Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Concurreren met creativiteit

Creativiteit vormt de basis voor innovatie in een organisatie. We doen er echter vaak weinig aan om creativiteit te stimuleren en te benutten. In zijn boek 'Concurreren met creativiteit' beschrijft Jeff Gaspersz hoe we hier verandering in kunnen brengen. 'Creativiteit is het proces waardoor ideeën ontstaan,' zo luidt de definitie van Gaspersz, en zonder ideeën geen innovatie. Ideeën zijn het goud in de organisatie, maar wie delft dat goud? Dit boek heeft als doel van u een goedzoeker te maken.

Carla Verwijs | 22 oktober 2007 | 2-3 minuten leestijd

Het uitgangspunt van Gaspersz is dat creativiteit bij iedereen aanwezig is. De vraag is hoe we beter toegang krijgen tot iemands creativiteit. Het moet misschien worden aangewakkerd, mensen moeten hun denktechnieken verder ontwikkelen. Zodoende wordt een stroom van ideeën op gang gebracht. Gaspersz beschrijft een zandlopermodel, een metafoor voor de ideeënstroom die moet helpen ideeën in de organisatie te managen. Het zand van de zandloper wordt gevormd door de kennis die bij medewerkers aanwezig is.

Kennis is namelijk een noodzakelijke voorwaarde voor het verkrijgen van ideeën. Bovenin de zandloper bevindt zich het creativiteitsstimulerende klimaat in de organisatie. Dit klimaat kenmerkt zich onder andere door een uitdagende doelstelling, tijd voor creativiteit en diversiteit van meningen. Het smalle deel van de zandloper wordt gevormd door creatieve denkvaardigheden. Het is smal omdat het de bottleneck kan zijn voor de ideeënstroom. Er bestaan vele technieken om de creatieve denkvaardigheden te ontwikkelen. Voorbeelden zijn brainstormen, mindmapping, metaforentechniek en provocatie.

Gaspersz beschrijft drie richtingen om beweeglijkheid in ons denken te krijgen: denkverbreding, denkverdieping en denkverschuiving. Onderin de zandloper bevindt zich het ideeënmanagement. Dat klinkt tegenstrijdig: de kans is groot dat ideeën de nek om worden gedraaid zodra er (te veel) gemanaged wordt. Gaspersz bedoelt dan ook met ideeënmanagement dat men voorwaarden moet scheppen om ideeën bij medewerkers te stimuleren en de beste daaruit te selecteren en te realiseren. Het resultaat is ideeën die klaar zijn om geïmplementeerd te worden. Ten slotte beschrijft Gaspersz stappen om de creatieve organisatie te realiseren. Een van de instrumenten die Gaspersz hierbij geeft, is een 'quick scan' om de huidige organisatie te analyseren, uiteraard gebaseerd op het zandlopermodel. Deze 'quick scan' vormt een mooie samenvatting van dat wat ervoor is beschreven, in de vorm van vragen over de eigen organisatie. Wie geen tijd heeft het boek in zijn geheel te lezen, kan hier vast mee aan de slag. Maar het is zeker de moeite waard om even echt voor het boek 'Concurreren met creativiteit' te gaan zitten. In iets meer dan honderd pagina's wordt u geïnspireerd door de vele cases, de talrijke vragen die tot zelfreflectie dienen en de vele suggesties aan het eind van elk hoofdstuk. In het laatste hoofdstuk zet Gaspersz deze suggesties op een rijtje: 'Honderd kansen voor meer creativiteit en innovatie in uw organisatie.' Honderd, nou ja, negenennegentig suggesties om precies te zijn: om het creatieve klimaat te verbeteren, de denkvaardigheden te stimuleren en om ideeën te managen. Kansen zijn er om gegrepen te worden, dus wie niet gestimuleerd wordt door deze lijst met ideeën, zal zich toch eens af moeten vragen of hij wel wíl innoveren.

Over Carla Verwijs

Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden