Grofweg verdeelt Carey mensen in vier groepen, hoewel hij uiteraard opmerkt dat iedere persoon kenmerken heeft van alle vier de groepen. Toch voeren vaak een of twee kenmerken de boventoon. Om er achter te komen welk type je bent kom je met twee vragen al een heel eind. De eerste is de keuze of je 'snel' of 'langzaam' bent, ofwel heb je altijd gas-op-de-plank of denk en reageer je wat langzamer. Vervolgens is de vraag of je voornamelijk taak- of mensgericht bent. Voeg de twee antwoorden samen en je komt snel tot een conclusie die, als je de uitleg in het boek doorleest, verbazend goed klopt met hoe je bent. Vraag het maar eens in je omgeving! De vier types waarin Carey het onderscheid maakt zijn: - De brutale, avontuurlijke en ambitieuze D. - De I vol enthousiasme, inspirerend en motiverend. - De loyale, trouwe en barmhartige S. - De C die terughoudend, gedisciplineerd en gecontroleerd is. Bij het doorlezen van de eigenschappen van de vier types snap je ook meteen waarom je met die ene collega zo goed op kunt schieten, terwijl de andere je zonder moeite op de kast krijgt. Ga maar na dat de snelle, taakgerichte D en de langzame, mensgerichte S aardig wat moeite met elkaar kunnen hebben. Om je type nog duidelijker te krijgen, zit er in het boek ook een korte test. Het herkennen van de verschillende typen is een feest op zich en het geeft je meteen inzicht in de omgang met elkaar. Je begrijpt beter waarom iemand op een bepaalde manier reageert en andersom ook waarom jij denkt en handelt zoals je doet. Voorop staat dat er geen goed en fout is, ieder mens is uniek. De mix van mensen en stijlen maakt juist dat we heel succesvol kunnen zijn. We maken het onszelf alleen een veel gemakkelijker door op elkaar in te spelen en zo het beste uit iedereen te halen. Het boek staat vol tips over hoe je de typen kunt herkennen. Van lichaamstaal tot gespreksstijl en van de voorkeur voor een bepaald vervoersmiddel tot de favoriete werkruimte. Ook reacties op autoriteit, conflict en verandering zeggen veel over een type. Tot slot staat Carey uitgebreid stil bij persoonlijke en zakelijke relaties. Op het persoonlijke vlak passeren de man-vrouwrelatie, de ouder-kindrelatie en vriendschappen. Zakelijk ontdek je hoe je meer succes haalt uit de omgang met klanten, in verkoop, tijdens onderhandelingen, met personeel en als leidinggevende. Stuk voor stuk situaties die vaak heel herkenbaar zijn in de dagelijkse praktijk. 'Wie ben je' is niet het zoveelste boek over jezelf beter leren kennen. Het is een van de eerste boeken waarin op praktische en duidelijke wijze staat beschreven hoe jij succesvoller kunt worden. Een houding van zo-ben-ik-nu-eenmaal is geen excuus. Ga de uitdaging met jezelf aan om vanaf nu uit al je relaties het maximale te halen. Het werkt!
Over Daniëlle de Jonge
Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.