Straatcultuur
een effectieve aanpak van jeugdgroepen
Paperback Nederlands 2017 8e druk 9789088501340Samenvatting
Straatcultuur en hangjongeren zijn veelbesproken onderwerpen. Maar wat is straatcultuur nu eigenlijk? Wat voor effect heeft straatcultuur op hangjongeren? Hoe maak je contact met jeugdgroepen, en hoe ga je als professional om met straatcultuur en grensoverschrijdend gedrag?
Onderwerp van dit boek is de straatcultuur zoals jongeren die zelf beleven en leren vanaf het moment dat ze op straat hangen. Vanuit het perspectief van de straat vertaalt de auteur de straatcultuur voor mensen in het beroepsveld.
Straatcultuur speelt zich in alle soorten jeugdgroepen af. Tussen het gedrag op straat van een groep Marokkaanse hangjongeren of een gabbergroep is geen verschil. Belangrijk is of een groep voor overlast zorgt en in welke mate. Straatcultuur geeft oplossingen om met deze groepen jongeren om te gaan, ze op het rechte pad te houden en/of hun gedrag bij te sturen. Inzicht in groepswerking is cruciaal. Aan de hand van herkenbare voorbeelden leert de professional signalen herkennen die duiden op problematisch gedrag van groepsleden, groepen effectief benaderen en escalerende situaties voorkomen. Leren kijken via de ogen van jongeren kan het werk van de professional leuker, effectiever en bevredigender maken.
Patrick Smelt is voormalig jongerenwerker en wijkagent.
Met dit boek biedt hij praktische kennis voor jongerenwerkers, politieagenten en straatcoaches, maar ook voor vele andere professionals, docenten en studenten in de hulpverlening.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. De universiteit van de straat
2. Straatcultuur en aanpak
3. Bolletjes verzamelen
4. Van onmacht naar macht
5. Het bejegeningsprofiel
6. De MES-factoren
7. Contact maken
8. Jeugd en beleid
9. Hangplekken
10. Tien tips voor het omgaan met jeugdgroepen
11. Straattaal
Dankwoord
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan