Lees verder
Anneke Dekkers (1958) werkt sinds 1986 als trainer en coach. In 2001 heeft ze haar eigen bureau Strapa opgericht. Haar missie is mensen meer vrolijkheid, relativeringsvermogen, inzicht en resultaat te bieden. Ze doet dat door te trainen, coachen en te schrijven.
Meer over de auteursProvocatief coachen
Plaag je klant de goede kant op
Paperback Nederlands 2021 3e druk 9789462722828Samenvatting
Word je ook weleens moe van klanten die maar niet in beweging willen komen? Vraag je je af of er niet een andere, vrolijkere manier is om je klant te helpen? Dan is dit boek echt wat voor jou. Ontdek de kracht van provocatief coachen: een speelse aanpak waarmee je het beste uit je klant haalt.
Provocatief coachen is een methode waarmee je de klant met humor en warmte uitdaagt. Het is heel anders dan de traditionele coachingsaanpak. Niks goed luisteren, doorvragen en samenvatten, maar direct ingaan op wat iemand zegt op een onverwachte manier. Je verrast en verwart, overdrijft het probleem en komt met absurde oplossingen. En dat is nog effectief ook.
Door je vrolijke provocaties reageert je klant oprecht. Jullie komen samen sneller tot de kern van het probleem. Het resultaat is dat je klant meer daadkracht toont en realistischer naar zichzelf kijkt.
Dit handboek leert je hoe je provocatief coachen effectief inzet tijdens coachingstrajecten. Met 18 uitgewerkte technieken en fragmenten van echte coachingsgesprekken zie je hóe het werkt en dàt het werkt.
Ga voor meer plezier en resultaat!
'Heerlijk boek! Je glijdt er doorheen en intussen leer je heel veel!' - Marijke Lingsma - Coachboulevard.
'Doe gek, vul in, overdrijf en daag uit ... en houd van de klant! Dit is de boodschap van Provocatief coachen. Het is een bijzonder helder en inspirerend geschreven boek.' - Arianne van Galen - coach en opleider
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Anneke Dekkers
Over Karin de Galan
Inhoudsopgave
1 Provocatief coachen in vogelvlucht 13
Deel 1
Basishouding en basisvaardigheden provocatief coachen
2 Warmte geven 26
3 Humor gebruiken 36
4 Uitdagen 45
5 Invullen 59
6 Overdrijven 70
Deel 2
18 provocatieve technieken stap voor stap
7 Technieken per fase 78
8 Het probleem testen 81
Techniek 1: Het probleem ontkennen 84
Techniek 2: Het probleem overdrijven 96
Techniek 3: Wipwappen 102
9 Het doel betwisten 108
Techniek 4: Dat gaat je toch niet lukken 110
Techniek 5: ... En dat is maar goed ook! 120
Techniek 6: Oh, dat herken ik ... 125
10 Inzicht geven in de oorzaak 132
Techniek 7: Gedrag overdrijven 135
Techniek 8: Effect overdrijven 142
Techniek 9: Hoe doe je je probleem? 151
Techniek 10: Metaforen 158
Techniek 11: Twee soorten mensen 165
Techniek 12: Schuld verschuiven 174
Techniek 13: Absurde verklaringen 181
Techniek 14: De niet-zo-absurde verklaring 186
11 Naar een oplossing 193
Techniek 15: Provocatieve opdrachten 195
Techniek 16: Absurde oplossingen 202
Techniek 17: Niet-zo-absurde oplossingen 209
Techniek 18: Werken met het lichaam 216
12 Wanneer ga je provoceren — en wanneer doe je weer gewoon? 225
Deel 3
Rollen en stijlen van de provocatieve coach
13 De rollen van de provocatieve coach 240
14 De stijlen van de provocatieve coach 246
Over de auteurs 257
Over de coaches 259
Klanten en coaches in de opnames 262
Literatuurlijst 263
Antwoordenbijlage 264
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan