Barbara Baarsma is hoofdeconoom van PwC Nederland en geeft in deze rol tevens leiding aan het hoofd economisch bureau van PwC. Sinds 2009 is zij hoogleraar Toegepaste Economie aan de Universiteit van Amsterdam. Daarnaast vervult zij verschillende maatschappelijke nevenfuncties. Voor haar komst naar PwC was Barbara onder andere werkzaam bij Rabobank.
Meer over de auteursDynamische marktwerking
Over de complexiteit van mededinging in vijf sectoren
Paperback Nederlands 2006 1e druk 9789052614687Samenvatting
Marktwerking kan worden bekeken vanuit verschillende perspectieven. Zo kijkt een jurist naar hoe het gedrag van ondernemingen zich verhoudt tot nationale en internationale regelgeving en richt een bestuurskundige zich op de doelmatigheid van toezicht. Voor een econoom is marktwerking belangrijk om de welvaart van consumenten te verbeteren. de economische invalshoek staat centraal in 'Dynamische marktwerking'.
Economische sectoren hebben hun eigen karakteristieken, die van invloed zijn op marktwerking. Criteria als toegankelijkheid, dienstverlening en kwaliteit zijn anders voor bijvoorbeeld de luchtvaart dan voor de zorg en moeten dus voor iedere sector anders worden benaderd. In 'Dynamische marktwerking' wordt de introductie van marktwerking in vijf wat dat betreft 'lastige' sectoren onder de loep genomen: zorg, elektriciteit, post, spoor en luchtvaart. Het zijn markten die in de praktijk ver afliggen van de ideale wereld van volkomen concurrentie en die het gevaar van mislukken altijd in zich dragen. Uit de dagelijkse dynamiek van marktwerking in deze sectoren valt veel te leren.
Het boek geeft mede op basis van deze praktijkgevallen antwoord op vragen als: waarom is marktwerking nodig of gewenst? Hoe komt marktwerking tot stand? Hoe dient het marktwerkingsbeleid te worden vormgegeven? En: wat heeft de ervaring van de afgelopen jaren ons geleerd?
'Dynamische marktwerking' is geschreven voor economen, beleidsmedewerkers, ondernemers, juristen, onderzoekers en andere belangstellenden. Als inleiding in de economie van het marktwerkingsbeleid is het boek verder geschikt voor gebruik op hbo en universiteit, zowel in economische vakken als in juridische, bestuurskundige en politicologische.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Marc Pomp
Over Jules Theeuwes
Inhoudsopgave
1. De basis van het marktwerkingsbeleid
2. Concurrentie in de zorg: op berenjacht
3. Elektriciteit: een spannende markt
4. De postbode is de klos
5. Overheid tussen twee sporen
6. Luchtvaartconcurrentie: een slag in de lucht?
7. Lessen over marktwerking
Literatuur
Verklarende woordenlijst
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan