Dankzij mijn leeftijd heb ik al meerdere recessies meegemaakt. Niet die uit de jaren '30 van de vorige eeuw, zo oud ben ik nu ook weer niet, maar mij staat de oliecrisis uit de jaren '70 nog goed voor ogen. Alleen al vanwege de autoloze zondagen die veel indruk maakten. Begin jaren '80 was er nog een algemene economische crisis en in 2008 brak met het omvallen van Lehman Brothers de kredietcrisis uit. En nu dan de recessie die voortvloeit uit de coronacrisis.
Een gevolg van een recessie is, dat de trouw van klanten niet langer vanzelfsprekend is. Die zijn sneller geneigd het eens elders te proberen, in een poging betere deals te sluiten. Ook nieuwe klanten werven is lastiger, omdat de spoeling nu eenmaal dunner is. En daar komt dan dikwijls nog de nodige prijsdruk bij. Dat is natuurlijk rampzalig voor het rendement van bedrijven. Natuurlijk is het geweldig dat veel partijen ondernemers de helpende hand bieden. Overheden die met steunmaatregelen komen, banken die soepeler omgaan met rente- en aflossingsverplichtingen, etc. Maar uiteindelijk brengen die acties maar tijdelijk verlichting. De enige echte reddingsboei is je klant. Zij zorgen voor euro's die niet tijdelijk zijn of terugbetaald hoeven te worden.
Dit boek heb ik geschreven om ondernemers een steuntje in de rug te geven en hen aan te zetten om in beweging te komen. Te kijken naar wat er kan, in plaats van wat er niet kan. Want mogelijkheden zijn er altijd. Als een economie vijf procent krimpt worden er van de honderd euro van voor de crisis nog altijd vijfennegentig wél uitgegeven. Misschien niet aan jouw producten of door jouw klanten, maar de uitdaging is nu juist om na te gaan waar dan wel.
Begin 2020 verscheen mijn vorige boek Thuis ben ik niet zo leuk! over klanten en humor. Hoewel die titel perfect aansloot op het gevoel van velen bij het gedwongen thuiswerken, werd het niet de bestseller waar ik op hoopte. Dan kun je wachten tot de crisis voorbij is en hopen dat de verkopen zullen aantrekken. Maar ik heb geleerd dat hopen een slechte strategie is. En dus besloot ik half juni 2020 een nieuw boek te schrijven over de klant als reddingsboei in tijden van recessie. Vijf weken later waren bij Managementboek.nl de eerste exemplaren verkocht. Het laat zien dat het kan lonen om niet af te wachten.
Mijn doel was een praktijkboek schrijven waar ondernemers en managers meteen mee aan de slag kunnen. Vandaar dat elk hoofdstuk praktijkvoorbeelden en persoonlijke ervaringen bevat en wordt afgerond met een advies voor een actie.
Gaat elke ondernemer die het moeilijk heeft het nu redden door het kopen en lezen van dit boek? Was dat maar waar. Ook zonder dat er sprake is van een crisis of recessie gaan er in Nederland jaarlijks zo'n drie- tot vierduizend bedrijven failliet. Ik hoop natuurlijk wel dat dit boek eraan bijdraagt de groei van dat aantal beperkt te houden.
Jos Burgers is auteur van bestsellers als Klanten zijn eigenlijk nét mensen!, Hondenbrokken, Geef nooit korting!, Gek op gaten, De Wet van Snuf en Eén fan per dag! Met meer dan 150 presentaties per jaar is hij een veelgevraagd spreker. Wacht niet op de wind, ga roeien! is zijn nieuwe boek.
Over Jos Burgers
Jos Burgers is bestsellerauteur van managementboeken en spreker over onderwerpen als strategie, marketing, sales en klantgerichtheid.
Met meer dan honderd presentaties per jaar is hij een veelgevraagd spreker. Zes van zijn boeken zijn uitgeroepen tot het bestverkochte managementboek van een jaar.