Op zoek naar nieuwe oplossingen
In Op zoek naar nieuwe oplossingen introduceert Harvard Business School-hoogleraar Rosabeth Moss Kanter een nieuw soort leiderschap. Geavanceerde leiders innoveren voor een betere toekomst door complexe problemen aan te pakken waarvoor geen duidelijk pad bestaat, zoals ongelijkheid of klimaatverandering. Ze vinden een oplossing door boven de partijen te staan, het silodenken te beëindigen en mensen van allerlei pluimage samen te brengen, en leunen daarbij op hun overtuigingskracht en improvisatievermogen.
Geavanceerd leiderschap is niet zozeer een groep mensen, als wel een mindset om problemen mee te benaderen. De belangrijkste voorwaarden zijn een oprechte verontwaardiging over een schrijnend onrecht, en de capaciteiten, connecties en cash om daar een oplossing voor te vinden. Om de wereld te verbeteren gaan geavanceerde leiders daarnaast te werk als een ondernemer. Naast een diep besef dat de wereld op een bepaald gebied tekort schiet en een droom om die misstand recht te zetten, dienen ze een plan te hebben om die gevoelens om te zetten in concrete actie. Daarnaast moeten ze over een goed verhaal beschikken om de onverschilligheid van hun omgeving te pareren, bondgenoten te enthousiasmeren, twijfelaars te overtuigen en tegenstanders te ontmoedigen. Geavanceerde leiders doen daarnaast regelmatig een stapje terug om te kijken of het loont om door te gaan, of dat het beter is om een pivot te maken, of zelfs helemaal te stoppen.
Het is te vroeg om de invloed van geavanceerde leiders precies te kunnen duiden. De meeste opereren vooralsnog op bescheiden schaal, maar gecombineerd hebben ze wel degelijk impact. Bovendien dragen ze bij tot een gezondere democratie: door burgers en consumenten bij de oplossing van systeemproblemen te betrekken nemen ze potentiële demagogen de wind uit de zeilen.
Strategie in het echt
Hoe pak je als middelgroot bedrijf de strategievorming aan? Start met het bepalen van visie en missie; analyseer de externe omgeving, bepaal het competitieve vermogen en maak een interne analyse: wat zijn de sterktes c.q. zwaktes? Bepaal vervolgens de ondernemingsdoelen en hoe je die gaat bereiken. En, zo weet Jack van der Werf, continu vernieuwen, om alle turbulentie van buitenaf te pareren.
Society 4.0
Na de agrarische, handels en industriële samenleving staan we aan de vooravond van de digitale samenleving. Dat is géén nieuwe industriële revolutie maar een maatschappelijke revolutie. Een vierde golf naar een fundamenteel andere samenleving zelfs. Om de nieuwe tijd te kunnen besturen, moeten we op zoek naar een nieuwe vorm van democratie. Na het liberalisme, socialisme en kapitalisme moeten we op zoek naar een nieuw ‘isme’. Bob de Wit gaat ons voor in die zoektocht.
Professioneel reflecteren
Over wat reflecteren precies inhoudt, lopen de meningen nogal uiteen. Marcel Hoonhout c.s. spreekt van ‘professioneel reflecteren’ (P-reflecteren) als een specifiek werk-gerelateerde variant van reflecteren. P-reflectie helpt de professional de keuzes die hij gemaakt heeft, expliciet te maken. Hoonhout en zijn medeauteurs beschrijven niet alleen wat P-reflecteren inhoudt en wat de meerwaarde ervan is maar ook hoe je professioneel reflecteren kunt leren.
Over Pierre Pieterse
Pierre Pieterse was tot februari 2022 hoofdredacteur van Managementboek Magazine.