Lees verder
Peter van Loevezijn is marketeer, adviseur, blogger, en auteur van 'Wat is nu eigenlijk het probleem?' Hij helpt organisaties en professionals om slim te adviseren, slim te leren en slim te werken en laat ze zien hoe ze de iPad daarbij optimaal kunnen gebruiken. Zijn ideeën staan ook op Bijgespijkerd.nl, petervanloevezijn.nl en op Twitter (@pvloev).
Meer over Peter van LoevezijnWat is nu eigenlijk het probleem?
Een krachtige en overtuigende adviesaanpak
Paperback Nederlands 2016 2e druk 9789089653505Samenvatting
Als adviseur wil je maar één ding: dat een interne of externe klant het door jou uitgebrachte advies met overtuiging overneemt. Maar veel adviezen worden niet of onvoldoende onderbouwd. En zonder een goede onderbouwing zien klanten niet in waarom een advies waardevol is en waarom ze het zouden moeten overnemen. Alleen goed onderbouwde adviezen hebben overtuigingskracht en daarmee kans van slagen. Maar hoe pak je dat aan?
In dit boek vind je een succesvolle adviesaanpak, gebaseerd op twee beproefde modellen: PROA en OPR. PROA staat voor Probleem, Risico, Oorzaak en Advies, en is bedoeld om een logische redenering van probleem naar advies te presenteren. OPR staat voor Oorzaak, Probleem en Risico, en heeft tot doel de juiste oorzaak voor de PROA te analyseren. Daarmee heb je een krachtig middel in handen om klanten voor je te winnen.
- Een bewezen adviesaanpak aan de hand van twee logische en praktische modellen.
- Veel voorbeelden van slecht en goed onderbouwde adviezen.
- Bedoeld voor elke adviseur die met beter onderbouwde adviezen meer succes wil behalen.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Peter van Loevezijn
Inhoudsopgave
1. Inleiding
2. Hoe overtuigend bent u eigenlijk?
De essentie van PROA: ongevraagd, gevraagd, sluitend en juist
2.1 PROA: ongevraagd en gevraagd advies
2.2 De sluitende PROA: een logische redenering
2.3 De juiste PROA: de passende redenering
3. Klopt het wel wat u zegt?
Een sluitende PROA maken
3.1 Stap 1: Rond uw analyse af
3.2 Stap 2: Bepaal de P van Probleem
3.3 Stap 3: Bepaal de R van Risico
3.4 Stap 4: Bepaal de O van Oorzaak
3.5 Stap 5: Bepaal de A van Advies of Aanbeveling
3.6 Stap 6: Check de PROA van boven naar beneden en omgekeerd
4. En vertel me eens: Hoe komt dat nou?
Een juiste PROA met behulp van oorzaak- en risicoanalyses (OPR)
4.1 Het OPR-model: Oorzaak, Probleem, Risico
4.2 Root Cause Analysis
4.3 Het visgraatmodel
4.4 De ketenredenering
4.5 Dieperliggende oorzaken
5. Wat zegt u? Nog meer problemen?
Complexe en uitgebreide PROA's
5.1 Meerdere problemen
5.2 Meerdere risico's
5.3 Meerdere oorzaken
5.4 Meerdere aanbevelingen
6. En als we de PROA nu eens uitbreiden?
Verschillende PROA-varianten
6.1 Het gebruik van SPROA
6.2 Het gebruik van PROAC
6.3 Het gebruik van OPRA, PORA of POA
7. Hoe kunnen we de inhoud van dit boek samenvatten?
In 10 stappen naar een sluitende en juiste PROA
Gebruikte literatuur
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan