Lees verder
Jan van Bon studeerde in 1979 af als biomathematicus, waarna hij als onderzoeker aan de Rijksuniversiteit Groningen verschillende projecten voor de overheid uitvoerde.
Meer over de auteursDe FSM-methode
Procesmatig managen van functioneel beheer
Paperback Nederlands 2013 1e druk 9789491710018Samenvatting
Een methodische benadering voor het gestandaardiseerd inrichten en aansturen van modern functioneel beheer.
Functioneel beheer kan een mooie brug vormen tussen de business en IT-beheer. Het schijnbaar complexe vakgebied functioneel beheer krijgt nog maar relatief kort de aandacht die het verdient. Met de komst van ITIL is de laatste twee decennia de aandacht vooral gericht geweest op IT-beheer, dat dankzij die aandacht structureel is verbeterd. De tijd is nu rijp om even structureel te werken aan de verbetering van de brugfunctie die functioneel beheer moet en kan invullen.
Om een eind te maken aan de enorme variatie in de praktijk van functioneel beheer is een methodische aanpak noodzakelijk. De FSM-methode (Functional Service Management) is ontwikkeld om invulling te geven aan die behoefte.
Door de methodische structuur van FSM wordt een stapsgewijze verbeteraanpak mogelijk. De concrete verbeterdoelen in een FSM-invoering worden steeds bepaald door de lokale organisatie. Dit tekent het methodische karakter van FSM: een brede toepasbaarheid van beschikbare best practices, zoals gedocumenteerd in bijvoorbeeld BiSL, in een gestructureerde aanpak. Dat maakt de FSM-methode praktisch toepasbaar en begrijpelijk.
De FSM-methode is geheel analoog aan de ISM-methode voor IT-beheer. De methodes worden door tientallen leveranciers van producten en diensten gebruikt bij het ondersteunen van betere dienstverlening in de praktijk van de informatievoorziening.
In het boek bieden de auteurs de lezer een degelijke basis voor de aanpak van functioneel beheer. Daarbij kunnen lokaal aanwezige middelen, tools, en werkwijzen in die aanpak een plaats krijgen, zonder dat een ingrijpende reorganisatie noodzakelijk is. Door vanuit een krachtige structuur een praktische toepassing te vinden voor de eigen problematiek, kan een organisatie rendement halen uit de methodische aanpak die met FSM is vastgelegd.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Jan van Bon
Over Wim Hoving
Inhoudsopgave
1. Introductie in functioneel beheer
1.1 Primaire versus secundaire bedrijfsactiviteiten
1.2 Functiescheiding als controlmechanisme
1.3 Dienstverlening
1.4 Positie in de waardeketen
1.5 Services en dienstverleners
1.6 Structuur van een dienstverlener
1.7 Beheerde objecten van IT-beheer
1.8 De kerndisciplines van IT-beheer
1.9 Objecten en kerndisciplines van FB
1.10 Modellen en frameworks voor FB
2. Procesmatig werken
2.1 Werkzaamheden in FB
2.2 Wat is een proces?
2.3 Kenmerken van processen
2.4 Het FSM-procesmodel
2.5 Procesflows
2.6 Werkwijzen
2.7 Services en producten
2.8 Samenwerking in de keten
2.9 Relatie FSM en BiSL
3. Besturing in een FB-organisatie
3.1 Functies en rollen
3.2 Teams en functies in FB
3.3 ABC - Attitude, Behavior, Culture
3.4 Communicatie
4. FB-processen
4.1 Procescontrol
4.2 Agreement management (AGM)
4.3 Specification management (SPM)
4.4 Error management (ERM)
4.5 Support management (SUM)
4.6 Information model management (IMM)
4.7 Risk management (RIM)
5. De FSM-invoering
5.1 Veranderen kost tijd en energie
5.2 Het verandervermogen van een organisatie
5.3 De FSM-invoering
5.4 Randvoorwaarden
5.5 Draagvlak creëren
5.6 Faseren en keuzes maken
5.7 Organisatiespecifieke inrichtingskeuzes
5.8 Rapportage
5.9 Ondersteunende middelen
5.10 Projectmatige invoering FSM
5.11 De FSM-support
Bijlage A: Cross-reference BiSL-practices en FSM-processen
Acroniemen
Definities
Bronnen
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan