Lees verder
Eveline van Zeeland studeerde Psychologie en Algemene Economie, doceerde aan diverse opleidingen en was HRM-adviseur.
Meer over Eveline van ZeelandMarketing Design met Customer Journey Mapping
Paperback Nederlands 2019 1e druk 9789462763364Samenvatting
Winnaar van de PIM Marketing Literatuur Prijs 2020
Dit is Customer Journey Mapping met een vleugje neuromarketing en een forse toef Design Thinking. Dit boek legt zowel de nadruk op de analyse als op het ontwerpen van praktijkoplossingen en op de actiepunten die daarop een vervolg moeten vormen. Niet alleen analyse dus, maar vooral ook design. Juist in dat design zit de essentie van marketing.
Marketing gaat niet over het begrijpen van je klanten, maar over het ontwerpen van creatieve oplossingen voor je klanten. Natuurlijk moet je, om goed te kunnen ontwerpen, je wel verdiepen in de klant en in de context. Dat verdiepen in de klant doen we door middel van Customer Journey Mapping en het in kaart brengen van de context doen we door middel van diverse contextscans. Zonder het onderzoekende los te laten, legt dit boek dus wat meer de nadruk op het ontwerpende en creatieve karakter van marketing.
Dit boek is doorspekt met praktische tools, inspirerende designs, handige handvatten en stappenplannen, bijzondere praktijkcases en inhoudelijke verdiepingsslagen. Het zet daarmee niet alleen aan tot nadenken, maar ook tot geïnspireerd worden en creëren.
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Eveline van Zeeland
Inhoudsopgave
Persoonlijke anekdote 7
Inhoud 8
Voorwoord 13
De inspiratie 14
Designvoorbeeld: De smiley 15
Wanneer design en marketing elkaar ontmoeten 16
Designvoorbeeld: Een oud design ... in een nieuw jasje ... 18
DEEL 1 DE ONDERBOUWING 21
1.1 De essentie van marketing 22
1.2 Marketing Design 29
1.3 Customer Journey Mapping 40
1.4 De neuromarketingbril 54
DEEL 2 DE UITVOERING 67
2.1 Stap 1: De scope 71
2.2 Stap 2: De mogelijke touchpoints 72
2.3 Stap 3: Kwantificeer touchpoints 78
2.4 Stap 4: Ist-situatie vanuit de perceptie van de organisatie 80
2.5 Stap 5: De ist-situatie vanuit de perceptie van de klant 83
2.6 Stap 6: Customer Journey-analyse 98
2.7 Stap 7: Ontwerp de soll-situatie 104
2.8 Stap 8: Strategic Action Map 168
2.9 De iteratie 188
DEEL 3 DE CONTEXT 197
3.1 De MIO-matrix 198
3.2 Macroscan: Het DESTEP-model 200
3.3 Concurrentenscan 202
3.4 Concurrentiescan 204
3.5 Organisatiescan: Het Fit-Stop-model 206
3.6 B2B versus B2C 208
3.7 Goederen versus diensten 210
3.8 Profit versus non-profit 212
3.9 Gamechangerscan 218
3.10 Doelgroepscan 220
3.11 Cultuurscan 224
3.12 Ethische scan 226
Epiloog: Jij bent een designer 231
Bronnen 233
Over de auteur 239
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan