Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

TED books

De boekenmarkt is aan het veranderen. En snel. Digitalisering en tablets slaan toe. Uitgevers zoeken al een aantal jaren naar nieuwe wegen om materiaal aan te passen aan de gebruikerswensen van hun publiek. Een recente multimediale vorm is gelanceerd door TED: de TED Books.

Bertrand Weegenaar | 7 maart 2013 | 1-2 minuten leestijd

TED is vooral bekend van TEDTalks, een bijzonder format waar de spreker op een grote rode stip maximaal 18 minuten mag spreken. De ‘Technology Education and Design’ Talks hebben grote namen op het podium gehad. Miljoenen kijkers hebben de talks van Sir Ken Robinson, Tony Robbins en Elizabeth Gilbert bekeken.

Sinds de TED organisatie de formule in een franchise-achtig vrij heeft gegeven knallen de TEDx evenementen je om de oren. In ons land is TEDxAmsterdam bekend. (Het reilen en zeilen achter de schermen is te belezen in het boek Het begint met een idee door Carolien Vader). Maar ook TEDxFryslan (2011) en TEDxBinnenhof (2012) zijn al georganiseerd.

Ook de TED organisatie breidt dus uit in de breedte met de lancering van TED Books. Een TED Book is een korte multimediale uitgave die in één uur te belezen, bekijken en/of te beluisteren is. TED Books zijn uitsluitend te verkrijgen via Kindle, Nook en natuurlijk de TED BOOKS APP op de iPad. Voor de beste multimediale ervaring. TED heeft al wat namen weten te binden (30 titels tot nu toe) zoals Negroponte en Don Tapscott. Maar veel jonge startende schrijvers over een brede range aan onderwerpen. Van ‘When I’m 164’ tot aan ‘Make love not porn’.

Is dit dan de nieuwe kans voor uitgevers? Het nieuwe format? Ja en nee. Het is een handzaam format, een uurtje lezen en kijken. Het biedt een nieuwe generatie auteurs, met name de jonge die veel visueler denken en zich uiten dan de oudere garde een leuk platform. TED is tenslotte TED. Het format laat verder de groeimogelijkheden zien van ePubs en digitale content. Het strijd minimaal om de beperkte tijd die een lezer te besteden heeft. Dat alleen zou een waarschuwing voor ‘klassieke’ auteurs en uitgevers moeten zijn!

Over Bertrand Weegenaar

Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden