Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

In Focus

‘Verdraaide organisaties’

Met 'Verdraaide organisaties' bieden Wouter Hart en Marius Buiting houvast aan iedereen die met minder krampachtige beheersbaarheid betere resultaten wil halen. Met herkenbare voorbeelden en een krachtig basismodel. Wat vinden de klanten van Managementboek.nl van dit boek?

Nienke van Oeveren | 6 december 2013 | 2-3 minuten leestijd

Ruud van Laar
Management consultant bij QNH

Verdraaide organisaties – Terug naar de bedoeling schept een praktisch begrippenkader om een vaak moeilijk onderwerp te ontdoen van wolligheid en bruikbaar te maken op de werkvloer. Drie begrippen spelen daarbij een rol. De bedoeling, vergelijkbaar met de missie van een organisatie. De leefwereld, als ontmoetingsruimte van de klant en de uitvoerende professional. En als laatste de systeemwereld, vergelijkbaar met procedures en regeltjes.

Door deze begrippen met elkaar in relatie te brengen en aan de hand van voorbeelden duidelijk te maken hoe deze werelden met elkaar in verbinding staan, laat Wouter Hart zien hoe een organisatie kan omgaan met variatie in de klantvraag. Maar ook hoe je onbedoelde effecten van maatregelen kunt voorkomen. Mijn inziens zijn deze begrippen een waardevol hulpmiddel om organisaties weer terug te brengen naar de essentie van hun bestaansrecht.

Verder worden er in ieder hoofdstuk handreikingen gedaan om het verdraaien van de organisatie ook uitvoerbaar te maken. Een aanrader.

8,5

Edwin Maas
Projectmanager bij Imtech

Wouter Hart gaat aan hand van eenvoudige modellen in op het thema beheersingsparadigma’s, waarbij hij vanuit praktische en herkenbare voorbeelden bruggetjes slaat naar sport, zorg, bedrijfsleven enzovoort. Zijn schrijfstijl is prettig, genuanceerd en to-the-point, bovendien is het boek op originele wijze geïllustreerd.

Is er inhoudelijk veel nieuws? Nee, dat niet echt. Maar toch is dit boek leuk en nuttig om te lezen, omdat het vanuit een breed perspectief specialistische literatuur en bestaande inzichten in een nieuw verband brengt. Op die manier functioneert het als kapstok. Jammer daarbij is dat de boektitels niet worden genoemd, hooguit de naam van de auteur. Echter iedereen kan zijn voordeel doen met de vele vragen waarmee de schrijver uitdaagt tot nadenken.

8

Janneke Stegink – de Graaff
Kwaliteit: ontwikkelen en verantwoorden bij Siza

Bij het lezen van het boek dacht ik regelmatig: dit is precies wat ik zie gebeuren en wat ik denk, wat heerlijk dat Wouter Hart en Marius Buiting dit zo helder hebben opgeschreven. Ze beschrijven een mechanisme dat overal terugkomt.

Het boek sluit ook aan bij de principiële keus die de organisatie waar ik werk heeft gemaakt om de dienstverlening vorm te geven: vanuit de unieke cliënt en zijn vraag. Verdraaide organisaties geeft woorden en handvatten om bij dilemma’s in de praktijk te onderzoeken welke beweging wordt gemaakt. Slagen we erin om de ondersteuning vanuit de bedoeling – cliëntgedreven – vorm te geven of laten we de systeemwereld onbedoeld bepalen? Het boek nodigt ook uit tot reflectie bij jezelf: wat is nu mijn bedoeling en wat heb ik daarbij nodig uit de systeemwereld?

8

Over Nienke van Oeveren
Nienke van Oeveren is redacteur van managementboeken. Via haar bedrijf Boekredactie begeleidt zij auteurs bij het uitgeven van boeken en ook werkt zij voor gevestigde uitgevers. Zij heeft Nederlands en Book and Digital Media gestudeerd en werkte jarenlang bij Managementboek.nl.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden