Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Managers not MBA's

A hard look at the soft practice of managing and management development

Gebonden Engels 2004 9780273663249
Voormalig top 100Totaal 34 dagen
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Managementgoeroe Henry Mintzberg bekijkt de praktijk van MBA's in dit boek met de nodige kritiek en beschrijft zijn visie op hoe managementontwikkeling uitgevoerd zou moeten worden. Zijn basisstelling is dat management niet te leren is op de wijze waarop MBA-opleidingen management doceren, namelijk aan de hand van case studies. In dit boek geeft hij aan hoe managers hun eigen managementvaardigheden kunnen ontwikkelen zonder de hulp van een MBA.

Specificaties

ISBN13:9780273663249
Taal:Engels
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:464
Uitgever:Prentice Hall
Druk:0
Hoofdrubriek:Algemeen management

Expertrecensies (1)

recensie
Managers not MBA's
Peter de Roode | 14 juli 2004
Een boek dat zoveel kritiek heeft op de huidige MBA-opleidingswereld, notabene opgetekend door een insider, zal natuurlijk heel wat stof doen opwaaien. In 'Managers not MBA's', snijdt Henry Mintzberg het thema van (effectief) management aan in relatie tot MBA's. Dat deed hij al eerder in onder meer 'Mintzberg over Management' maar in zijn huidige boek komt de MBA-opleiding meer centraal te staan.
Lees verder

Lezersrecensies

4.8 van de 5
5 stemmen
4
1
0
0
0

Over Henry Mintzberg

De Canadese organisatiedeskundige Henry Mintzberg geniet internationale bekendheid; zijn boeken 'The Nature of Managerial Work', The Structuring of Organizations', 'Power In and Around Organizations' zijn voor velen verplichte lectuur - zijn seminars worden druk bezocht. Henry Mintzberg bekleedt de Bronfman-leerstoel in management aan de McGill-universiteit en is voorzitter van de Strategic Management Society. Hij werd tweemaal onderscheiden met de McKinsey-prijs voor het beste artikel in Harvard Business Review; de eerste maal voor The Manager's Job: Folklore and Fact (1975) en de tweede maal in 1987 voor Crafting Strategy.

Andere boeken door Henry Mintzberg

Inhoudsopgave

Introduction

Part I: Not MBAs

Chapter 1: The Wrong People

Management as a Practice

"Experience" in MBA Admissions

Wrong Time?

The Applications Charade

The Will to Manage versus the Zest for Business

Chapter 2: The Wrong Ways

A Brief History of Business Education

Questioning the Content

The Domination of the Business Functions

And Whatever Happened to Management?

Management by Analysis

Where Are the Soft Skills?

Questioning the Methods

Meanwhile, Back at Harvard's Cases

The Case for Cases

Learning from Bok

Convergence in Business Education

Chapter 3: Wrong Consequences I: Corruption of the Educational Process

Some Student Reactions to MBA Studies

Confidence - Competence = Arrogance

The Mindless Marketing of Critical Thinking

The Schools' Own Top Line

Chapter 4: Wrong Consequences II: Corruption of Managerial Practice

First: The Leap to the "Real" World

Next: The End Run around Managing

Result: The Bottom Line for the MBA - Performance at the Top

Chapter 5: Wrong Consequences III: Corruption of Established Organizations

Chapter 6: Wreong Consequences IV: Corruption of Our Social Insitutions

Chapter 7: New MBA?

Part II: Developing Managers

Chapter 8: Management Development

Chapter 9: Developing Management Education

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Managers not MBA's