Lees verder
Sander Jansen is een bewezen innovator met praktijkervaring als manager en bestuurder van bedrijven in de media- en communicatie-industrie.
Meer over de auteursHét managementboek voor Digitale Transformatie
Van technologie tot verdienmodel
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789462157613Samenvatting
U heeft een belofte in uw handen. Na het lezen van dit boek kunt u gegarandeerd de strategie bepalen die nodig is om uw organisatie naar de volgende fase van de digitale transformatie te brengen.
De digitale transformatie gaat niet over technologie. Het gaat over wat u en uw organisatie ermee doen om relevant te blijven in een digitaliserende samenleving. Het gaat over hoe u en uw medewerkers samenwerken om producten en diensten te ontwikkelen die passen in ons huidige tijdperk en hoe de bedrijfsprocessen daarvoor veranderd moeten worden. En het gaat over veranderingen in uw bedrijfsmodel en de verdeling van kosten en baten in de begroting.
Al uw business vraagstukken over digitale transformatie worden beantwoord, waaronder:
· Wat moet mijn organisatie doen om relevant te blijven in een digitaliserende samenleving?
· Welke klantstrategie is voor mijn organisatie de juiste bij de ontwikkeling van nieuwe digitale producten en diensten?
· Hoe kan ik mijn organisatiestructuur en -cultuur zo inrichten dat medewerkers innovatie gaan nastreven en nieuwe kostenstructuren en verdienmodellen gaan ontwikkelen?
· Welke nieuwe technologieën zijn voor mijn organisatie het meest effectief? En welke niet?
· Hoe richten wij onze bedrijfsprocessen in, zodat we efficiënt blijven in de levering van onze traditionele producten, en tegelijkertijd nieuwe digitale diensten kunnen aanbieden?
· Wat is voor mijn organisatie de best passende datastrategie?
· Hoe kan mijn organisatie gedurende de transformatie bepalen wat steeds de meest effectieve investering is?
James van de Merbel en Sander Jansen hebben beiden veel praktijkervaring bij het digitaal transformeren van organisaties. De abstracte theorie in dit boek wordt verrijkt met hun voorbeelden uit de praktijk en de door hen ontwikkelde bewezen modellen. Deze helpen managers, bestuurders en leiders in het bedrijfsleven en bij de overheid om vanuit de business een concreet succes te maken van een ingrijpende transformatie.
Om deze belofte gestalte te doen krijgt de lezer òòk een online training, welke integraal deel uitmaakt van dit boek. Zonder aanvullende kosten! Met het boek in de hand en de online training wanneer u dat wenst.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Over Sander Jansen
Over James van de Merbel
Inhoudsopgave
INLEIDING 10
DEEL 1. STRATEGIE 17
Inleiding strategie 18
1.1 Transformatie van het businessmodel 21
1.1.1 Het Digitale Transformatie Business Model 23
1.1.2 Organisatiestrategie 24
1.1.3 Klantstrategie 25
1.1.4 Processtrategie 25
1.1.5 Technologiestrategie 26
1.1.6 Datastrategie 26
1.1.7 Investeringsstrategie 27
1.2 Waar begin ik met mijn digitale transformatie? 28
1.2.1 Wat is er nodig voor een digitale strategie? 29
DEEL 2. ORGANISATIE 33
Inleiding organisatie 34
2.1 Van BITA naar Adaptief 40
2.1.1 BITA 41
2.1.2 BITA op z’n slechtst bij de overheid 43
2.2 De adaptieve organisatie van IT in de business 45
2.3 Het pad van transformatie binnen organisaties 47
2.4 Communicatie en het absorberen van kennis 49
2.4.1 De transformatie van communicatiekanalen 51
2.5 De ontwikkeling van een high performance team 57
2.5.1 Sociale innovatie en HPT’s 57
2.5.2 Continuous change, complexiteitstheorie en systeemdenken 59
2.5.3 De transformatie van de leider 63
2.5.4 De noodzakelijke randvoorwaarden voor HPT 65
2.6 Ontwikkeling van nieuwe verdienmodellen 70
2.6.1 Verschillende typen digitale innovatie 71
2.6.2 Disruptie en nieuwe toetreders 72
