Dat is niet iets wat je als professional moet willen nastreven. Immers, als je jezelf in het licht zet, vertelt wat je doet en waar jij goed in bent, dan krijg je meer aandacht en val je op. Je wordt gezien en opgemerkt en daarmee ook (h)erkend in wat je doet en wat je kunt. Dat wil uiteindelijk iedereen.
‘Ze zien wel hoe goed ik ben'
Die wens om gezien te worden, zie ik voortdurend bij mijn klanten die ik help met het ontwikkelen van hun persoonlijk leiderschap, hun personal brand en bijpassend signatuurverhaal. Ze hebben lang gehangen in het mantra van ‘ze zien wel hoe goed ik ben', maar zijn uiteindelijk gedesillusioneerd geraakt van het wachten op erkenning. Die bescheidenheid heeft hen niet vooruit geholpen in hun loopbaan. Vaak hebben ze mooie opdrachten en promoties aan hun neus voorbij zien gaan omdat ze simpelweg niet gezien zijn. Vooral vrouwelijke professionals zijn te bescheiden. Ze hebben diverse valkuilen waar ze maar in blijven vallen. Zo praten ze in verkleinwoorden als ze het over zichzelf hebben, een succes is vaak een toevalstreffer en vooral niet alleen aan hen te danken en de vinger opsteken als er een kans voorbij komt, is ook zeker niet vanzelfsprekend.
Neem het heft in eigen handen
Professionals hebben behoefte aan een stevig eigen merk met een onderscheidend persoonlijk verhaal. Dat geldt voor elke professional, of je nu ondernemer bent of werknemer. Met een duidelijke eigen ‘brand' kun je regie pakken op je loopbaan en het heft in eigen hand nemen. Of je nu 30 jaar bij dezelfde werkgever aan de slag bent of het roer om wil gooien en nieuwe horizonten wilt gaan ontdekken. Met je eigen merk kun je werken aan je zichtbaarheid en jezelf prominent profileren bij jouw doelgroep.
Het kan echt anders
Wacht niet op je werkgever, blijf niet zitten hopen op een ‘offer you can't refuse'. Zorg dat je zelf je eigen wensen en dromen gaat waarmaken. Ik heb het zien gebeuren. Managers die vanuit hun aangescherpte persoonlijke leiderschap van koers durfden te veranderen en daarmee het werkgeluk van hun medewerkers vergrootten. Ik heb ambtenaren begeleid die een totaal andere richting kozen en hun onderneming startten. Ondernemers die hun bedrijf onder het stoflaken vandaan trokken en nieuw leven inbliezen.
Leer iets nieuws naast je huidige baan en wordt een expert in je vakgebied. Zoals Saskia Belleman die regie pakte op haar loopbaan als journalist en Rechten ging studeren. Saskia begon als eerste journalist met het gebruik van Twitter om verslag te leggen van rechtszaken. Ze was geschokt door het grote gebrek aan kennis bij haar lezers over hoe het er echt aan toe gaat bij een rechtszaak. Inmiddels doceert ze haar volgers op Twitter over hoe de Nederlandse rechtstaat werkt. Door haar tweets kan ze een completer beeld geven van wat er zich afspeelt in de rechtbank. Ze zet haar personal brand als Twitterkoningin in om tijdens talkshows nog meer uitleg te geven over de grote rechtszaken in ons land.
Word een boegbeeld binnen jouw sector
Probeer de wereld een beetje mooier te maken met de talenten die je hebt, zoals professor Jan Rotmans. Zijn advies: ‘Vertrouw op jezelf en wees niet bang om te falen. Durf die fouten te maken en sta open voor advies. Als je iets wordt afgeraden maar je wil het echt graag, doe het dan toch en blijf vooral rechtop staan in het oog van de orkaan. Zonder weerstand besta je immers niet!'
Met het boek Brand Me! Pak regie op je loopbaan geef ik iedere professional zijn eigen persoonlijke loopbaaninstrument in handen. Met de inzichten en de verhalen uit dit boek van professionals en echte boegbeelden zoals Janice Deul, Maurits Groen, Charlotte Meindersma en Jan Rotmans kun je jezelf een spiegel voorhouden. Met de oefeningen uit het boek kun je de beste versie van jezelf naar boven halen en daarmee werken aan je zichtbaarheid en de zo gewenste erkenning.
Over Helmi Geeve
Helmi Geeve is reputatie-expert, crisismanager en personal branding coach. Ze haalt de beste versies van organisaties, leiders, teams en professionals naar boven. Ze is de auteur van Brand Me!