Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

De kunst van het interveniëren

Wat is er aan de hand & wat gaan we eraan doen?

Gebonden Nederlands 2020 1e druk 9789490463762
Verkooppositie 1939Hoogste positie: 304
Verwachte levertijd ongeveer 12 werkdagen

Samenvatting

'Er is niets zo praktisch als een goede theorie'. Deze uitspraak van Kurt Lewin is de leidraad voor dit boek over interventiekundig denken en handelen, waarin theorie en praktijk hand in hand gaan. Een goede theorie is een noodzakelijke voorwaarde voor een mogelijke toepassing ervan in de praktijk.

In 'De kunst van het interveniëren' beschrijven interventiekundigen Barbara van Kesteren, Hanneke Laarakker en Willem de Wijs wat zij hieronder verstaan. Het boek beschrijft de onderliggende aannames, principes en perspectieven die leidend zijn in hun denken en handelen. Ook gaat het in op de bewezen methoden en technieken die in de praktijk bruikbaar zijn. De interventiekundige zelf komt ook aan bod. In welke rol of positie kun je als interventiekundige invloed uitoefenen? Welke kwaliteiten vraagt dit van je? Hoe blijf je scherp?

Dit boek is geen stappenplan hoe je bepaalde situaties in je organisatie aan moet pakken. Het biedt je wel heel veel inzichten. Je wordt als lezer uitgedaagd om te reflecteren op de theorie, om toepassingen uit te proberen, je eigen opvattingen te formuleren en je eigen stijl te vinden. Zoals een student van het Instituut voor Interventiekunde het ooit bondig formuleerde: ’Ik wil leren te begrijpen wat er aan de hand is, daarvoor woorden te vinden en vervolgens te kiezen hoe te handelen in een stijl die bij mij past’.

Het boek richt zich op de mensen in organisaties die willen begrijpen wat er in de organisatie gebeurt en er door een interventie positief aan willen bijdragen.

Specificaties

ISBN13:9789490463762
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:210
Uitgever:Mediawerf
Druk:1
Verschijningsdatum:16-6-2020
Hoofdrubriek:Verandermanagement
ISSN:

Expertrecensies (1)

recensie
De kunst van het interveniëren - 'Stof tot nadenken'
Milou Engelaer | 10 maart 2021
Recent zat ik in een training van een leiderschapscoach die zei: 'Het is de bedoeling dat je met meer vragen weggaat dan je binnenkwam.' Dat vond ik een wonderlijke uitspraak, ik kwam toch om iets te leren? Aan het einde van de dag begreep ik het niet alleen, maar zag ik daar ook de meerwaarde van in.
Lees verder

Lezersrecensies

4.7 van de 5
22 stemmen
19
1
1
1
0

Interviews en artikelen (1)

preview
De kunst van het interveniëren
Hanneke Laarakker 27 juli 2020 'Er is niets zo praktisch als een goede theorie'. Deze uitspraak van Kurt Lewin is de leidraad voor dit boek over interventiekundig denken en handelen, waarin theorie en praktijk hand in hand gaan. Een preview.

Over Barbara van Kesteren

Barbara van Kesteren is sinds 2018 mede-eigenaar van het Instituut voor Interventiekunde. Zij is sinds 2014 onderdeel van het Instituut en betrokken bij de verschillende opleidingen en advieswerk dat het Instituut aanbiedt. Werken als interventiekundige zorgt voor een dynamisch bestaan. Het brengt je naar veel verschillende oorden en zorgt ervoor dat je mensen ontmoet van verschillende pluimage. Interventiekunde is een mooi vak, een kunst en een kunde, dat het verdient om beter bekend te zijn. Barbara’s drijfveer: mensen in organisaties helpen om elkaar beter te begrijpen, daarmee de samenwerking te verbeteren zodat mensen uiteindelijk zelf antwoorden vinden op hun vraagstukken en die kunnen aanpakken. Barbara is een scherpe observeerder en luisteraar met een grote interesse voor de drijfveren van mensen. Barbara rondde haar studie Sociale Psychologie af met een onderzoek over de invloed van ongeremdheid op wederkerigheid en kon daaruit concluderen dat mensen echt sociale wezens zijn. De meeste mensen kiezen voor prosociaal gedrag: zij willen dat iedereen beter wordt van de individuele keuzes die zij maken. Deze interessante sociale processen ziet zij ook terug bij organisaties. Immers, organisaties zijn de mensen die er werken. Om na haar academische studie meer grip te krijgen op deze processen binnen organisaties, en daar praktische handvaten voor te vinden, koos zij ervoor om de postmasteropleiding Interventiekunde te doen bij het Instituut voor Interventiekunde. Als jonge interventiekundige kwam zij onder de aandacht van Wick van der Vaart, die haar op 25-jarige leeftijd aannam in zijn team. Sinds de start van haar loopbaan heeft zij vele teams, organisaties en individuen mogen helpen bij hun ontwikkeling. Veel daarvan bij gemeentes, de zorg en het onderwijs. Maar ook in de profit sector heeft Barbara ervaring. Zij heeft zich de afgelopen jaren beziggehouden met uiteenlopende thema’s: samenwerking, grootschalige organisatieverandering in de gemeentelijke context, leiderschapsontwikkeling, conflict, waarderend onderzoeken, ontwikkeling van trainingen en trainingsoefeningen, belangentegenstellingen, (visuele) communicatie, creativiteit, loopbaancoaching, groepsontwikkeling en teamontwikkeling.

Andere boeken door Barbara van Kesteren

Over Hanneke Laarakker

Hanneke Laarakker (Malden, 1959) is mede-eigenaar van het Instituut voor Interventiekunde en eigenaar van Laarakker advies | training. Zij intervenieert in het sociale domein, bij de overheid,de zakelijke dienstverlening. Vaak gaat het om multidisciplinaire teams of projectteams:groepen mensen die voor een gelegenheid bij elkaar zijn en allemaal te maken hebben met hun eigen context. Ze luistert goed, vindt niks gek, accepteert en benut verschillen, verbindt mensen en stimuleert creatieve oplossingen. Daarbij kleurt ze graag buiten de lijntjes en stelt ze aannames en overtuigingen ter discussie.Ze heeft begrip voor beperkingen maar neemt er geen genoegen mee. Ze zoomt in naar de teamsamenwerking en zoomt uit naar de organisatiecontext en maatschappelijke context van de teamleden. Hanneke heeft enkele publicaties en artikelen op haar naam, zoals: ‘Zelfsturing, paradox of panacee?’, in het online tijdschrift Zorgmanagementtools.bsl.nl, ‘Onderwijs met zorg, de schakels verbonden’ voor een scholengemeenschap voor passend onderwijs en ‘Schoolmaatschappelijk werk schakel(t) tussen onderwijs en zorg in het tijdschrift Maatwerk. Hanneke leidt op, werkt voor klanten, organiseert symposia, schrijft en bemiddelt bij vastgelopen casuïstiek.

