Liefde voor letters en lezen
Handboek stimulering geletterdheid 0 tot 7 jaar
Gebonden NL 2019 1e druk 9789088500008Samenvatting
In 'Liefde voor letters en lezen' staat de doelgerichte stimulering van geletterdheid bij kinderen tussen 0 en 7 jaar centraal. Het beoogt als inspiratiebron een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van geletterdheid en daarmee de kans op laaggeletterdheid wezenlijk te verkleinen.
Momenteel telt Nederland 2,5 miljoen laaggeletterden en 1 miljoen digibeten. Zij functioneren niet goed binnen onze huidige samenleving. Nog steeds loopt ten minste een op de tien kinderen en jongeren het risico als laaggeletterde de maatschappij te betreden. Stimuleer je geletterdheid echter vanaf de babytijd als 21e-eeuwse vaardigheid, dan geef je het kind alle mogelijke kansen op het pad naar maatschappelijk functionele geletterdheid.
Dit handboek en de bijbehorende website bieden daar talloze doelgerichte activiteiten voor, ook binnen onderzoekend en ontwerpend leren.
Met de aanschaf van het boek koopt u ook toegang tot het extra materiaal (meer dan 280 pagina's) op de website, waaronder heel veel extra boeken- en sitetips en werkbladen.
'Liefde voor letters en lezen' is een absolute aanrader voor iedereen die betrokken is bij de ontwikkeling van kinderen tussen 0 en 7 jaar.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Hoofdstuk 1. Inleiding 15
1.1 Voorbereiden op het functioneren in de 21e-eeuwse maatschappij 15
1.2 Laaggeletterdheid 17
1.3 Ontwikkeling geletterdheid 20
1.4 Algemene aanwijzingen stimulering geletterdheid 21
1.5 Samenhang mondelinge taalvaardigheid en geletterdheid 25
Hoofdstuk 2. Doelgericht stimuleren van de 21e-eeuwse geletterdheid 31
2.1 Domeinen 21e-eeuwse geletterdheid 31
2.2 De ontwikkeling en stimulering van de 21e-eeuwse geletterdheid 33
2.3 Werken aan geletterdheid binnen onderzoekend en ontwerpend leren 38
2.4 Het belang van woordenschat voor de ontwikkeling van geletterdheid 41
2.5 Problemen signaleren en voorkomen 42
Hoofdstuk 3. Leesplezier, boekoriëntatie en verhaalbegrip 53
3.1 Doelen ‘Leesplezier, boekoriëntatie en verhaalbegrip’ 53
3.2 Ontwikkelingsfasen: van voorlezen naar zelf lezen 54
3.3 Voorlezen als vast ritueel 55
3.4 Wat lees je voor? 62
3.5 Hoe lees je voor? 65
3.6 Andere routines dan voorlezen 72
3.7 Voorleesactiviteiten in de voorschoolse periode 78
3.8 Voorleesactiviteiten op de basisschool 84
Hoofdstuk 4. Functies van schrift 111
4.1 Doelen ‘Functies van schrift’ 111
4.2 Van kennismaking naar functioneel lezen en schrijven 113
4.3 Functionele activiteiten thuis en in de kinderopvang 120
4.4 Functies van schrift op de basisschool 128
Hoofdstuk 5. Taalbewustzijn en alfabetisch principe 151
5.1 Doelen ‘Taalbewustzijn en alfabetisch principe’ 152
5.2 Afbakening van dit domein voor geletterdheid 153
5.3 Stimulering taal-, klank- en letterbewustzijn bij peuters 159
5.4 Stimulering taalbewustzijn en alfabetisch principe in groep 1, 2 en 3 165
5.5 Lezen en schrijven in groep 3 196
Hoofdstuk 6. Digitale geletterdheid 213
6.1 Doelen ‘Digitale geletterdheid’ 213
6.2 Het opgroeiende kind in een digitale omgeving 218
6.3 Doelgericht werken aan de digitale vaardigheden 222
6.4 Digitale apparatuur en educatief materiaal 228
6.5 Stimulering digitale geletterdheid in de voorschoolse periode 234
6.6 Stimulering digitale geletterdheid in de onderbouw basisschool 238
Hoofdstuk 7. Geletterdheid in hoeken 253
7.1 Doelen in hoeken per domein 253
7.2 Mogelijkheden voor geletterdheid in de hoeken 255
7.3 Geletterdheid in speelzones: voorschoolse educatie 258
7.4 Geletterdheid in de hoeken: onderbouw basisschool 264
7.5 De (voor)lees-/boekenhoek 267
7.6 De schrijfhoek 275
7.7 De letter-/cijferhoek 281
7.8 De luister-/muziekhoek 287
7.9 De huishoek 292
7.10 De bouwhoek 295
7.11 De ontdekhoek en de zand- en/of watertafel 296
7.12 Samenhang hoeken geletterdheid 299
Hoofdstuk 8. Stimulering geletterdheid het hele jaar door 309
8.1 De eerste weken van het schooljaar 311
8.2 Introductie routines ‘Geletterdheid’ 312
8.3 Feesten door het jaar heen 319
8.4 De seizoenen 323
8.5 Feesten op vaste dagen in het jaar 340
8.6 Feesten op wisselende dagen in het jaar 357
Bijlage: Wat staat er op de website? 369
Dankwoord 371
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan