Het AWIA-collectief bestaat uit onderzoekers die van de studie van gesprekken hun beroep hebben gemaakt.
Meer over AWIA-collectiefHoe werkt dagelijkse communicatie?
Gesprekken onder de microscoop
Paperback Nederlands 2023 1e druk 9789464711219Samenvatting
Dagelijks voeren we tientallen gesprekken, maar we hebben geen idee hoe we dat precies doen, laat staan welke processen – verbaal en non-verbaal – we in gang zetten. Waarom voelen we de noodzaak antwoord te geven als ons een vraag wordt gesteld? Waarom beginnen we een gesprek vaak met een groet? Hoe kunnen we iemand sturen met een ja/nee-vraag? Waarom praten we soms door elkaar heen terwijl we het ook vaak zonder woorden afkunnen?
Aan de hand van vele voorbeelden krijg je antwoord op bovenstaande vragen en nog veel meer. Van alledaagse gesprekken tussen familieleden tot spraakmakende televisie-interviews, een verhoor van een politierechercheur met een getuige, of een oproep van iemand in nood aan een 112-centralist … Opvallend is dat we ons houden aan gespreksregels die we in de loop van ons leven leren en dat we die kennis gebruiken om te voorspellen wat de ander gaat zeggen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1 Gesprekken onder de microscoop
2 We praten niet in volledige zinnen
3 Praten is dingen doen
4 Gesprekken voeren is gedachten lezen
5 Een monoloog doe je niet in je eentje
6 ‘Slechte’ vragen bestaan
7 Uh, uhm en andere haperingen
8 Wat doe jij nou?
9 Identiteit heb je niet alleen
10 ‘Ik stel je deze vraag als rechercheur’
11 Digitale gesprekken onder de microscoop
12 Hallo, tot ziens: beginnen en afsluiten van gesprekken
Verder lezen
Dankwoord
Mediabronnen
Bronnen
Auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan