Kwalitatief onderzoeken
Praktische kennis voor de onderzoekende professional
Paperback Nederlands 2021 3e druk 9789081971126Samenvatting
Iedere zichzelf respecterende professional (in spé) moet dit boek in zijn of haar boekenkast hebben staan. Op duidelijke wijze worden hierin namelijk belangrijke kwalitatieve onderzoeksbenaderingen beschreven, die kunnen helpen bij het opzetten, uitvoeren, analyseren en rapporteren van een kwalitatief onderzoek.
In dit boek staat de relatie tussen praktijk en theorie centraal, waarbij beide gelijkwaardig zijn. De lezer wordt daarom aangesproken als onderzoekende professional. Professionals hebben te maken met venijnige problemen. Bij venijnige problemen zullen er geen oplossingen zijn die in veel situaties werken - anders waren ze al gevonden. In plaats van snelle antwoorden te zoeken, gaat het om het kunnen stellen van trage vragen. Een onderzoekende houding helpt bij het kiezen van de essentiële kenmerken van de situatie en het zien van samenhang.
Zo kan de professional ervoor zorgen dat het oordelen over goede oplossingen een plaats krijgt. Dit is de reden waarom in toenemende mate aandacht is voor verhalen en narratief onderzoek bij het bestuderen van organisaties: men begint steeds meer in te zien dat verhalen een belangrijke rol spelen in organisaties.
Dit boek is bedoeld voor gevorderde studenten van HBO, universiteit én cursisten van Professionele Masters. Dit boek biedt ook een kennismaking met kwalitatieve onderzoeksmethoden voor professionals die geïnteresseerd zijn in manieren om hun eigen praktijk te onderzoeken en vorm te geven.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Wendy Jansen
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan