
4.3 Inhoud en aansturing scheiden
4.4 Rollen en taken onderscheiden
4.5 Werken met een drietrapsraket
4.6 Het project faseren
4.7 Geschikte beheersinstrumenten kiezen
4.8 De projectomgeving kennen
4.9 Ondersteunende software
Voorbereiding: projectopdracht en -definitie
5.1 Neem tijd voor de voorbereiding
5.2 Leg een heldere projectopdracht vast
5.3 Maak elk project op maat
5.4 Gebruik resultaatomschrijvingen
5.5 Baken de projectgrenzen af
5.6 Formuleer de projectdefinitie
Voorbereiding: risicomanagement en projectinrichting
6.1 Stakeholders
6.2 Inventariseer de risico’s
6.3 Beoordeel de risico’s
6.4 Beheer de risico’s
6.5 Richt de projectorganisatie in
Voorbereiding: projectplanning
7.1 Verdeel en beheers
7.2 Volg het stappenplan
7.3 Plan de producten en werkzaamheden
7.4 Plan de mijlpalen en (financiële) middelen
7.5 Rond de projectvoorbereiding af
Voorbereiding: projectplan op maat
8.1 Elk projectplan is uniek
8.2 Opzet van een projectplan
Uitvoering
9.1 Stel het projectplan centraal
9.2 Werk doelmatig
9.3 Maak werkplannen
9.4 Geef leiding aan de uitvoering
9.5 Meet de status en beoordeel de gegevens
9.6 Neem beslissingen
9.7 Maak een voortgangsrapportage
Afsluiting
10.1 Voer de laatste fase uit
10.2 Leer van het project
10.3 Hecht losse eindjes af
10.4 Voer een eindevaluatie uit
10.5 Reflecteer op je eigen projectleiderschap
Samenvatting
11.1 Omschrijving van een onderwijsproject
11.2 Zeven Wijze W-vragen als basis
11.3 SMARTie
11.4 RUMBA
11.5 Projectdefinitie
11.6 De zeven Wijze W-vragen als afbakening
11.7 Rollen en taken
11.8 Hoofdstukken in het projectplan
11.9 Van projectambitie tot en met projectevaluatie
Tien boeken die ons inspireren
Geraadpleegde literatuur
Lees meer
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan