De Amerikaanse onderwijswetenschapper Marzano staat bekend om zijn publicaties waarin hij een diepgaand programma van research-based strategieën aanbiedt, die in de praktijk gebruikt kunnen worden om prestaties van leerlingen te verbeteren.
Meer over de auteursLeren in vijf dimensies primair onderwijs
Moderne didactiek voor het primair onderwijs
Paperback Nederlands 2014 1e druk 9789023251651Samenvatting
Onze kennis van leerprocessen is de laatste decennia enorm toegenomen. De Amerikaanse onderzoeker Robert Marzano speelde daar een belangrijke rol in en ontwierp een praktisch model: Dimensions of learning. Daarmee kunnen leerkrachten lessen geven met activerende didactische werkvormen.
Wietske Miedema spitste zijn model toe op de Nederlandse situatie in Leren in vijf dimensies PO. Net als in de eerder uitgekomen VO-editie behandelt ze de achterliggende theorie in een helder opgebouwd betoog. Maar ze geeft vooral veel pedagogische en didactische uitwerking, met échte voorbeelden uit het primair onderwijs.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Wietske Miedema
Inhoudsopgave
Preface
Inleiding en overzicht
1. Dimensie 1 Motivatie
1.1 Inleiding
1.2 Het klassenklimaat positief beïnvloeden
1.3 Schoolse taken en opdrachten: strategieën om een positieve houding ten opzichte van leertaken te ontwikkelen
1.4 Strategieën om de betrokkenheid van leerlingen te vergroten
1.5 Dimensie 1 in het leerplan
2. Dimensie 2 Nieuwe kennis verwerven en integreren
2.1 Inleiding
2.2 Wat is inhoudelijke kennis?
2.3 Belangrijke vaardigheden op school
2.4 Het aanleren van nieuwe kennis
2.5 Het driefasenmodel bij denken
2.6 Het driefasenmodel bij doen
2.7 Het voorbereiden van je lessen en de toepassing van de verschillende onderwijsaanpakken
3. Dimensie 3 Bestaande kennis verbreden en verdiepen
3.1 Inleiding
3.2 Zoeken naar overeenkomsten en verschillen
3.3 Inductief en deductief redeneren
3.4 Stelling onderbouwen
3.5 Foutenanalyse
3.6 Denken over normen en waarden
3.7 Het planningsformulier en voorbeelden van leertaken
4. Dimensie 4 Onderzoek doen
4.1 Inleiding
4.2 Betekenisvol leren
4.3 Het ontwerpen van activerende onderzoekstaken
4.4 Beslissen
4.5 Problemen oplossen
4.6 Ontwerpen/uitvinden
4.7 Experimenteel onderzoek
4.8 Definitieonderzoek, historisch onderzoek en scenario-onderzoek doen
4.9 Systeemanalyse
4.10 Het planningsformulier en voorbeelden van leertaken
5. Dimensie 5 Reflectie
5.1 Inleiding
5.2 Hoe leren leerlingen reflecteren?
5.3 Het stimuleren van reflectieve denkgewoontes
5.4 Strategieën voor het aanleren van denkgewoontes
5.5 Suggesties voor kritisch denken
5.6 Suggesties voor creatief denken
5.7 Suggesties voor zelfregulatie en zelfsturing
5.8 Lesvoorbeelden
5.9 Planningsformulier voor de leerkracht die dimensie 5 in zijn/haar onderwijs wil leren gebruiken
6. Opbrengstgericht werken
6.1 Waarom opbrengstgericht werken?
6.2 Het verantwoordingsperspectief
6.3 Het ontwikkelperspectief
6.4 Schoolleiding en PLG’s
6.5 De PLG en de eenzame leraar
6.6 De cultuuromslag
6.7 En nu in de praktijk
7. Alles bij elkaar
7.1 Inleiding
7.2 Heen en weer tussen directe instructie en begeleiden van zelfstandig leren
7.3 Formatieve en summatieve evaluatie bij Leren in vijf dimensies
7.4 Assessment en beoordeling van Leren in vijf dimensies
7.5 Leren in vijf dimensies en huiswerk
7.6 Leren in vijf dimensies en communicatie
7.7 Leren in vijf dimensies en samenwerken
7.8 Leren in vijf dimensies en ICT
7.9 Schoolbrede innovatie en de rol van de schoolleiding
7.10 Tot slot
Literatuur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan