Daarna verschenen boekjes als De One minute manager die bestsellers werden omdat ze lazen als een trein en een heldere boodschap bevatten. Maar nu, ruim 25 jaar, later lukt het Blanchard niet meer om dat niveau te halen. De One-Minute-mentor is van een bedroevende oppervlakkigheid.
Het boek is gebaseerd op een verhaal. De lezer krijgt aanvankelijk twee verhaallijnen gepresenteerd die uiteindelijk bij elkaar komen. Het ene verhaal gaat over Josh, een jongeman wiens baan sleur is geworden en wiens carrière is gestagneerd. Het andere verhaal gaat over Diana, die tegen haar pensioen aanzit en zich afvraagt wat zij nu nog eigenlijk wil. Lang verhaal kort: Diana gaat Josh mentoren.
Kenmerkend voor het boek is de uitgebreide beschrijving van het verhaal met hier een daar een belangrijke quote vergroot uitgelicht en aan het begin van het hoofdstuk een aantal belangrijke uitgangspunten die je als mentor ter harte kunt nemen. Met die opzet hebben de schrijvers gemeend om op de achterkant van het boek ‘De ultieme gids voor het realiseren van ijzersterke mentorrelaties’ te mogen vermelden.
Als lezer vraag je je af waar ze dat op baseren. Van het verhaal van het boek zal de lezer na verloop geen echte ankerpunten onthouden. De tips die aan het begin worden gegeven zijn van een zeer grote oppervlakkigheid. Neem de volgende: (gericht aan de mentee) ‘Wees beleefd tegen potentiele mentors. Als er geen klik tussen jullie is, laat dat de ander dan direct weten en bedank hem of haar voor zijn of haar tijd’. Veel van de tips die gegeven worden, hebben iets van ‘common sense’. Daarnaast zijn er tips waarvan je het idee als lezer hebt: ‘Zou kunnen, maar misschien ook niet’. Een soort weerbericht waarin alle opties worden open gehouden.
In dit boek ontbreekt elke vorm van structuur en diepgang die je ook maar zou kunnen bedenken. Geen enkele dominante gedachte blijft hangen. Wat een enorm contrast met boekjes als ‘Gung Ho’ en ‘De orka award’ en veel andere boekjes van Blanchards hand.
Dit boek is een grote marketingcampagne gebaseerd op voormalig succes. Veel reclame op het eind in het boek om met de Blanchard organisatie contact op te nemen. Nee, wie een echt goed boek wil lezen over mentoring kan beter te rade gaan bij Julie Starr ‘Praktijkboek voor mentoren’.
Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat. Hij is auteur van de boeken Meegaan of dwarsliggen, Werkvormen voor managers en Leidinggeven kun je zelf. Samen met meerdere auteurs schreef hij onder red. van Rob van Es het boek Praktijkboek Veranderdiagnose en samen met Peter van den Boom schreef hij Theatervoorstellingen in organisaties. Naast zijn schrijfactiviteiten is hij spreker en organiseert hij trainingen en seminars over actuele managementthema's.
Over Peter de Roode
Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat.