Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Ikea

Iedere manager weet dat IKEA een bedrijf is dat er voor kan zorgen dat er files ontstaan op de snelwegen. Zelfs bij zondagsopening. Veel managers zeggen nooit in de IKEA te komen, maar verlangen er naar om achter 'het geheim van het succes' te komen. Nog meer managers willen meer weten over de oprichter van deze succesformule. Geeft auteur Rüdiger Jungbluth met zijn boek 'IKEA, het geheim van het succes' de geheimen van oprichter Ingvar Kamprad bloot?

Peter Vermeulen | 30 september 2010 | 3-5 minuten leestijd

Ingvar Kamprad heeft met Ikea één van de meest succesvolle ondernemingen en sterkste merken ter wereld opgericht. Wat hij als middelbare scholier als een eenmanszaak oprichtte, is nu een internationaal opererend bedrijf met meer dan 230 vestigingen in 33 landen, met een omzet van 14,8 miljard euro.

Volgens het Amerikaanse blad Forbes is oprichter Ingvar Kamprad de op drie na rijkste persoon ter wereld. Wie is deze man, die van zichzelf zegt dat hij geen smaak heeft, maar wiens bedrijf de inrichting van honderden miljoenen interieurs beïnvloedt? En hoe kon juist deze Zweedse onderneming de grootste meubelketen ter wereld worden? Deze en andere vragen beantwoordt Rüdiger Jungbluth aan de hand van het levensverhaal van de eigenzinnige oprichter en de analyse van de succesfactoren van het bedrijf. Ook bekijkt Jungbluth kritisch in hoeverre het positieve beeld van de onderneming klopt met de werkelijkheid.

Jungbluth heeft 'IKEA' opgebouwd in twee delen. In het eerste deel gaat hij uitgebreid in op de basis van het succes van Kamprad. Dit doet hij door de inspiratiebronnen van de jonge Ingvar te beschrijven. Het waren namelijk zijn grootouders die hem motiveerden om handel te drijven door vooral veel van hem te kopen. Ingvar kreeg hierdoor de adrenalinestoot, wat hem er toe aanzette om een postorderbedrijf op te richten en vervolgens een meubelbedrijf.

Doordat potentiële cliënten vele kilometers moesten reizen, bedacht Kamprad een vernuftig idee. Door de meubels niet in elkaar gezet aan te bieden maar plat in een doos, combineerde hij een aantal zaken. De verkoopprijs kon omlaag omdat de cliënten de meubels zelf mee konden nemen en thuis in elkaar konden zetten. Tevens zijn de verzendkosten van een platte doos aanzienlijk goedkoper waardoor hij na het plaatsen van advertenties plotseling door heel Zweden goedkoop meubels kon versturen. Het gevolg zal u bekend zijn; het bekendste meubelimperium ter wereld.

Van schooljongen tot miljonair en van meubelfabriekje tot multinational - Jungbluth beschrijft het allemaal boeiend in dit eerste deel van het boek. In deel 2 beschrijft Rüdiger Jungbluth elf geheimen van IKEA. Naast de bekende inbussleutel gaat de auteur in op de vele ontwerpen, prijzen en het restaurant. Want ook hier heeft Kamprad een uitgekiend concept van gemaakt. Zo beschrijft Jungbluth waarom Kamprad de hotdog in zijn eerste winkel verkocht en hoe hij dit concept uitwerkte tot de nu overal afgeladen restaurants. De filosofie hierachter is dat Kamprad vindt dat hij de cliënten na het winkelen en het in de auto zetten van de aangeschafte meubelen iets te eten moet aanbieden voordat ze de lange reis naar huis afleggen.

De Zweedse cliënten moeten namelijk lang reizen voordat ze bij IKEA waren. Tevens bedenkt hij dat op deze wijze cliënten langer in zijn zaak verblijven. Alles met de verwachting dat een aankoop die in eerste instantie niet gedaan is, tijdens het eten alsnog gedaan wordt. Hierdoor biedt hij de hotdog bijna tegen kostprijs aan. Voor die prijs kan de cliënt bijna geen nee zeggen tegen een maaltijd voordat hij weer in de auto stapt.

De auteur gaat ook in op de logistieke processen van IKEA. Dit is namelijk de basis van het succes van IKEA; het gaat er vooral om de artikelen zo plat mogelijk te kunnen vervoeren en ten tweede de vraag waar bepaalde artikelen het meest worden verkocht. IKEA zoekt dan een fabriek of leverancier in de buurt. Zo werd bijvoorbeeld de bekende Billy het meest verkocht in Duitsland, waarna de productie van Zweden naar Polen verplaatst werd. De producten waren sneller in Duitsland, de kosten daalden met als gevolg: hogere winstmarge.

Helaas worden niet alle geheimen prijs gegeven in het boek. De best bewaarde geheimen zullen naar verwachting dan ook niet openbaar gemaakt worden door Kamprad. Zo is er weinig aandacht voor de inkoopstrategie. De landen hebben eigen inkoopbureaus die de leveranciers tegen elkaar kunnen uitspelen, maar IKEA blijkt zijn leveranciers zeer trouw te zijn. Eén van de geheimen die Rüdiger Jungbluth onthult, is de 'bedrijfsbijbel' van Ingvar Kamprad. Hierin heeft Kamprad vastgelegd wat IKEA is en hoe het bedrijf in stand gehouden dient te worden. Ieder zelfrespecterende manager dient in mijn ogen zowel eens uitgebreid een IKEA in de buurt te bezoeken en te observeren, alsmede dit boek te lezen.

'IKEA' is een boek dat uw nieuwsgierigheid blijft prikkelen en gewoonweg lekker wegleest. Wie meer wil weten over deze entrepreneur van wereldformaat evenals veel geheimen over deze succesformule is: 'IKEA' een must.

Over Peter Vermeulen

Peter Vermeulen MBA is ondernemer, investeerder en co-founder van mEYEholding en Azalea Vision en schrijft recensies op persoonlijke titel.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden