Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Slimmer werken vanaf nu!

Stop nu met denken aan al het werk dat mogelijk nog op u ligt te wachten. Ga nadenken óver uw werk. Anja Wassenaar geeft in haar handzame boekje 'Slimmer werken vanaf nu!' aan waarom u zich de tijd moet gunnen om eens kritisch te kijken naar de manier waarop u nu werkt. Doet u wat u wilt doen? De schrijfster helpt u met het vinden van antwoorden. Daarnaast geeft ze legio praktische tips om uw werk zo plezierig en efficiënt mogelijk in te richten. Aan de slag dus!

Bertine Zoon | 25 januari 2010

'Ik heb vaak de hele dag hard gewerkt maar ik heb niet gedaan wat ik wilde doen.' Mompelt u dit ook wel eens? Dan kunt u in 'Slimmer werken vanaf nu!' veel handvatten vinden om zaken anders aan te pakken. Eén gegeven staat namelijk centraal; u heeft vaak meer mogelijkheden dan u denkt om regie te krijgen en te houden over uw werkzaamheden. Daar wordt u tijdens het lezen van het boek bewust van. Doelstelling is om niet meer van vakantie naar vakantie te leven maar van plezierige werkdag naar plezierige werkdag door bewust te bedenken hoe uw werk efficiënter en vooral ook plezieriger kan. En door hiervoor actie te nemen. Zo krijgt u al in hoofdstuk 2 de vraag voorgelegd: Houdt u bij het plannen van uw werkzaamheden rekening met uw bioritme? In mijn workshops rondom plezieriger werken vul ik deze opmerking altijd aan met de vraag; 'Waarom begint u uw werkdag eigenlijk met het lezen van uw email?' Heeft u ooit eens nagedacht over deze vraag? De kans is groot van niet. En dat is juist waar dit boekje u toe aanzet: eens kritisch kijken naar ingeslepen gewoonten. Want wellicht is het voor u veel zinvoller om die eerste uurtjes van de dag niet door uw inbox te lopen, maar om die lastige klus eens op te pakken nu u nog fris bent en vol energie zit. De korte hoofdstukken zetten u vooral aan het denken over de manier waarop u gebruikmaakt van e-mail en internet. Inmiddels zijn dit twee onmisbare hulpmiddelen bij het uitvoeren van onze werkzaamheden. En daarmee vaak ook twee 'lastposten'. Want hoe kunt u omgaan met de overvloed aan informatie die op ons afkomt? Auteur Anja Wassenaar stelt overigens dat er helemaal geen sprake is van een overvloed aan informatie. Het probleem is volgens haar dat we niet altijd goed weten hoe we moeten omgaan met alle digitale informatie die ons wordt aangeboden. Neem binnenkomende nieuwsbrieven - wekelijks ontvang ik er toch wel een paar. Vaak gun ik me echter onvoldoende tijd om ze te lezen. Een tip van de auteur die ik zeker ga gebruiken; stel een aparte map in je inbox in waar naartoe automatisch alle nieuwsbrieven worden gezonden. De nieuwsbrieven vervuilen op deze manier je inbox niet. Wassenaar geeft in het boek meteen aan hoe ik een filter kan zetten op mijn binnenkomende nieuwsbrieven. Dit nodigt direct uit om actie te ondernemen. Hoewel de auteur u probeert bewust te maken van uw handelen, is haar boek geen 'strenge leermeester'. Korte alinea's en compacte hoofdstukken, foto's en cartoons zorgen ervoor dat het uitnodigt om te lezen maar vooral ook om zelf direct aan de slag te gaan. Wassenaar verwijst naar relevante websites en geeft aan hoe u hupmiddelen stap voor stap kunt instellen voor de verschillende programmatuur, zoals Windows en Apple. De auteur geeft ook aan dat u dingen moet leren loslaten. Zoals het aanmaken van mappen om digitale bestanden in te archiveren. Dat wordt ons afgeraden. Het kost ons veel tijd om die mappen aan te maken en het kost ons vervolgens ook weer veel tijd om de opgeborgen bestanden terug te vinden. We krijgen het advies om al onze digitale bestanden op één grote berg te gooien. De slimme en snelle zoekfuncties van onze computers helpen ons binnen no time het juiste document te vinden. Ik geeft toe; zelf ben ik nog niet aan deze stap toe!

Over Bertine Zoon

Bertine Zoon is freelance trainer en geeft workshops en individuele coaching om met (meer) plezier te werken. Creëer ook een plezierige omgeving op uw werkplek door praktisch en resultaatgericht met Zoo'n Training aan de slag te gaan met uw persoonlijke ontwikkeling, timemanagement en het plannen en organiseren van uw werk!

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden