Over wie hebben we het in jullie boek Meesteradviseur eigenlijk? Wat is een adviseur?
Gerlof Schutte (consultant Rabobank): ‘Dat kan de interne HR of finance adviseur zijn, een externe zzp-er die adviseert, een consultant, maar ook iemand die een product aan de man moet brengen. Die geeft ook advies. De doelgroep voor het boek is breed. En we horen steeds vaker dat Meesteradviseur eigenlijk een boek is over persoonlijke effectiviteit. Wie ben ik, wat breng ik mee en hoe maak ik het verschil?’
Toch even naar de klassieke adviseursrol. Jullie stellen in Meesteradviseur dat veel professionals zijn ‘blijven hangen in de bagage van hun verleden’. Met andere woorden: zijn stil blijven staan. Is dit boek in die zin voor veel adviseurs een wake up call?
Gerlof Schutte: ‘De wereld verandert snel maar de adviseur verandert onvoldoende mee. Veel adviseurs hebben nog als basisgereedschap “kennis” in hun toolkit. Ze hebben niet in de gaten dat ze aan het slapen zijn. De klant van nu vraagt om een adviseur die zijn gehele persoonlijkheid meeneemt. Kennis is een hygiëne factor, waarmee de adviseur zich niet positief onderscheidt. Een echte meesteradviseur brengt veel meer mee.’
Rob Bertels (Holland Consulting Group): ‘We introduceren in het boek daar het wagenwiel van Meesterschap voor. Naast kennis (geloofwaardigheid), zijn de andere spaken van dit wiel: betrouwbaarheid, samenwerking, autonomie, dichtbijzijn en verandervermogen. Om met Louis van Gaal te spreken: het draait om het hele-mens-principe. Wie je bent, is belangrijker dan wat je doet. Vroeger was de volgorde: kennis, skills en persoon. Dat is nu omgedraaid. Veel adviseurs snappen nog niet dat juist in de persoon de toegevoegde waarde zit.’
In die zin wordt kaf van koren gescheiden in Meesteradviseur en is het een confronterend boek. Nogal wat adviseurs die het lezen, zullen constateren dat ze tekort schieten. Te veel old school…
Rob Bertels: ‘Vooropgesteld: er zijn heel veel adviesklussen die prima door een “standaard” adviseur gedaan kunnen worden. Je hebt niet overal een meesteradviseur voor nodig. We denken wel dat als je een echte meesteradviseur wilt zijn, je hele andere tools nodig hebt. In masterclasses merken we dat nogal wat adviseurs te passief en reactief in hun ontwikkeling zijn. Ze hebben te veel één ontwikkeld kennis-oog. Terwijl ze, afhankelijk van de situatie, antilope, schaap en tijger moeten kunnen zijn. Flexibel, volgend én actiegericht. Een meesteradviseur kan daarmee spelen en onderscheidt zich op persoonlijkheid van de mainstream adviseur. Tijd voor een adviseurs-meesterregister? Dat is eigenlijk een droom van ons. Ons vak kent helaas geen kwaliteitskeurmerk.’
Er is in het boek flink aandacht voor ‘zelfbewustzijn’. Het is zelfs de as in het wagenwiel. Waarom?
Rob Bertels: ‘Kijk naar het gros van de LinkedIn-profielen van adviseurs. Daarin staat vooral wat de kennis van iemand is en wat-ie doet. Maar daar heb je tegenwoordig geen onderscheidend vermogen meer mee. Waar sta je eigenlijk voor als mens? Wie ben je? Wat zijn je drives? Dat lees je in bijna geen enkel LinkedIn-profiel. Terwijl je in deze tijd moet kunnen samenwerken met je opdrachtgever. Je moet connecties kunnen maken en aansluiten bij thema’s die spelen in organisaties. Is duurzaamheid een thema in een organisatie, dan moet je als adviseur niet alleen je eigen kennis rond een vakgebied inbrengen, maar ook kunnen schakelen met thema’s die voor een organisatie belangrijk zijn. De moderne adviseur bestaat uit vele bouwstenen. Helaas zijn er te weinig adviseurs die bereid zijn nieuwe skills te ontwikkelen. Kijk naar netwerken van adviseurs. Die bestaan veelal alleen uit collega-adviseurs. Niemand uit aanpalende terreinen. Ze zitten heel erg in hun eigen coconnetje. Kom eruit! Wees een wagenwiel met brede expertise. Stop niet met leren. Het kan niet zo zijn dat je hetzelfde roept als dat je vijf jaar geleden riep. Ons vak zit in een transitie en ik vrees dat de helft het op de klassieke manier niet gaat redden. In die zin is Meesteradviseur een wake up call. Misschien niet toevallig dat Meesteradviseur al lange tijd in de top 10 van de verkooplijst van Managementboek staat.’
Jullie boek is in de pre-coronatijd geschreven. Toch: hoe moet je als adviseur acteren in coronatijden?
Gerlof Schutte: ‘Ik denk dat Meesteradviseur zijn naadloos aansluit bij de coronatijd. Juist nu moet je er zijn voor je klant. Proactief. Je kunnen inleven in de emoties van je klant en echt naast je klant staan die het zwaar heeft. De wereld is veranderd en gaat nog sneller veranderen is onze overtuiging. De adviseur moet mee veranderen om niet de boot te missen. Juist in de post-coronatijd zal van een adviseur verwacht worden dat hij/zij zichzelf meebrengt. Wie de M-factor heeft, is in staat om proactief diepgaande, wederkerige en duurzame relaties te creëren. De Meesteradviseur weet cliënten te triggeren op voor hen relevante zaken en maakt het verschuil door wie hij/zij is. Kennis is hygiëne. Het is de vent (m/v) in plaats van de tent of wat hij/zij kent.’
Over Pierre Pieterse
Pierre Pieterse was tot februari 2022 hoofdredacteur van Managementboek Magazine.