Het lijkt zo langzamerhand een eeneiige tweeling in de krant: ‘fraude’ en ‘bouwwereld’. In Limburg hebben onlangs ondernemers en ambtenaren de aanbestedingsregels weer eens omzeild en de pers smult ervan als vanouds.
Dat beeld van de bouw - als een sector die slechts wordt bevolkt door Neanderthalers die niets anders doen dan de kluit belazeren - is zo langzamerhand in ons aller hoofden gestanst. En dus zullen de bouwers dubbel hun best moeten doen om dat beeld er weer uit te krijgen. Hoeveel succesverhalen er ook over design&construct, nieuwe contractvormen en duurzame gebouwen te melden zijn: zo gauw het F-woord valt lijken alle pogingen om te laten zien dat men geleerd heeft weer voor niets geweest.
André Nijhof, Edgar Karssing, Raoul Wirtz en Theo de Bruin, auteurs van het boek En nu doorpakken!, willen de Nederlandse bouwwereld de weg wijzen naar een zakelijk walhalla waarin integriteit en een gezonde dosis goede wil de basis vormen voor nieuwe manieren van samenwerken tussen partijen in de bouw. Daar moeten zowel tijdwinst als enorme besparingen uit voort gaan komen; dit alles natuurlijk ter meerdere eer en glorie van de eindgebruiker en de samenleving als geheel.
Los van de vraag of dat walhalla er ooit zal komen, is deze poging om die gewenste cultuurverandering te verwoorden heel verdienstelijk. Alles komt erin aan bod: van integriteit tot gedragsverandering en van transparantie tot het afleggen van verantwoordelijkheid achteraf. En het is in een gepast zakelijke, heldere stijl opgeschreven.
Roomser dan de paus, zo zou je de bouwondernemer kunnen noemen die zich volledig aan de geboden in dit boek onderwerpt. Maar willen de bouwers zich ooit nog aan het verdomhoekje ontworstelen, dan is het precies dat wat ze zullen moeten doen.
Over Pierre de Winter
Pierre de Winter is freelance journalist.