Beleidseconomie
Waarom beleid beter kan
Paperback Nederlands 2011 1e druk 9789013093100Samenvatting
In dit boek laat de Tilburgse econoom Jan Bouwens zien dat veel Beleidskeuzes die we maken aanscherping behoeven. Zijn beleidsaanbevelingen baseert hij op bestaand economisch onderzoek. De adviezen in dit boek strekken zich uit over regeringsbeleid, toezicht op bedrijven en bedrijfsbeleid. Bouwens laat zijn licht schijnen over de economische en de financiële crisis, scholing, discriminatie, bedrijfsmanagement, emancipatie en beloning. Hij laat zien dat we vaak oplossingen kiezen waarvan we weinig heil kunnen verwachten.
Door effecten van bestaand beleid te koppelen aan baanbrekend economisch onderzoek laat Bouwens zien dat we fouten maken die we kunnen voorkomen als we bereid zijn ons beleid te baseren op uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek. Dit vergt moed van onze beleidsmakers. Wie durft er immers van af te zien exorbitante beloningen aan banden te leggen? Of, wie durft het bestaande emancipatiebeleid aan de kant te zetten? Wie durft leugenaars bij voorbaat de mond te snoeren? En, durven we dominante mensen buiten de discussie te houden bij het maken van beleid? Provocerend? Wellicht, maar bedenk dan dat veel beleid het resultaat is van compromissen en dat een rotsvast resultaat van onderzoek laat zien dat we bestaand beleid heel slecht kunnen vervangen. We kiezen er liever voor bestaand beleid met nieuw beleid aan te vullen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding
1. Kinderen krijgen en opvoeden
2. Kinderen naar school
3. Geld en goed
4. Ethisch besef van managers: innerlijk of door het bedrijf bepaald?
5. Geknevelde accountants
6. De kracht van religie
7. Projecten, wordt het dan nooit beter?
8. Cultuur en de emancipatie van de vrouw
9. De liegende manager
10. Mooi, lelijk, vrouw en carrière
11. Geven beter dan nemen?
12. De kracht van de pers
13. De superstatus van managers
14. Angst en terrorisme
Literatuur per hoofdstuk
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan