Leren in participatieland
Slimme participatielessen uit de praktijk
Paperback Nederlands 2021 1e druk 9789080943001Samenvatting
- 'Leren in Participatieland' gaat over de essentie van participatie. Als de essentie helder is, vergroot dit de kans om systematisch tot maatwerk te komen bij initiatieven vanuit de samenleving én overheid.
- Het boek is geschreven op basis van een onderzoek naar 8 overheidsorganisaties, 24 Nederlandse casussen, ruim 80 interviews en meer dan 10 leerbijeenkomsten.
- De auteurs presenteren daarnaast de volgende cruciale stap voor participatief werken: aan de slag met leren!
- Leren in Participatieland biedt daarmee een verzameling inzichten, praktijkverhalen, verdiepingen en handreikingen. Het eerste hoofdstuk is als sneak peek te downloaden.
Het boek bestaat uit drie delen. Voor de snelle lezer die morgen aan de slag moet en hulp nodig heeft, staat in deel 1 alles op hoofdlijnen en bieden deel 2 en 3 de nodige handreikingen. Voor wie aan de slag wil met het leren, leest in deel 2 hoe individuen, organisaties, groepen en de maatschappij leren over participatie. Voor wie de basics van participatie onder de knie heeft of staat voor een flinke participatieopgave, is deel 3 een feest van inspirerende herkenning en een houvast om met fundamenteel inzicht praktisch aan de slag te gaan.
Voor wie is dit boek?
- Voor ambtenaren, lokale politici, bestuurders en inwoners.
- Voor iedereen die op zoek is naar manieren om maatwerk te leveren in alle participatieve trajecten en tegelijkertijd systematisch aan participatie te werken. Het Participatie Leermodel biedt hiervoor alle handvatten!
- Voor degenen die participatie echt willen begrijpen om er vervolgens praktisch mee aan de slag te gaan.
- Voor iedereen die op zoek is naar inspiratie om moeilijke vraagstukken of processen op te lossen.
- Voor overheden die de stap willen zetten naar een lerende organisatie.
Conclusies
1. Participatie is niet meer weg te denken uit het openbaar bestuur. Inmiddels hebben we in Nederland dan ook al veel participatie-ervaring opgedaan. Dat participatie normaal wordt gevonden, is een voorbeeld van het grote leereffect in de afgelopen jaren.
2. Veel processen gaan goed en zorgen voor concrete resultaten. Dit dankzij de opgedane ervaringen en het feit dat veel inwoners, ambtenaren, bestuurders en politici bewust en met visie met participatie bezig zijn.
3. Veel kan nog beter: het is vaak nog puzzelen en schipperen om goede processen op te starten en op de rails te houden. Ons Participatieleermodel PLM) biedt veel kansen om relatief snel en makkelijke betere ontwerp- en proceskeuzes te maken.
4. Leren krijgt weinig aandacht, hoewel iedereen het belangrijk vond en vindt. Zowel de kortetermijnlessen (wat hebben we geleerd en wat kan beter?) als het meer fundamentele leren (veranderende houding, opvattingen en kennis ten aanzien van participatie) krijgen bescheiden aandacht.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Algemene achtergrond
1.1 Opgavegericht werken aan publieke waarde
1.2 Wetenschappelijke wortels lerende benadering
1.3 Steunen op andere bestuurskundige benaderingen
2. Specifiek aan leerbenadering participatie
2.1 Benaderingen en positionering
2.2 Drie hoofdstromen
2.3 Een pragmatische benadering
2.4 De nadere instrumentering
2.5 Kern van een lerende en pragmatische benadering
2.6 Tot slot
3. Onderzoeksaanpak
3.1 Hoofdvraag en deelvragen
3.2 Onderzoekseenheden
3.3 Conceptueel kader ‘publieke waarde en wat leren’
3.4 Conceptueel kader ‘hoe leren’
3.5 Methode
3.6 Rapportage
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan