Lees verder
Harry van de Pol is trainer, coach en inspirator. Hij geniet ervan als mensen de weg naar binnen gaan. Ontdekken wie zij zijn en wat zij willen. Om vervolgens ook tevoorschijn te komen. Aan ánderen te laten zien wie zij zijn.
Meer over de auteursGoed voelen
Emoties voor je laten werken
Paperback Nederlands 2020 1e druk 9789090327426Samenvatting
Emoties brengen leven in de brouwerij. Ze geven kleur aan je bestaan en helpen je om ‘in het moment’ te leven. Ze brengen je volop energie, helpen je soepel bewegen en geven een gevoel van richting. Emoties helpen je balans te vinden en geven vaak precies wat je op dat moment nodig hebt.
Toch heb je als professional goede redenen om je te verzetten tegen wat je voelt. Want emoties komen lang niet altijd met de juiste informatie. En vaak is wat je voelt pijnlijk, onplezierig en negatief. Regelmatig zijn emoties ook een warboel. Toch is negeren of wegdrukken van wat je voelt, niet het beste dat je als professional kunt doen. Wat dan wel?
Michelle en Harry laten zien hoe je emoties kunt benutten in het werk. Ze geven praktische handvatten om je emoties te doorvoelen, ze te gebruiken om te bewegen richting je doelen en ze in te zetten om je te verbinden met anderen voor wie je werkt. Allemaal gebaseerd op wat de wetenschap ons de laatste jaren aan kennis over emoties heeft aangereikt.
Als jij jouw werk vooral met je hoofd doet, gebruik je maar een stukje van jezelf. Dat is niet alleen jammer, maar ook onnodig. Emoties spelen een grote rol in wat je elke dag doet. Ze zijn een onmisbaar, intelligent navigatiesysteem. Dus laat je raken, gebruik de energie die in emoties zit en maak echt contact.
'Dit is de perfecte mix van kennis, ervaring en handreikingen over emoties.' - Dr. Mark van Vuuren (organisatiewetenschapper, Universiteit Twente)
'Emotie is de sleutel tot klantsucces en de kleur van je onderneming.' - Herman Zondag (directeur AFAS Software)
'Michelle en Harry schrijven niet alleen praktisch en toegankelijk, ze brengen het in hun werk en trainingen ook echt op de vloer. Daar plukken we als team nog elke dag de vruchten van.'
- Nienke Westerbeek (directeur Compassion)
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Harry van de Pol
Over Michelle van Dusseldorp
Inhoudsopgave
Voorwoord
EMOTIES BENUTTEN IN JE WERK
Inleiding
DEEL 1 WAT WE ZEKER WETEN OVER EMOTIES
1. WAT EMOTIES ZIJN
Waarneembare behartigers van belangen die nu op het spel staan
1.1 Emotie gedefinieerd
1.2 Wat emoties niet zijn
2. EMOTIES WETENSCHAPPELIJK GEZIEN
Wetenschappelijk gezien zijn emoties ‘hot’, dit ontdekt men
2.1 Iedereen heeft emoties, jij dus ook
2.2 Emoties zijn er vanaf je geboorte, zijn dus niet aangeleerd
2.3 Emoties zijn ‘automatische en snelle sorteerders’
2.4 Emoties zijn ‘motortjes’
2.5 Je kunt grip op emoties krijgen
3. GRIP OP EMOTIES
Het reguleren van emoties
3.1 Bewust worden van emoties
3.2 Aanvaarden van emoties
3.3 Benutten van emoties
DEEL 2 DOORVOELEN
4. EMOTIES KOMEN
Hoe emoties zich aan jou kenbaar maken
4.1 Je kunt niet bij je emoties komen
4.2 Laat maar komen
5. BASISEMOTIES DOORVOELEN
Intensiteit van emoties beleven
5.1 Doorvoelen
5.2 Basisemoties in vele scharkeringen
5.3 Gemengde en gelaagde emoties
6. DIT STAAT DOORVOELEN IN DE WEG
Verkennen wat je waarom belemmerd én hoe daar voorbijkomt
6.1 Socialisatie
6.2 Oordeel en schaamte
6.3 Angst voor afwijzing
6.4 Ontkennen van behoeften
DEEL 3 BEWEGEN
7. EMOTIE ALS GOLF
Een oproep tot actie
7.1 Emoties brengen je in beweging
7.2 Richting dat waar jij behoefte aan hebt
8. EMOTIES SURFEN
Emoties gebruiken om je doelen te bereiken
8.1 Surfen van emoties
8.2 Bouw een surfplank
8.3 Doelgericht bewegen
8.4 Soms verzuipen
DEEL 4 VERBINDEN
9. CONTACT MAKEN
Voorbij het traditionele communicatieschema
9.1 Volop zelf meedoen
9.2 Raakbaar zijn
9.3 Werken met wat in contact voelbaar is
10. EMOTIES EN EMPATHIE
Verplaatsen in perspectief van de ander
10.1 Empathie gedefinieerd
10.2 Empathie voor jezelf
10.3 Empathie voor anderen
SPRINGLEVEND
Slotwoord
BIJLAGE 1. BASISEMOTIES IN DIVERSE INTENSITEITEN
Wat de verschillende varianten van basisemoties je vertellen, brengen en van je vragen
BIJLAGE 2. INSPIRERENDE BRONNEN & LITERATUURVERWIJZINGEN
Waar we met plezier inspiratie vonden
BIJLAGE 3. OVER DE AUTEURS
Wie we zijn, waarom we dit boek schreven en wat we nog meer doen
BIJLAGE 4. BEHOEFTESCHIJF EN EMOTIEWIJZER
Hulpmiddelen om werk te maken van emoties
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan