De MERK IK tookit geeft een 360 graden view op de ondernemer én de onderneming. Het is een heel visueel en compleet werkboek, waarbij ik alle brand Essentials voor je op een rijtje heb gezet. Het is een mix tussen intuïtie, intentie, influence en innovatie. Ik reik je veel handvatten, tips en opdrachten aan, om het direct in de praktijk de brengen. Het wordt echt je persoonlijke brandjournal.
Re-invent yourself
Personal branding maakt je het gezicht van het merk. Een persoon die onlosmakelijk is verbonden met het merk. Die zijn handschrift en talent vertaald naar een passend aanbod in de markt.
Dat zijn zeker niet alleen eenpitters, maar vooral MKB-ondernemers met een (klein) team. Een bedrijf dat zich als persoon commercieel zichtbaar maakt. Zonder deze persoon was het merk nooit ontstaan
Mijn boek is zeer geschikt voor startende ondernemers, maar daarnaast bestaat een steeds groter gedeelte van mijn lezerspubliek uit gevestigde ondernemers die zichzelf en hun bedrijf opnieuw willen uitvinden. Omdat het tijd is om van koers te veranderen en er behoefte is aan nieuwe inspiratie. Zo ontspruit de wedergeboorte van een personal brand.
What makes you different makes you powerful
Personal branding is jezelf in de etalage zetten als brand business. Op een persoonlijke en onderscheidende manier, die resoneert in de markt. Het maakt duidelijk zichtbaar wat je toegevoegde waarde is voor je ideale klant.
Ik heb gemerkt in de praktijk dat ondernemers dit een hele lastige stap vinden. Wie ben ik eigenlijk, wat is mijn kracht, wat maakt mij nu anders dan anderen, welke klant past bij me? Doe ik wel het juiste, op de juiste manier? Dit zijn essentiële personal branding vragen, waarbij je diep moet graven om een passend antwoord te vinden.
Daarvoor moeten we tot aan de kern gaan: onze identiteit, potentieel, onderbewustzijn en ervaringen. Met de MERK IK toolkit (module 1) geef ik je een duidelijke strategie en structuur mee om je ruwe 'Diamant' te minen. Dit is de eerste belangrijke stap in het personal branding proces.
Shine bright like a Diamond
Met een scherp merkconcept en -strategie, kun je je ruwe identiteit slijpen tot een schitterende brand diamant. In module 2 van het boek heb ik bewezen, inspirerende, praktijkgerichte opdrachten en voorbeelden opgenomen, die je gaan helpen. Om de juiste keuzes te maken en met een duidelijke focus je brand business te kunnen regisseren. And have little fun along the way.
De merkidentiteit ga je vertalen naar een brandbook (module 3), contentstrategie (module 4) en imago (module 3). Positioneren in de markt is mensenwerk. Mensen doen zaken met mensen, niet met onpersoonlijke bedrijven. Daarom is het ook zo belangrijk om vanuit je echte ik en identiteit te communiceren. Klanten voelen onbewust of je boodschap authentiek is of niet.
Het is belangrijk om de klant goed te kennen en zijn taal te spreken. De klantanalyse en visualisatieopdrachten uit module 2 is de basis om voor het uitwerken van een passende customer brandjourney en brandexperience, waarmee je kunt schitteren.
Over Alexandra Calmero
Alexandra Calmero is Personal Branding Strateeg en heeft vele ondernemers geholpen om een onderscheidend merk te bouwen vanuit zichzelf. Calmero doceert daarnaast Creative Research en Design, Personal Branding en Ondernemerschap aan de Artemis Academie (Hogeschool voor styling en design). Ze is de auteur van MERK IK toolkit.