1. De essentie van strategie
1.1 Wat weet u ervan? Wat denkt u erover?
1.2 Waar hebben we het over als we praten over strategie?
1.3 Hoe belangrijk is strategie echt?
1.4 Enkele basiscomponenten van strategie
1.5 Strategie en organisatieniveau
1.6 Voorschrijvende en beschrijvende benaderingen van strategie
1.7 Tamme en wilde problemen
1.8 Een eerste tussenstand
2. Enkele traditionele strategie-indeBRngen
2.1 Inleiding
2.2 Porter: kosten versus toegevoegde waarde
2.3 Innovativiteit: Miles en Snow
2.4 Ansoff en anderen: ontwikkeBRngsrichtingen voor concerns
2.5 Miller en Friesen: archetypes van strategieformulering
2.6 Strategie: leve de diversiteit
3. 30 P's voor perspectieven op strategie
3.1 Tot hoeveel P's komt u?
3.2 Waarom al die Perspectieven?
3.3 Strategie als Plan of Programma
3.4 Strategie als Patroon, als Pad
3.5 Strategie als Positie
3.6 Strategie als Perspectief en als PersoonBRjkheid, Profilering, Paradigma en Perceptie
3.7 Strategie als BRst ('Ploy') en als Principe
3.8 Van 15 naar meer dan 30 P's
3.9 Samenvatting en synthese van de eerste drie hoofdstukken
Bijlage: Vermijd de frontale aanval! Wat managers van miBRtairen kunnen leren
4. Het grote strategiebos
4.1 Wat weet u er zelf van? Hoe denkt u erover?
4.2 De (beperkte) rationaBRteit van strategie
4.3 Over spBRtters en lumpers
4.4 Een vierdeBRng in strategiescholen
4.5 De eerste kaarten van het grote strategiebos
5. Waar een wil is, is een weg
5.1 Acht scholen
5.2 De ontwerpschool
5.3 De ondernemers- of visieschool
5.4 De planningsschool
5.5 De positionerings- of IO-school
5.6 De portfoBRobenadering
5.7 De resourcebased en competencebased benaderingen
5.8 Resource dependence of stakeholderbenadering
5.9 De configuratieschool
5.10 De vele wegen naar excellentie
6. De onderneming wikt, de markt beschikt
6.1 Vier scholen
6.2 Transactiekostenbenadering (en verwante economische theorieën)
6.3 Speltheorie
6.4 De evolutionaire schoo
6.5 De guerillabenadering
6.6 Zij zijn groot en wij zijn klein... dat is niet eerBRjk
7 Zo zien wij dat, zo doen wij dat
7.1 Vier scholen
7.2 Kritische school
7.3 Postmodernisme
7.4 De cognitieve school
7.5 De cultuurschoo
7.6 Sterke gedachten en routines
8. Alles beweegt
8.1 Zes scholen
8.2 De leerschoo
8.3 De poBRtieke school
8.4 De identiteitsbenadering
8.5 Systeemdynamica
8.6 Sociaal constructivisme
8.7 Complexiteit en co-evolutie
8.8 Strategie houdt nooit op
9. Onze tweede bosatlas
9.1 Terug naar het overzicht
9.2 Alle perspectieven in kaart
9.3 De strategische gebedsmolen revisited
9.4 Op naar de paradoxen
10. Rukwinden op de Pico Paradox
10.1 Waarom zijn paradoxen strategisch zo belangrijk?
10.2 Wat is een paradox?
10.3 Het gevaar van het ontkennen van paradoxen
10.4 Omgaan met ambiguïteit
10.5 Sturing en zelforganisatie
10.6 Hybride 'oplossingen
0.7 Strategische paradoxen rond interne context
10.8 Paradoxen rond de externe context
10.9 Paradoxen rond het strategievormingsproces
10.10 Paradoxen over de inhoud