De ondernemende organisatie
In elke medewerker schuilt een ondernemer
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2018 1e druk 9789463370936Samenvatting
'Disruptive innovation' is een term die steeds vaker wordt gebruikt in managementmilieus. Het beschrijft hoe kleine opstartbedrijfjes er met weinig middelen toch in slagen de gevestigde waarden succesvol te beconcurreren. Hoewel disruptie altijd al heeft bestaan, zorgt de technologische vooruitgang voor een ongeziene snelheid waarmee start-ups 'disrupteren'.
Om het hoofd boven water te houden in deze disruptieve tijden, dienen organisaties 'entrepreneurial' te zijn. In 'De ondernemende organisatie' wordt het individueel ondernemend gedrag van medewerkers gealigneerd met een ondernemende bedrijfscultuur. Organisaties zijn sociale levende systemen, waardoor de individuele medewerkers van cruciaal belang zijn. De hypothese dat betrokken medewerkers automatisch ondernemend gedrag vertonen, dient echter genuanceerd te worden. Dit boek pleit er dan ook voor het individueel ondernemend gedrag als belangrijk autonoom concept in te voegen in de bedrijfsstrategie.
De ondernemende organisatie reikt ontwerpstrategieën aan die zowel het effectief individueel ondernemend gedrag van de medewerkers stimuleren als het ontwerpen van een ondernemende bedrijfscultuur ondersteunen. Het boek is bedoeld voor studenten, docenten en leidinggevenden uit de privé- en de openbare sector.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding
Deel 1: De concepten duidelijk stellen
1. Wat is de ondernemende organisatie
1.1.Ondernemende houding
1.2.Stabiliteit is verleden tijd
1.3.Evoluerende jobs
1.4.Een ondernemend model vereist ondernemende mensen
1.5.Een wisselwerking tussen medewerker en organisatie
2. Individueel ondernemend gedrag onder de theoretische loep
2.1.Definitie van ‘ondernemend gedrag’
2.2.De dimensies van ondernemend gedrag
2.2.1.Learning string
2.2.2.Unlearning string
2.2.3.Processen waarop performante ambidexteriteit kan worden gebouwd
2.3.Ondernemend leren als hefboom voor duurzaam ondernemend gedrag
2.4.Ondernemend gedrag is intentioneel
2.5.Ondernemende passie als katalysator van ondernemend gedrag
2.6.Samenvattend model van de bepalende elementen uit de definitie van ondernemend gedrag
Deel 2: Maar hoe pak ik dat aan als manager?
3. Een wetenschappelijke geïnformeerde praktijkvoering
3.1.Van veldprobleem naar kennisprobleem
3.2.Systematisch zoeken naar en kritisch analyseren van de evidentie
3.2.1.Organisatiegebonden evidentie
3.2.2.Wetenschappelijke evidentie
3.2.3.Ervaring als bron van evidentie
3.2.4.Stakeholderevidentie
3.3.Kritische synthese, afweging en keuze van gebruik van de evidentie
3.4.Toepassen en evalueren van de uitkomst
4. Het formuleren van aanbevelingen als wetenschappelijk onderbouwde evidentie
4.1.Wetenschappelijke evidentie en een op wetenschap gebaseerde praktijkvoering: twee handen op een buik
4.2.Twee niveaus van aanbevelingen
4.2.1.Maximaliseren van het individuele ondernemende vermogen van medewerkers
4.2.2.Optimaal omzetten van het individuele ondernemende vermogen van medewerkers in effectief ondernemend gedrag
4.3.Samenvattende drietrapsraket tot het realiseren van een ondernemende organisatie
Deel 3: Ontwerpprincipes voor een ondernemende organisatie
5. Ontwerpprincipes voor het maximaliseren van individueel ondernemend vermogen
5.1.Ontwerpprincipe 1: Aandacht voor passie en plichtsbewustheid bij (potentiële) medewerkers
5.2.Ontwerpprincipe 2: Leer- en ontwikkelingstracjecten om ondernemende competenties aan te scherpen
5.3.Ontwerpprincipe 3: Individuele teambijdrage en effectief teamgedrag
5.4.Ontwerpprincipe 4: Robuuste individuele zelfredzaamheid van medewerkers
5.5.Ontwerpprincipe 5: ‘Ondernemen’ als expliciet onderdeel van het design van jobs
6. Ontwerpprincipes voor het omzetten van individueel ondernemend vermogen in ondernemend gedrag
6.1.Ontwerpprincipe 6: Een heldere ondernemende collectieve ambitie, gekoppeld aan gedragsstandaarden en persoonlijke doelen
6.2.Ontwerpprincipe 7: Een omgeving die flexibiliteit, richtinggeving en vertrouwen combineert
6.3.Ontwerpprincipe 8: Een constructieve leer- en feedbackcultuur
6.4.Ontwerpprincipe 9: Leidinggevenden die ondernemend gedrag vertonen en faciliteren
6.5.Ontwerpprincipe 10: Experimenteer!
7. Nabeschouwing
Een focus voor meer en dieper ondernemend gedrag
Doen en denken van medewerkers
Een leer- en implementatieproces zonder einde
Tot slot
Bibliografie
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan