Om het leereffect te optimaliseren, hebben Lingsma en Scholten iedere dialoog in hun boek voorzien van een korte nabeschouwing plus een stukje theorie om het referentiekader van de lezer te verrijken.
De theorie is verdeeld over acht hoofdstukken, waarin een aantal "veelvoorkomende situaties" (Lingsma/Scholten) de revue passeren, zoals het intakegesprek met een externe coach, de gecoachte scoort zichzelf hoger dan de feedback op zijn functioneren, een medewerker scoort laag op het aspect houding en neemt hiervoor geen verantwoordelijkheid, de gecoachte weigert in de spiegel te kijken en het coachen van competenties in een groep.
Deze opzet is ongetwijfeld gebaseerd op het idee dat de lezer de beschreven situaties herkent. Of dat zo is, waag ik echter te betwijfelen. Ik mis duidelijke, zeg maar: 'gidsende' hoofdstuktitels en per hoofdstuk een korte inleiding waarin de casus die volgt, in de praktijk van alledag wordt geplaatst. Nu moet de lezer te veel bladeren om de tips te vinden die hij zoekt.
Tips biedt het boekje overigens meer dan voldoende. Evenals in haar boeken over teamcoaching bespreken Lingsma en Scholten opnieuw de 'Gouden Driehoek' als hulpmiddel - wat is het ontwikkeldoel, wat gebeurt er op dit moment en wat voel ik daarbij - het coachen boven en onder de waterlijn en het STAR-model voor effectieve gespreksvoering (Situatie, Taak, Acties, Resultaat).
Verhelderend zijn bovendien de vele dialogen, duidelijke voorbeelden van hoe een coachingsgesprek kan gaan. Hoe je als coach vooral moet sturen op concretisering, hoe je iemand een spiegel voorhoudt en kunt confronteren op een manier die niet kan worden misverstaan.
Dit is een boekje voor onderweg, bijvoorbeeld in de trein, schrijven de auteurs in hun voorwoord: gemakkelijk meer te nemen, niet te dik en goed om direct toe te passen. Ik kan me daar wel in vinden.
Over Bert Peene
Bert Peene werkte jarenlang als kerndocent bij IMAGO Groep, Via Vinci Academy en C-Lion, opleiders voor het onderwijs. Daarnaast voerde hij als zelfstandige opdrachten op het gebied van organisatieontwikkeling uit in profit en non-proft. Tegenwoordig werkt hij als free lance docent en schrijft hij voor diverse bladen over managementliteratuur.