Dries van Ingen was 20 jaar directeur van Boom uitgevers Amsterdam en daarvoor publicist en journalist (o.
Meer over Dries van IngenKernkracht
Vanuit bestaansdrift naar zelfvertrouwen
Paperback Nederlands 2020 1e druk 9789024429424Samenvatting
Wat is aangeboren en wat is aangeleerd? En welke aangeleerde eigenschappen ontnemen je, als een mist, het zicht op je aangeboren eigenschappen? In de gesprekken die Dries van Ingen als (executive) coach voert met zijn cliënten, spreekt hij hun aangeboren eigenschappen aan, zoals nieuwsgierigheid, de wens tot aanvaarding, of agressie.
In dit boek inventariseert hij aangeboren en aangeleerde eigenschappen en analyseert hij hun wisselwerking. Vervolgens volgt hij de ontwikkeling van het denken over het wezen van de mens aan de hand van enkele filosofen, en ten slotte zoomt hij in op de praktische waarde van zijn bevindingen voor het verkrijgen of vergroten van het zelfvertrouwen.
Voor coaches en andere professioneel begeleiders biedt dit boek een nieuw zicht op de vraagstukken waarmee hun cliënten bij hen komen en een methodiek om hen te begeleiden bij het vinden of hervinden van levensenergie, levenslust, drijfveren en het zetten van groeistappen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
-Relevantie van de tweedeling aangeboren-aangeleerd voor het zelfvertrouwen
-Inzichtbrengende gebeurtenissen
-De uitkomst van de zoektocht
Deel 1: Verkenningen van de begrippen aangeboren en aangeleerd
-Aangeboren eigenschappen zij herkenbaar
-Inventarisatie van enkele aangeboren en aangeleverde eigenschappen
-Verdere inventarisatie, aan de hand van de zeven hoofdzonden en de vier deugden
-De hoofdzonden
-De deugden
-Plato: de allegorie van de menner en het tweespan
-Temperament, karakter en persoonlijkheid
-Twee opvattingen over de verhouding tussen natuur en cultuur
Deel 2: Een kleine geschiedenis van het denken over de kwestie aangeboren-aangeleerd
-Wijsgerige antropologie
-Van zijn naar worden
-Het benoemen van het wezen van de aangeborenheid
-Kernkracht, de eeuwige bron
Deel 3: Het vinden van zelfvertrouwen
-Het wezen van zelfvertrouwen
-De functie van cultuur
-Een route naar zelfvertrouwen
Bijlagen
Bronnen
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan