Vraagprijs of prijsvraag?
De waarde van een onderneming in het MKB
Paperback Nederlands 2008 1e druk 9789013060386Samenvatting
Dit boek biedt ondernemers maatwerk voor het waarderen van kleine en middelgrote ondernemingen. De huidige theorie is volgens de auteurs ontoereikend om een vertaalslag naar het MKB te kunnen maken. Met hun oplossing krijgen ondernemers een reëel beeld van de waarde en prijs van hun onderneming!
Concreet doel van dit boek is ondernemers die overwegen hun bedrijf te verkopen te informeren over de 'ins' en 'outs' die daarbij een rol spelen. Het gaat dan om het waarderen van de aandelen van het bedrijf of de activiteiten van de onderneming. Als waarderingsmethode zijn de auteurs voorstander van het toepassen van de 'discounted cashflow'-methode.
Na analyse van gegevens uit het verleden, worden de toekomstige vrije kasstromen geprognosticeerd. Aansluitend wordt de toe te passen vermogenskostenvoet bepaald middels de 'build-up'-methode.
Belangrijk vinden zij ook om met behulp van Economic Value Added (EVA) vast te stellen of er waarde wordt gecreëerd of vernietigd. Dat een lans wordt gebroken voor het regelmatig toepassen van de DCF- én EVA-methode ligt in de lijn van hun denken over 'het in control houden' van de bedrijfsactiviteiten.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1 Verkenning waardebepaling van een bedrijf
2 Heeft de te verkopen onderneming wel een goede uitgangspositie?
3 Hoe ziet de toekomst er uit?
4 Hoe waarderen we een onderneming in het MKB?
5 Wat brengt de verkoop uiteindelijk op?
6 Enige aanverwante vraagstukken
Over de auteurs
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan