Ja, hoe is het eigenlijk met de hype van weleer? Jan Bosman, Remco Griep en Marc Schijff geven in het boek antwoord op de vraag. En dat antwoord luidt: het gaat. De ‘oneliners’ in het boek zeggen voldoende: ‘Procesmanagement nog onvoldoende ingezet als samenhangend geheel.’ Of: ‘Er zijn stappen gezet in de volwassenheid van procesmanagement.’ En: ‘Heel veel gewonnen maar nog onvoldoende optimale procesinrichting, onvoldoende aansluiting van de inrichting van bedrijfsvoering op de strategie en onvoldoende sturing.’ Of, tot slot: ‘Vooral ook te weinig balans, geen integrale aanpak.’
Er is dus nog wel een weg te gaan. En dat terwijl het belang van procesmanagement alleen maar toe gaat nemen. Dat betogen overigens niet alleen de auteurs maar ook onderzoeksbureau Gartner. In 2011 gaven zij al aan dat BPM in de komende drie jaar de onderscheidende factor wordt voor succesvolle organisaties. Volgens de auteurs wordt procesmanagement zelfs de rode draad van organisaties, in plaats van de hiërarchische harkjes.
Die aanname is niet zo heel gek. De manier van samenwerken verandert momenteel enorm. Organisatie- en afdelingsgrenzen vervagen en steeds vaker werken mensen in teams en netwerken buiten de bestaande organisatiestructuren. Met het klassieke ‘harkjesmodel’ kom je er dan niet meer. Als er allerlei mensen of halffabricaten tussendoor zwemmen, wie houdt dan nog controle op wie? In essentie willen de auteurs met hun boek Verbeteren & Beheersen daar een passend antwoord op geven. Ze doen dat met het zogenaamde ‘Proces-Excellence Model’. Daar kunnen prima bestaande procesmanagementtools als INK, Kaizen, Lean, Six Sigma in voorkomen. Het gaat de auteurs om een holistisch geheel waarbinnen deze modellen passen.
Het is wel een boek voor echte de ‘die-hard’. Je moet goed zijn ingevoerd in de ‘basics’ van procesmanagement om het te kunnen volgen. Anders wordt het, hoezeer ook toegankelijk geschreven, wel wat abstract. Maar dat neemt niet weg dat de boodschap belangrijk is. Hoe organiseer je het bedrijf van de toekomst waarin onder meer de klant een steeds belangrijker rol gaat spelen?
Om te duiden welke vraagstukken op organisaties afkomen, pakken we even de volgende passage uit het boek: ‘De invloed van de klant op organisatieprocessen is geen keuze. Klanten vragen steeds meer van organisaties en verwachten snelheid en flexibiliteit. Daarnaast brengt de invloed van het internet en social media op de maatschappij veranderingen met zich mee op het gebied van procesmanagement. Social BPM is een concept dat nog in de kinderschoenen staat, maar in potentie grote invloed heeft op de wijze waarop organisaties omgaan met hun procesinrichting en -sturing. Social BPM gaat ervan uit dat processen samen met klanten en stakeholders worden vormgegeven en dat dit meer dan ooit mogelijk is met behulp van social media als Facebook en LinkedIn, die geïntegreerd zijn in processen.’
Procesmanagement is volgens de auteurs dus de niet de hype voorbij, nee, het moet feitelijk allemaal nog beginnen. En dan niet procesmanagement op zich, maar vooral de rol van procesmanagement in relatie tot organisatieontwikkeling. Verplichte kost voor organisaties die willen overleven. Of ze nu wel of geen ‘die-hard’ zijn!