2.6.3 Een nieuw verdienmodel als optionele dienst 73
2.6.4 Het verdienmodel als innovatiepunt op de agenda van het HPT 74
2.7 Het resultaat: nieuwe verdienmodellen voor tastbare producten 75
2.7.1 De boekenindustrie 76
2.7.2 Drukwerkdeal.nl 77
2.7.3 Fotoalbums 77
2.7.4 Voorbeeld uit de automotive: reserveonderdelen 78
2.7.5 Voorbeelden uit retail 79
2.7.6 Pay per use in de automotive 80
2.7.7 Betaal uw abonnement met data of met geld 81
DEEL 3. KLANTEN 83
Inleiding Klanten 84
3.1 Het pad van transformatie 88
3.2 Klantdata in het creatieproces 91
3.2.1 Voorbeelden in de bouwsector 92
3.2.2 Sportkleding: Nike 93
3.2.3 Speelgoed: Lego 94
3.2.4 Media: fotoboeken 95
3.2.5 Onderwijs 96
3.2.6 Social media: adverteren 98
3.2.7 Overheid 99
3.3 Productinnovatie: van cocreatie tot gedragswetenschap 100
3.3.1 Ook een disrupter verandert incrementeel 100
3.4 De transformatie van de salesorganisatie 103
3.4.1 Opties om het klantdeel van de organisatie te transformeren 104
3.4.2 De klant in het product development team 106
3.4.3 Platformtechnologie voor schaalbaarheid en loyaliteit van afnemers 107
3.4.4 Meten van de klantacceptatie bij cocreatie 108
3.4.5 Big data als voer voor gedragswetenschappers 109
3.5 Wie is de klant? 112
3.5.1 De klant bij een klantcentrische strategie 114
3.5.2 De klant bij een datacentrische strategie 116
3.5.3 De klant bij een applicatiecentrische strategie. 117
3.6 Vragen die elke manager zich moet stellen 118
DEEL 4. PROCESSEN 121
Inleiding bij Processen 122
4.1 Procesmanagement van traditioneel naar adaptief 125
4.2 Een ander perspectief op procesmanagement 127
4.3 Hulpmiddelen om te veranderen van perspectief. 129
4.4 Het pad van transformatie bij Processen 130
4.5 Het 3-lagen-procesmodel 132
4.5.1 Het inzicht dat het 3-lagen-procesmodel geeft. 135
4.6 De transformatie van bedrijfsprocessen en productieketens 137
4.6.1 Interne processen en het klantorderontkoppelpunt 137
4.6.2 Internetplatformen en productieketens 139
4.7 De transformatie van de service level agreement 142
4.7.1 Het nut van een SLA 142
4.7.2 Belonen en straffen in de SLA 143
4.7.3 Tip voor juist SLA-management 144
DEEL 5. TECHNOLOGIE 147
Inleiding Technologie 148
5.1 Technologie als aanjager van de digitale tranformatie 152
5.1.1 Wat maakt technologie nu zo anders dan voorheen? 154
5.2 Het pad van transformatie bij Technologie 155
5.3 De technologieën waar u uit kunt kiezen 158
5.3.1 Cloudtechnologie en Software as a Service 158
5.3.2 Andere technologieën die de digitale transformatie vormgeven 161
5.4 Investeren in nieuwe technologie of niet? 173
5.4.1 Het managen van data en informatie 173
5.4.2 Informatie als strategische component 174
5.5 Tips 176
DEEL 6. DATASTRATEGIE 179
Inleiding bij datastrategie 180
6.1 Typologieën van datagedreven strategieën 182
6.1.1 De klantcentrische datastrategie 182
6.1.2 Applicatiecentrische datastrategie 183
6.1.3 De datacentrische strategie 186
6.2 Voorbeelden van gekozen datastrategieën in relatie tot businessdoelen 189
6.2.1 Voorbeeld uit het onderwijs 190
6.2.2 Voorbeeld uit financiële sector 190
6.2.3 Voorbeeld van Research & Development 191
6.2.4 Conclusie: stem af op organisatiedoel 191
6.3 Risicomanagement in de datastrategie 192
6.3.1 Is wetgeving voldoende? Wat u zelf kunt doen 194
DEEL 7. INVESTERINGSSTRATEGIE 197
Inleiding: investeren is keuzes maken. 198
7.1 De begroting van de digitale technologie 200
7.1.1 Capex / Opex 201
7.2 Nieuwe manier van besluitvorming voor investeren in digitale technologie 202
7.2.1 Het Business Operating Change Model 204
7.3 Inkoopmanagement en de risico’s met nieuwe technologie 208
7.3.1 Checklist voor risicomanagement bij investeringen in digitale oplossingen 208
CONCLUSIE 213
BEGRIPPENLIJST 219
LITERATUURLIJST 227
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan