Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Leren in vijf dimensies primair onderwijs

Moderne didactiek voor het primair onderwijs

Paperback Nederlands 2014 1e druk 9789023251651
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Onze kennis van leerprocessen is de laatste decennia enorm toegenomen. De Amerikaanse onderzoeker Robert Marzano speelde daar een belangrijke rol in en ontwierp een praktisch model: Dimensions of learning. Daarmee kunnen leerkrachten lessen geven met activerende didactische werkvormen.

Wietske Miedema spitste zijn model toe op de Nederlandse situatie in Leren in vijf dimensies PO. Net als in de eerder uitgekomen VO-editie behandelt ze de achterliggende theorie in een helder opgebouwd betoog. Maar ze geeft vooral veel pedagogische en didactische uitwerking, met échte voorbeelden uit het primair onderwijs.

Specificaties

ISBN13:9789023251651
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:272
Druk:1
Verschijningsdatum:4-7-2014
Hoofdrubriek:Non-profit

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Over Robert Marzano

De Amerikaanse onderwijswetenschapper Marzano staat bekend om zijn publicaties waarin hij een diepgaand programma van research-based strategieën aanbiedt, die in de praktijk gebruikt kunnen worden om prestaties van leerlingen te verbeteren. Hij vertaalt research in praktische toepassingen voor leraren en leidinggevenden in het onderwijs.

Andere boeken door Robert Marzano

Over Wietske Miedema

Wietske Miedema is programmaleider Algemene Beroepsvoorbereiding aan de Educatieve Hogeschool van Amsterdam en doceert in de Master Pedagogiek. Zij heeft bij uitgeverij Koninklijke Van Gorcum samen met Robert J. Marzano het boek Leren in vijf dimensies gepubliceerd.

Andere boeken door Wietske Miedema

Inhoudsopgave

Voorwoord
Preface
Inleiding en overzicht

1. Dimensie 1 Motivatie
1.1 Inleiding
1.2 Het klassenklimaat positief beïnvloeden
1.3 Schoolse taken en opdrachten: strategieën om een positieve houding ten opzichte van leertaken te ontwikkelen
1.4 Strategieën om de betrokkenheid van leerlingen te vergroten
1.5 Dimensie 1 in het leerplan

2. Dimensie 2 Nieuwe kennis verwerven en integreren
2.1 Inleiding
2.2 Wat is inhoudelijke kennis?
2.3 Belangrijke vaardigheden op school
2.4 Het aanleren van nieuwe kennis
2.5 Het driefasenmodel bij denken
2.6 Het driefasenmodel bij doen
2.7 Het voorbereiden van je lessen en de toepassing van de verschillende onderwijsaanpakken

3. Dimensie 3 Bestaande kennis verbreden en verdiepen
3.1 Inleiding
3.2 Zoeken naar overeenkomsten en verschillen
3.3 Inductief en deductief redeneren
3.4 Stelling onderbouwen
3.5 Foutenanalyse
3.6 Denken over normen en waarden
3.7 Het planningsformulier en voorbeelden van leertaken

4. Dimensie 4 Onderzoek doen
4.1 Inleiding
4.2 Betekenisvol leren
4.3 Het ontwerpen van activerende onderzoekstaken
4.4 Beslissen
4.5 Problemen oplossen
4.6 Ontwerpen/uitvinden
4.7 Experimenteel onderzoek
4.8 Definitieonderzoek, historisch onderzoek en scenario-onderzoek doen
4.9 Systeemanalyse
4.10 Het planningsformulier en voorbeelden van leertaken

5. Dimensie 5 Reflectie
5.1 Inleiding
5.2 Hoe leren leerlingen reflecteren?
5.3 Het stimuleren van reflectieve denkgewoontes
5.4 Strategieën voor het aanleren van denkgewoontes
5.5 Suggesties voor kritisch denken
5.6 Suggesties voor creatief denken
5.7 Suggesties voor zelfregulatie en zelfsturing
5.8 Lesvoorbeelden
5.9 Planningsformulier voor de leerkracht die dimensie 5 in zijn/haar onderwijs wil leren gebruiken

6. Opbrengstgericht werken
6.1 Waarom opbrengstgericht werken?
6.2 Het verantwoordingsperspectief
6.3 Het ontwikkelperspectief
6.4 Schoolleiding en PLG’s
6.5 De PLG en de eenzame leraar
6.6 De cultuuromslag
6.7 En nu in de praktijk

7. Alles bij elkaar
7.1 Inleiding
7.2 Heen en weer tussen directe instructie en begeleiden van zelfstandig leren
7.3 Formatieve en summatieve evaluatie bij Leren in vijf dimensies
7.4 Assessment en beoordeling van Leren in vijf dimensies
7.5 Leren in vijf dimensies en huiswerk
7.6 Leren in vijf dimensies en communicatie
7.7 Leren in vijf dimensies en samenwerken
7.8 Leren in vijf dimensies en ICT
7.9 Schoolbrede innovatie en de rol van de schoolleiding
7.10 Tot slot

Literatuur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Leren in vijf dimensies primair onderwijs