Lida Nijgh is opgeleid als orthopedagoog en is lange tijd werkzaam geweest als gedragsdeskundige in de zorg voor mensen met een beperking. In deze functie bood zij onder andere begeleiding aan begeleiders en gaf zij vorm aan deskundigheidsbevordering. Zij werkt momenteel als docent in het hoger beroepsonderwijs (hbo). Daarnaast is zij intuïtiecoach in een vrijgevestigde praktijk.
Meer over de auteursLeren reflecteren
Paperback Nederlands 2021 4e druk 9789024439508Samenvatting
Reflectie is met een nieuwsgierige, open blik op zoek gaan naar een deel van jezelf dat je nog niet kent. Door inzicht te krijgen in je handelen, gedrag en drijfveren kun je jezelf en je professioneel handelen verder ontwikkelen. Het aanleren van reflectie-vaardigheden maakt een belangrijk onderdeel uit van alle studies die opleiden tot een mensgericht beroep.
'Leren reflecteren' gaat eerst in op wat reflectie precies inhoudt en wat de meer-waarde en het belang ervan is. Vervolgens wordt de link gelegd tussen reflectie en het werkveld. Waar lopen professionals tegenaan in hun werk? En welke rol kan reflectie daarbij spelen? Tot slot wordt behandeld wat nodig is om reflectie-vaardigheden te ontwikkelen en toe te passen.
'Leren reflecteren' is een praktische methode waarbij je reflecteren leert door het te doen en door dicht bij jezelf te beginnen. Regelmatig wordt verwezen naar specifieke oefeningen op de website. In de vele casussen in het boek wordt steeds de verbinding gelegd met de (beroeps)praktijk.
Nieuw in deze vierde druk is aandacht voor feedback, de invloed van man-vrouwverschillen en cultuur op reflectie en voor schriftelijke vormen van reflectie, waaronder schrijven als reflectietool en het schrijven van een reflectieverslag.
Op de website bij het boek staan naast het online boek veel verschillende oefeningen om reflecteren al doende te oefenen, video’s, een reflectiespel en achtergrondinformatie. Nieuw is de module ‘Het schrijven van een reflectieverslag’. Voor docenten zijn een PowerPoint en docentenhandleidingen beschikbaar met lessuggestie voor beginnende en gevorderde studenten.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Nicolien van Tol
Inhoudsopgave
Inleiding
1. Wat is reflectie?
1.1 Het begrip reflectie
1.2 Doel van reflectie
1.2.1 Doel van reflectie in relatie tot de verschillende kennisbronnen
1.3 Kennisbronnen
1.3.1 Expliciete kennis
1.3.2 Impliciete kennis
1.3.3 Intuïtie als bron van kennisverwerving
1.4 Expliciete en impliciete kennis in verband met professionele ontwikkeling
1.5 Expliciete en impliciete kennis in verband met persoonlijke ontwikkeling
1.6 Vormen van reflectie
1.6.1 Reflectie tijdens de actie en ter plekke
1.6.2 Reflectie na de actie
1.6.3 Reflectie op de reflectie in actie
1.6.4 Reflectie vóór de actie, op de toekomst
2. Reflecteren en mensgerichte beroepen
2.1 Mensgerichte beroepen
2.2 Professioneel
2.3 Waarden, normen en normatieve professionalisering binnen mensgerichte beroepen
2.3.1 Conflictueuze waarden
2.3.2 Universeel geldende normen
2.3.3 Professionele normen
2.3.4 Persoonlijke normen versus professionele normen
2.3.5 Persoonlijke normen
2.4 De invloed van visie op de waarden en normen
2.5 Man-vrouwverschillen
2.6 De invloed van cultuur
2.7 De reflectieve professional
3. Het ontwikkelen van een reflectieve houding
3.1 Een nieuwsgierige houding
3.2 Een onderzoekende houding
3.3 Vragen stellen
3.4 Feedback vragen
3.5 Luisteren naar je intuïtie
3.5.1 Intuïtief luisteren
4. Barbapapa-reflectie
4.1 Wat is Barbapapa-reflectie?
4.2 In welke situaties reflectie toepassen?
4.3 Reflectie is een cyclisch proces
4.4 Het kiezen van de vorm van reflectie
4.5 Reflectietools
4.5.1 Vierstoelenreflectie
4.5.2 Progressiecirkels
4.5.3 Brainstormreflectie
4.5.4 Herkaderen
4.5.5 Succesreflectie
4.6 Schrijven als reflectiemiddel
5. Valkuilen bij reflecteren
5.1 Werken vanuit routine
5.2 Selectief waarnemen
5.3 Reflecteren is geen evalueren
5.4 Reflecteren en piekeren
5.5 Geen tijd voor reflectie
5.6 Reflectiedwang en reflectiemoeheid
Overzicht van de reflectie-oefeningen op de website
Literatuur
Illustratieverantwoording
Register
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan