Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Doceren in het hoger onderwijs

Een introductie

Paperback Nederlands 2015 1e druk 9789001838638
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

'Doceren in het hoger onderwijs' laat beginnende docenten zien wat zij kunnen verwachten van de onderwijspraktijk. 'Doceren in het hoger onderwijs' is helder geschreven en zeer praktijkgericht.

Waarom kiezen voor 'Doceren in het hoger onderwijs'?
-geschikt voor alle hbo- en wo-docenten;
-realistische en unieke kijk op de onderwijspraktijk;
-gebaseerd op interviews met startende docenten.

Docenten die starten met hun loopbaan in het hoger onderwijs, hebben vaak slechts een vaag idee van wat ze allemaal te wachten staat. Dat ze zich gaan bezighouden met lesgeven en eventueel met het ontwikkelen van onderwijs, is duidelijk. Maar wat ze verder kunnen verwachten, weten ze eigenlijk niet.

Dit boek voorziet in de behoefte aan algemene informatie bij docenten die net beginnen met lesgeven in het hoger onderwijs. Het richt zich specifiek op de onderwerpen, problemen en verrassingen die zij tegenkomen. Doceren in het hoger onderwijs bevat zowel informatie over het onderwijs geven zelf als over de organisatie waar beginnende docenten komen te werken.
Inspiratie voor de inhoud van Doceren in het hoger onderwijs is verkregen uit interviews met startende docenten in het hoger onderwijs (hbo en wo). Wat zij belangrijk vonden om door te geven aan anderen, vormt het uitgangspunt.

Specificaties

ISBN13:9789001838638
Trefwoorden:hoger onderwijs, docent
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:150
Uitgever:Noordhoff
Druk:1
Verschijningsdatum:13-6-2015
Hoofdrubriek:Non-profit
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Over Henk van Berkel

Henk van Berkel (1948) studeerde Psychologie aan de Universiteit van Amsterdam. In 1984 promoveerde hij op een toetstechnisch onderwerp. Na een aantal jaren werkzaam te zijn geweest bij het Centrum voor Onderzoek van het Wetenschappelijk Onderwijs (COWO), werd hij in 1986 coördinator van de (toenmalige) Eerstegraads lerarenopleiding aan de Universiteit Maastricht. Hij is lid geweest van een negental visitatiecommissies, bij drie daarvan was hij voorzitter. Hij heeft verschillende boeken op zijn naam staan op het gebied van toetsen, kwaliteitszorg en probleemgestuurd onderwijs, en is auteur van tientallen artikelen op deze drie terreinen. Hij is oprichter, en (tot 1 juli 2013) hoofdredacteur van EXAMENS – Tijdschrift voor de toetspraktijk, oprichter en editor van Advances in Health Sciences Education (ASHE) en voormalig redactielid van de Hoger Onderwijs Reeks (HOR). In 2013 is hij met pensioen gegaan, maar hij is actief gebleven als voorzitter of lid van een aantal examencommissies van hogescholen. Na zijn pensionering is hij rechten gaan studeren. In 2019 is hij (wederom) gepromoveerd, ditmaal op een juridisch onderwerp: uitspraken van beroepscolleges in het hoger onderwijs.

Andere boeken door Henk van Berkel

Inhoudsopgave

Inleiding
Portret: conciërge

1. Beginnen als docent
2. Docentschap: kunst én kunde
3. Lesgeven
4. Omgaan met studenten
5. Niets zo praktisch voor een beginnende docent als een landkaart
6. Een loopbaan als docent: hoe behoud je je passie?
7. Werken in een onderwijsorganisatie

Literatuur
Over de redactieleden
Bijlagen

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Doceren in het hoger onderwijs