Lees verder
hoogleraar Leiderschap, Harvard Business School. Bekend van o.a. ‘Onze ijsberg smelt’.
Meer over John KotterLeiderschap bij verandering
Gebonden Nederlands 2011 24e druk 9789052612317Samenvatting
De ontwikkeling van de techniek, veranderingen in de markt en de maatschappij en de steeds sterker wordende concurrentie dwingen organisaties om te veranderen. Organisaties moeten deze veranderingen niet alleen kunnen weerstaan, maar er juist op inspelen, om in het nieuwe ondernemingsklimaat te kunnen floreren. Daarvoor is management onvoldoende. Leiderschap daarentegen is hierbij noodzakelijk. Veel recente methodes om organisaties te veranderen zoals total quality management en re-engineering schieten tekort omdat deze niet in staat zijn gedrag te veranderen.
In 'Leiderschap bij verandering' biedt John Kotter een visie en een praktisch verslag, gebaseerd op zijn eigen onderzoek bij ruim 100 bedrijven. Het lezen van dit boek is dan ook als het doorbrengen van een werkdag met hem. Succesvolle verandering komt volgens Kotter in 8 fasen:
- een gevoel van urgentie tot stand brengen;
- de leidende coalitie creëren;
- een visie en een strategie ontwikkelen;
- de veranderingsvisie communiceren;
- actie op basis door middel van empowerment;
- korte termijn successen genereren;
- verbetering consolideren en meer verandering tot stand brengen;
- nieuwe benaderingen in de organisatiecultuur verankeren.
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Over John Kotter
Inhoudsopgave
1 Organisaties transformeren: waarom ondernemingen falen
2 De drijvende kracht achter geslaagde verandering
Deel 2 Het achtfasenproces
3 Urgentiebesef vestigen
4 De leidende coalitie vormen
5 Een visie en strategie ontwikkelen
6 De veranderingsvisie communiceren
7 Een breed draagvlak voor de verandering creëren
8 Korte-termijnsuccessen genereren
9 Verbeteringen consolideren en meer verandering tot stand brengen
10 Nieuwe benaderingen verankeren in de cultuur
Deel 3 Implicatie voor de eenentwintigste eeuw
11 De organisatie van de toekomst
12 Leiderschap en levenslang leren
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan