OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
2.067 resultaten
Interview
Psychologie
4 oktober 2023
Peter Spijker
9-13 minuten leestijd
Wie midden in de ellende zit, wil daar zo snel mogelijk uitkomen. Narigheid is een geschenk dat we liever aan ons voorbij laten gaan. Anja Jongkind en Greet Vonk kijken daar anders tegen aan. In ‘Cadeautje verpakt in prikkeldraad’ leggen ze uit dat het doorleven van ellende je ook sterker kan maken. Daartoe moet je wel eerst het ‘prikkeldraad’ zeer zorgvuldig en voorzichtig verwijderen.
Interview
Persoonlijke effectiviteit
2 oktober 2023
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Algoritmes zijn niet de belangrijkste reden waarom we zo snel zijn afgeleid, zegt de Amerikaanse hoogleraar psychologie Gloria Mark in Aandacht. In het boek geeft ze wetenschappelijk bewezen strategieën waarmee we onze focus kunnen verhogen. ‘Bijna de helft van de tijd interrumperen we onszelf.’
interview
Verandermanagement
29 september 2023
Bert Peene
9-12 minuten leestijd
Het stewardship dat Rob Wetzels centraal stelde in zijn executive-programma’s van Nyenrode en het sociale complexiteitsdenken waarover Thijs Homan schrijft, komen samen in hun boek ‘Wat nu!?’. We spreken hen tegen de achtergrond van de snelwegblokkade van Extinction Rebellion. Homan: ‘Grootschalige verandering ontstaat als mensen thema’s in hun gesprekken in hun dagelijkse praktijk opnemen en met elkaar tot nieuwe betekenisgevingen komen over datgene dat ze meemaken.’
Interview
Leiderschap
27 september 2023
Johan Faber
5-7 minuten leestijd
Veel succesvolle ondernemers gaan na verloop van tijd achterover leunen. Als we vooruit willen, professioneel én privé, moeten we ons zelfbeeld op losse schroeven zetten, zegt businesscoach Renout Polder. ‘Mensen zoeken vaak naar excuses om niet in actie te hoeven komen.’
Interview
Verandermanagement
25 september 2023
Bert Peene
7-11 minuten leestijd
De ondertitel van ‘High impact veranderen' van Steven van den Heuvel luidt: 'De 7 eigenschappen van een succesvolle veranderaar’. We spraken de auteur over die eigenschappen, maar ook over Van den Heuvels leerproces, dat in het boek terug te lezen is. Van den Heuvel: ‘Ik wilde een eerlijk boek over verandermanagement schrijven.’
Interview
Marketing
22 september 2023
Bas Hakker
5-7 minuten leestijd
Marketingconsultant Pierre Vanderfeesten schreef het boek ‘Verblind door leads’. Hierin beschrijft hij de overgang van leadgeneratie – een manier van werken waarin marketing en sales werken met tegengestelde doelstellingen – naar Account Based Marketing, waarbij marketing en sales samen de vetste vissen op de wal slepen.
Interview
Algemeen management
20 september 2023
Ronald Buitenhuis
5-7 minuten leestijd
We zijn in Nederland risico-avers geworden. Het leidt tot minder innovatie en een uitdijend oerwoud aan regels die vooral schijnveiligheid en papieren tijgers opleveren. In zijn boek ‘Risicodialoog’ pleit Martin van Staveren ervoor om veel meer – vroegtijdig - de dialoog over risico’s aan te gaan. En drie slimme DOD-vragen stellen. ‘We moeten van die Pavlov-reactie af.’
Interview
IT-management / ICT
18 september 2023
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Digitale transformatie is cruciaal voor organisaties. Maar ze moeten niet vergeten dat veel consumenten nog steeds waarde hechten aan persoonlijk contact, schrijft strateeg en innovator Menno Lanting in zijn nieuwe boek ‘20 vragen & antwoorden over digitale transformatie’. Welke manieren zijn er om te digitaliseren? Hoe pak je dat aan en wat zijn de valkuilen?
Interview
Algemeen management
15 september 2023
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Hoe zorg je voor een bedrijfscultuur waarin mensen wel prestatiegedreven zijn, maar waar tegelijk plek is voor menselijkheid en creativiteit? Door zoveel mogelijk te managen zonder macht en door je als manager te verbinden met je teamleden, schrijft ondernemer en voormalig Google-manager Joris Merks-Benjaminsen in ‘Managen zonder macht’.
interview
Leiderschap
13 september 2023
Hans van der Klis
7-11 minuten leestijd
Het was puur toeval dat de samenwerking tussen de Nederlandse Annette Meulmeester en de Vlaming Philippe Bailleur tien jaar geleden ontstond. Maar zij herkenden zoveel in elkaars benadering van organisatieontwikkeling, dat de samenwerking alleen maar hechter werd. In hun onlangs verschenen boek Navigate hebben zij hun ideeën en concepten verwerkt. ‘Ons werk is eigenlijk organisatie-acupunctuur.’
