Mensen met Meesterschap onderscheiden zich van anderen door de grote hoeveelheid kennispatronen waarover ze beschikken, die ze door ervaring hebben opgebouwd en waardoor ze snel beslissingen kunnen nemen. Vaak kunnen deze deskundigen niet uitleggen waarop ze de beslissing baseerden; de kennis is in hoge mate impliciet. Het is niet alleen zo dat meesters over meer kennis beschikken, ze gebruiken het anders. Mensen met meesterschap houden bijvoorbeeld rekening met de context en weten welke details van het probleem relevant zijn. Minder ervaren mensen daarentegen hanteren voornamelijk vuistregels die aspecten uit de context minimaliseren en ze zijn geneigd aan alle details aandacht te besteden. Het boek is geschreven voor managers: Hoe kunnen zij meesterschap herkennen bij medewerkers in de organisatie en, wellicht nog belangrijker, hoe kan meesterschap overdragen worden naar mensen 'lager op de meesterschapsladder'. In principe kan iedereen zijn kennis overdragen aan iemand die op het kennisgebied minder deskundig is, dus lager op de ladder staat. De kennis zal in dat geval verre van compleet zijn en op minder ervaringen gebaseerd.
De lezer zal er even voor moeten gaan zitten, dit is niet een boek dat je even op een middagje uitleest. Het is een tamelijk wetenschappelijk opgezet boek. De auteurs gaan diep op de materie in, maar gebruiken veel voorbeelden uit allerlei vakgebieden om de theorie toe te lichten. De meeste voorbeelden komen uit interviews die de auteurs hebben gehouden met coaches en ondernemers van Internet start-ups ten tijde van de Internet zeepbel. Deze interviews waren aanleiding voor de auteurs om over 'meesterschap' na te denken en er literatuur bij te zoeken. Op zich is de theorie niet nieuw, er is al veel bekend over verschillen tussen experts en beginners. De auteurs maken deze theorie toegankelijk in een nieuw gebied en passen het toe in de bedrijfscontext en innovatie. Het is niet verbazingwekkend dat de auteurs een belangrijke rol toekennen aan coaching bij het overdragen van meesterschap; de interviews met coaches en hun pupillen waren tenslotte aanleiding tot de studie. Coaches zorgen voor begeleide ervaring: observaties, probleem oplossen etcetera. In het 'begeleid' zit de crux: feedback geven, (laten) reflecteren op aanwezige overtuigingen. Vaak gunnen bedrijven weinig tijd voor dit begeleid leren en willen bij voorkeur het overdragen van meesterschap versnellen. Leonard en Swap waarschuwen dat het proces van ervaring opdoen niet versneld kan worden. Ze wijzen op de 10-jaar regel die staat voor 10 jaar ervaring voor het verkrijgen van meesterschap. Wel kan het proces verbeterd worden door de pupil verschillende soorten ervaring op te laten doen en te begeleiden. De boodschap van het boek staat met name in de eerste en laatste hoofdstukken beschreven. Hier staat uitgelegd wat meesterschap is (de eerste drie hoofdstukken) en hoe het overgedragen kan worden (de laatste drie hoofdstukken). Het middenstuk biedt achtergrond over het samenvoegen van meesterschap, de invloed van overtuigingen en sociale invloeden; voor de kern van het verhaal is dit deel minder interessant.
Over Carla Verwijs
Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.