Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Strategie, leve de diversiteit

Een inleiding in strategisch denken vanuit een veelvoud van invalshoeken

Ingenaaid Nederlands 2005 1e druk 9789043009478
Voormalig top 100Totaal 68 dagen
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Strategie, leve de diversiteit biedt een compleet overzicht van de verschillende strategische stromingen en perspectieven. Niet minder dan 22 scholen worden kort gepresenteerd waarna de verschillende perspectieven en paradoxen uiteengezet worden. De nadruk in dit boek ligt meer op strategische intuïtie dan op strategisch managen of plannen waarbij de auteur strategische variëteit niet als een zwakte ziet maar als een rijke bron van inzichten en perspectieven.

KENMERKEN:
· Strategisch management vanuit verschillende perspectieven; u krijgt hierbij een nooit gezien overzicht van niet minder dan 22 strategische benaderingen
· Strategieën worden interactief opgebouwd binnen organisaties en netwerken en in confrontatie met concurrenten (ook binnen de organisatie)
· Strategische analyses worden uitgevoerd over de kracht van de eigen organisatie, binnen het perspectief van de concurrentie-omgeving
· De cruciale relatie wordt duidelijk gemaakt tussen strategisch management en concurreren op basis van innovatie
· Strategisch management wordt gekoppeld aan het perspectief van de lerende organisatie of van lerende teams in minder lerende organisaties
· De lezer leert strategisch te denken in termen van paradoxen

Specificaties

ISBN13:9789043009478
Trefwoorden:strategie
Taal:Nederlands
Bindwijze:ingenaaid
Aantal pagina's:261
Druk:1
Verschijningsdatum:5-2-2005

Expertrecensies (1)

recensie
Strategie, leve de diversiteit
Jasper Thijs | 1 maart 2006
'Strategie, leve de diversiteit' van Dany Jacobs is in de eerste plaats een verzameling van denkwijzen en theorieën die te maken hebben met strategie. Diegene die, zoals de ondertitel belooft 'een inleiding in strategisch denken vanuit een veelvoud van invalshoeken' zoekt, is met dit boek dan ook een goed eind op weg. Toch moet er niet te vroeg worden gejuicht. Niet alle nobele doelstellingen die de schrijver met dit boek tracht te bereiken, worden gehaald.
Lees verder

Lezersrecensies

4.5 van de 5
4 stemmen
2
2
0
0
0

Over Dany Jacobs

Prof. Dr. Dany Jacobs (1954, Brugge) is in Nederland de leidende autoriteit op het gebied van clusters, kenniseconomie en innovatiebeleid. Van 1989 tot 1997 onderzocht hij met zijn team bij het toenmalige TNO Studiecentrum voor Technologie en Beleid tientallen sectoren en clusters en begeleidde strategische processen bij ondernemingen en kennisinstituten. Zo was hij projectleider van de Nederlandse Porter-studie (1990) en van het onderzoek over de betekenis van Fokker voor Nederland (1995). Sinds 1998 is hij hoogleraar strategisch management aan de Rijksuniversiteit Groningen en associate dean van TSM Business School, het gemeenschappelijke managementinstituut van de universiteiten van Eindhoven, Groningen en Twente in Enschede. Dany Jacobs, die ook bekend is door zijn vele bijdragen en besprekingen in 'NRC Handeslblad', 'Economisch Statistische Berichten', 'Intermediair' en 'Trends', is een veelgevraagd spreker voor lezingen en cursussen. In 'Het Kennisoffensief' heeft Dany Jacobs voor het eerst zijn ideeën uit verspreide bijdragen over de kenniseconomie, slimme concurrentie, clusters en innovatiebeleid bij elkaar gebracht.

Andere boeken door Dany Jacobs

Inhoudsopgave

1. De essentie van strategie
1.1 Wat weet u ervan? Wat denkt u erover?
1.2 Waar hebben we het over als we praten over strategie?
1.3 Hoe belangrijk is strategie echt?
1.4 Enkele basiscomponenten van strategie
1.5 Strategie en organisatieniveau
1.6 Voorschrijvende en beschrijvende benaderingen van strategie
1.7 Tamme en wilde problemen
1.8 Een eerste tussenstand

2. Enkele traditionele strategie-indeBRngen
2.1 Inleiding
2.2 Porter: kosten versus toegevoegde waarde
2.3 Innovativiteit: Miles en Snow
2.4 Ansoff en anderen: ontwikkeBRngsrichtingen voor concerns
2.5 Miller en Friesen: archetypes van strategieformulering
2.6 Strategie: leve de diversiteit

3. 30 P's voor perspectieven op strategie
3.1 Tot hoeveel P's komt u?
3.2 Waarom al die Perspectieven?
3.3 Strategie als Plan of Programma
3.4 Strategie als Patroon, als Pad
3.5 Strategie als Positie
3.6 Strategie als Perspectief en als PersoonBRjkheid, Profilering, Paradigma en Perceptie
3.7 Strategie als BRst ('Ploy') en als Principe
3.8 Van 15 naar meer dan 30 P's
3.9 Samenvatting en synthese van de eerste drie hoofdstukken

Bijlage: Vermijd de frontale aanval! Wat managers van miBRtairen kunnen leren
4. Het grote strategiebos
4.1 Wat weet u er zelf van? Hoe denkt u erover?
4.2 De (beperkte) rationaBRteit van strategie
4.3 Over spBRtters en lumpers
4.4 Een vierdeBRng in strategiescholen
4.5 De eerste kaarten van het grote strategiebos

5. Waar een wil is, is een weg
5.1 Acht scholen
5.2 De ontwerpschool
5.3 De ondernemers- of visieschool
5.4 De planningsschool
5.5 De positionerings- of IO-school
5.6 De portfoBRobenadering
5.7 De resourcebased en competencebased benaderingen
5.8 Resource dependence of stakeholderbenadering
5.9 De configuratieschool
5.10 De vele wegen naar excellentie

6. De onderneming wikt, de markt beschikt
6.1 Vier scholen
6.2 Transactiekostenbenadering (en verwante economische theorieën)
6.3 Speltheorie
6.4 De evolutionaire schoo
6.5 De guerillabenadering
6.6 Zij zijn groot en wij zijn klein... dat is niet eerBRjk

7 Zo zien wij dat, zo doen wij dat
7.1 Vier scholen
7.2 Kritische school
7.3 Postmodernisme
7.4 De cognitieve school
7.5 De cultuurschoo
7.6 Sterke gedachten en routines

8. Alles beweegt
8.1 Zes scholen
8.2 De leerschoo
8.3 De poBRtieke school
8.4 De identiteitsbenadering
8.5 Systeemdynamica
8.6 Sociaal constructivisme
8.7 Complexiteit en co-evolutie
8.8 Strategie houdt nooit op

9. Onze tweede bosatlas
9.1 Terug naar het overzicht
9.2 Alle perspectieven in kaart
9.3 De strategische gebedsmolen revisited
9.4 Op naar de paradoxen

10. Rukwinden op de Pico Paradox
10.1 Waarom zijn paradoxen strategisch zo belangrijk?
10.2 Wat is een paradox?
10.3 Het gevaar van het ontkennen van paradoxen
10.4 Omgaan met ambiguïteit
10.5 Sturing en zelforganisatie
10.6 Hybride 'oplossingen
0.7 Strategische paradoxen rond interne context
10.8 Paradoxen rond de externe context
10.9 Paradoxen rond het strategievormingsproces
10.10 Paradoxen over de inhoud

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Strategie, leve de diversiteit