Interview
Ondernemen
11 september 2023
Fidessa van Rietschoten
6-8 minuten leestijd
Secundaire arbeidsvoorwaarden zorgen tegenwoordig voor stevige concurrentie. Maar Thomas Van Eeckhout, CEO van de softwareontwikkelaar Easi, merkt dat ondernemingen weinig verschillen als het gaat om bedrijfsidentiteit. Daarom werkt Easi met een participatief businessmodel. Hierbij is een groot deel van de medewerkers niet alleen juridisch aandeelhouder, maar ook ambassadeur die nauw betrokken wordt bij de bedrijfsvoering. En betrokken mensen zijn gelukkige mensen.
Interview
Algemeen management
8 september 2023
Peter Spijker
6-9 minuten leestijd
Daniël Brouwer miste een boek met een meer technische kijk op teams en teamprestaties en besloot er zelf een te schrijven. In ‘Het robuuste team’ focust hij op de instrumentele kant van teammanagement. Door te streven naar een team dat in technisch opzicht optimaal is georganiseerd, zorg je voor de stabiele basis die het team in staat stelt zijn doelen te halen.
Interview
Psychologie
6 september 2023
Jeroen Ansink
5-6 minuten leestijd
Organisaties zijn volgens de Belgische bedrijfsadviseur Stefaan van Hooydonk vaak onvoldoende nieuwsgierig. Zijn boek ‘Pleidooi voor nieuwsgierigheid op het werk’ is een manifest om dat te veranderen. ‘De meeste relaties lopen niet stuk vanwege ruzie, maar omdat mensen zich bij elkaar vervelen. Dat gaat ook op voor werkomgevingen.’
interview
Algemeen management
4 september 2023
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
De platformeconomie biedt fantastische mogelijkheden, maar kan doorschieten en schade toebrengen aan de maatschappij. Met Handboek Platformeconomie willen Paul de Bijl, Nicolai van Gorp en Gelijn Werner politici, beleidsmakers en anderen duidelijk maken hoe digitale platforms functioneren en waarschuwen voor doorgeschoten platformisering. ‘Sommige platforms reduceren elke interactie tot een commerciële handeling en wentelen de nadelen af op de maatschappij’, zegt De Bijl.
interview
Algemeen management
31 augustus 2023
Jeroen Ansink
7-10 minuten leestijd
Het is allang geen nieuws meer dat de techsector meer vrouwen nodig heeft, zegt Laurence Jacobs van de Belgische tech-federatie Agoria. Maar tussen weten en doen gaapt nog dikwijls een kloof. In haar boek ‘Women in Tech’ beschrijft Jacobs hoe die gedicht kan worden. ‘Het gebrek aan rolmodellen leidt tot een dream gap.’
interview
Strategisch management
28 augustus 2023
Jeroen Ansink
6-8 minuten leestijd
Bedrijven moeten volgens de Amerikaanse hoogleraar informatietechnologie Tom Davenport vol inzetten op kunstmatige intelligentie om niet hun relevantie te verliezen. In All in on AI beschrijft hij hoe een aantal grote ondernemingen de stap naar een AI-aangedreven organisatie al hebben gemaakt. ‘Je moet er vrede mee hebben dat je experimenten niet direct vruchten af zullen werpen.’
Interview
Personeelsmanagement
25 augustus 2023
Bas Hakker
5-7 minuten leestijd
Met ‘Als alle breinen werken’ schreef Saskia Schepers een mooi boek over neurodiversiteit. Het is een pleidooi voor het waarderen van talenten van mensen met autisme, ADHD, dyslexie en hoogsensitiviteit. ‘Aandacht voor neurodiversiteit komt organisaties ten goede.’
Interview
Reclame en verkoop
23 augustus 2023
Bas Hakker
6-8 minuten leestijd
In ‘Wat je verkoopt ben je zelf’ beschrijft Erwin Wijman dat het altijd het beste is om jouw persoonlijke verhaal te vertellen als ondernemer. Natuurlijk is het belangrijk om goede diensten en producten te leveren, maar mensen kopen nu eenmaal van mensen. ‘CEO’s en ondernemers moeten daarom laten zien wie ze zijn.’
Interview
Communicatie en media
21 augustus 2023
Jeroen Ansink
5-7 minuten leestijd
Webwinkels maken ons verslaafd aan online bestellen, zegt e-commerce expert Chantal Schinkels in ‘Het koopinfuus’. Ze pleit voor een nieuwe, ethische werkwijze voor de hele sector. ‘Ook ik val voor dit soort tactieken.’
Interview
Strategisch management
18 augustus 2023
Ronald Buitenhuis
7-10 minuten leestijd
Heineken al dan niet weg uit Rusland vanwege de Oekraïneoorlog. Topsalarissen bij ING. Liegen op je CV. Overmars, dickpics en Ajax…. Morele dilemma’s te over in de boardroom. Governance-deskundige Mijntje Lückerath–Rovers doet in haar boek een appèl aan bestuurders en commissarissen om lastige keuzes beter te motiveren en uit te leggen. ‘Morele keuzes zijn niet ééndimensionaal.’