Laten we meteen duidelijk zijn: 'De harde waarheid over zachte waarden' is prachtig gedesigned en leuk geproduceerd. De zachte gecapitonneerde kaft spreekt tot de verbeelding. Maar tegelijkertijd erger ik me eraan. Het voelt kunststof en dat associeer ik niet met MVO. Inhoudelijk is het boek vooral een lang betoog om vooral MVO te gaan doen. Ook al vind je het maar niks .
Op ongeveer elke bladzijde is wel een statement te vinden die de voordelen van MVO verdedigt. Zoals op blz. 31: 'Bovendien heeft verantwoord ondernemen ook een significant positief effect op de aantrekkelijkheid van een organisatie voor werknemers. Uit een Environics-onderzoek blijkt dat maar liefst de helft ...' Om op pagina 35 in een ander artikel te vervolgen met 'Hoe door ondernemingen met die verschillen in relatie tot MVO wordt omgegaan bepaalt voor een groot deel hun toekomstig succes.' Je bent al helemaal murw-gepraat of helemaal opstandig geworden van zoveel geduw in een bepaalde richting. En wordt opeens op pagina 51 een vraag gesteld onder het kopje 'Afwegingen: wel of geen MVO?' Dat lijkt dan opeens heel eerlijk, maar in het vervolg is geen reden te vinden waarom MVO niet zou moeten gebeuren. Zelfs negatieve elementen worden omgevormd tot positieve. 'Niemand gebruikt MVO in zijn communicatie? Dat is dan dom. Want het is zo krachtig.' Toen ik het boek aan het lezen was vielen mij een aantal zaken op. Allereerst is het op een vreselijke toon betweterig. En alles is vaag. En positief. Een echt reclamebureau product dus. Lees de volgende tekstfragmenten eens: 'De laatste stap ... moet nog gezet worden.', 'De schade van een komende ramp wellicht beperkt zal blijven.', 'een nog niet echt ontdekte dimensie ... die de oude wetten doorbreken', 'de werkelijke potentie kan veel groter zijn'. Zomaar een bloemlezing te vinden op één (!) pagina (55). Hoe langer ik in het boek las, hoe meer ik het gevoel kreeg dat ik ook kreeg als student in Groningen toen een mede student, overtuigd van de zegeningen van het communisme, daarover een discussie wilde voeren met onze lector economie. Kromme tenen en een irritante discussiestijl. Omdat er geen ruimte was voor echte vragen. Geen vrijheid om zelf antwoorden te zoeken en geen nieuwe inzichten die om niet ter beschikking worden gesteld. Het is vergelijkbaar met die slechte evangelist die je met de voet tussen de deur probeert te overtuigen van het eeuwig heil. Al met al vind ik 'De harde waarheid over zachte waarden' een reclameboek voor reclamemakers. Dat zijn nobele mensen voor wie bombarie en verkoop van lucht en perceptie heel belangrijk is. En die daarmee zichzelf iets tè belangrijk maken. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is belangrijk en goed beschrijven wat en hoe dat werkt is leuk, leerzaam en nuttig. Zacht plastic voelt soms best lekker, design is echt prachtig. De combinatie is zacht gedesigned plastic.