Andere boeken door Hanneke Laarakker

Over Willem de Wijs

Willem de Wijs is sinds 2018 mede-eigenaar van het Instituut voor Interventiekunde. Samen met de oprichter Wick van der Vaart heeft hij vanaf 2013 de postmaster leergang Interventiekunde gemaakt tot een toonaangevende opleiding in de kunst van interveniëren. “Als je niet weet wat je wil, overkomt je wat anderen willen.” Willems drijfveer is mensen (en dus organisaties) te helpen ontdekken wat hun ambities en kwaliteiten zijn, opdat zij zelf kunnen bepalen waarin zij hun energie stoppen. Luisteren, doorvragen, meedenken, stimuleren, uitdagen, advocaat van de duivel spelen zijn de werkwoorden die Willem typeren. Niet gebonden aan vaste modellen, maar vanuit een goed gevulde rugzak de relevante “bril” aanreiken: geen keurslijf, wel structuur. Leren en lachen gaat samen: als je niet kunt relativeren kun je niet reflecteren en dat is de basis voor diepgaand leren. De studie Arbeids-en Organisatiepsychologie afgerond met een onderzoek naar het verband tussen organisatieontwikkeling entraining en de samenwerking tussen organisatieadviseurs en trainers. Sindsdien (onderbouwd) overtuigd geraakt van het nut van het combineren van beide brillen. Daarom Nyenrode Executive MBA gedaan om balans in kennis op te doen. Door het vervullen van leidinggevende rollen als projectmanager, lijnmanager en interimmanager persoonlijk ervaren wat leiderschap vraagt van jezelf en welke impact het heeft op je omgeving. In het werk met klanten en middels professionele netwerken altijd blijven ontwikkelen en nieuwe kennisgebieden betreden, gedreven door permanente nieuwsgierigheid. In de vele baantjes tijdens de studie ervaren wat het betekent op de werkvloer te werken. Als trainer/adviseur gestart bij PTT Telecom in de periode van verzelfstandiging en in diverse (project-)managementrollen bijgedragen aan de verandering. Vanaf begin jaren negentig bij diverse bureaus werkzaam als adviseur/coach voor organisaties in verschillende bedrijfstakken en werkvelden: industrie, handel, ICT, banken en verzekeringen, onderwijs, zorg. Bij Tata Steel bijgedragen aan het vormen van een internationaal bedrijf in een zeer intense crisisomgeving, waarbij tegelijkertijd opbouw en afbouw aan de orde was. Ervaren coach/adviseurmet sterke achtergrond in management en organisatieadvies. Gericht op performanceverbetering van organisaties, teams en individuen. Helpt bij het maken van keuzes en optimaal benutten van sterke kanten. Legt de lat hoog voor zichzelf en daagt klanten uit dat ook te doen. Gaat verbinding aan: samen met het management (en medewerkers) bepalen wat nodig is voor echte performanceverbetering en vervolgens helpen deze keuzes waar te maken: werkend leren en lerend werken. Keuzes varieerden van strategische heroriëntatie, fusies, reorganisaties, cultuurverandering, verandering van managementstijl tot teamsamenwerking, interculturele samenwerking, loopbaancoaching.

Andere boeken door Willem de Wijs

Inhoudsopgave

1 Inleiding
1.1 Waarom dit boek?
1.2 Wat is interveniëren?

2 Ons fundament: basistheorieën
2.1 Waar komt interventiekunde vandaan?
2.2 Hebben we het over hetzelfde? sociaal constructionisme
2.3 Er is niets zo praktisch als een goede theorie - Actieonderzoek
2.4 Wat gaat hier eigenlijk goed? Waarderend onderzoek
2.5 Spelen met systeemgrenzen - Organisatieontwikkeling
2.6 Het opbouwen van een relatie is waar alle begint – Procesadviseren

3 Interventiekundig denken en handelen
3.1 Het klantsysteem en niveaus: met wie heb je te maken?
3.2 Een vuistregel bij het opbouwen van een relatie: Enter-Join-Lead
3.3 Managers en managen
3.4 Bepalen wat er aan de hand is
3.5 Klopt het wel wat ik denk? Het ontstaan van aannames
3.6 Bewust zijn van je bril als interventiekundige
3.7 Waar sta ik in het systeem? Posities en rollen van de interventiekundige
3.8 Wie ben ik en wat kan ik? Kwaliteiten en competenties

4 Aan het werk met een klant
4.1 De cyclus van de klantvraag. Waar te beginnen?
4.2 Heb ik overal aan gedacht? Het boodschappenlijstje in je hoofd
4.3 Wat is er aan de hand? Onderzoeksmodellen om dit uit te vinden
4.4 Wat gaan we eraan doen? Gesprekken structureren
4.5 Bekende interventies net even anders

5 Cultuur en weerstand kort onder de loep
5.1 Cultuur
5.2 Weerstand

6 Alert blijven en reflecteren

Tot slot: Onze overtuigingen

Bijlage 1: Bronnen
Bijlage 2: Over de auteurs en het Instituut voor Interventiekunde









Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De kunst van het interveniëren