Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

De Google formule - Over de nieuwe heersers in het tijdperk van Big Tech en AI

In het online doolhof zijn bedrijven allemaal op zoek naar de toverformule; bovenaan in Google, want dat staat gelijk aan kwaliteit, betrouwbaarheid en winstmaximalisatie. Maar hoe komen die zoekresultaten eigenlijk tot stand? Achter elke zoekterm en elke ranking gaat een strategie van manipulatie op de meest diverse niveaus schuil. Van linkbuilders, pinguïns en panda’s tot aan Google’s eigen volgsystemen. 

| 24 februari 2023 | 2-4 minuten leestijd

Ik help al ruim tien jaar bedrijven en organisaties om beter gevonden te worden in de zoekmachines. Hoewel iedereen tegenwoordig denkt er wel een beetje verstand van te hebben, blijft het als zoekmachine-specialist lastig om tijdens een verjaardagfeestje uit te leggen wat het werk precies inhoudt. In De Google formule deel ik de geheimen van het vak, zodat jij meteen de diepte in kunt mocht je op een volgend feestje een search marketing expert tegen het lijf lopen.

Gesprek van de dag

Zoekmachines zijn momenteel een hot topic. Met de komst van slimme, op Artificial Intelligence (AI) gebaseerde taalmodellen zoals ChatGPT, is er een revolutie ontketend in de manier waarop we naar informatie zoeken. Maar de ontwikkeling in de wereld van ‘search’ is al veel langer aan de gang. Het is nogal een verschil of je een vraag invoert op het toetsenbord van een computer of tegen je auto zegt dat-ie de snelste route naar het beste restaurant van Maastricht moet nemen.

Zoekresultaten manipuleren

Als zoekmachine-marketeer gebruik ik Google als een instrument. Met een heel duidelijk doel; mensen iets laten doen. Meestal iets kopen. Zo sta ik aan de basis van gedragsverandering. Door de zoekresultaten te manipuleren - wat we in mijn vakgebied ‘optimaliseren’ noemen - kan ik consumenten verleiden een bepaalde website te bezoeken. Het is mijn taak om A) deze website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te laten verschijnen en B) de bezoeker vervolgens ook het beste antwoord te bieden. In mijn boek laat ik zien hoe de verschillende disciplines, van keywordresearch tot contentcreatie, linkbuilding en conversie-optimalisatie, via de inzet van de juiste advertenties uiteindelijk de gewenste resultaten in Google opleveren.

Kritische vragen

Een website met een zoekbalk en een vrolijk logo. Zo begon Google in 1998. Door onze honger naar kennis wist de vriendelijke zoekmachine razendsnel uit te groeien tot één van de meest invloedrijke bedrijven ter wereld. Tegenwoordig gebruiken we Google altijd en overal. Met Google Maps, Android, YouTube en Gmail. Via slimme apparaten, opslag in de cloud en nieuwe medicijnen. Daarom laat ik niet alleen zien hoe de zoekmachine werkt, maar ook wat de gevolgen zijn van de toenemende macht van techbedrijven, met Google voorop. Hoe beïnvloeden zij ons denken en handelen? Nu en in de nabije toekomst, wanneer kunstmatige intelligentie de basis vormt van alle technologie om ons heen.

Industry experts

In de eerste twee delen van het boek werk ik samen met journalist Maurits Martijn, die bekend is van internetplatform De Correspondent en het boek Je hebt wél iets te verbergen. Aan de hand van zijn vragen en opdrachten geef ik de lezer inzicht in hoe de algoritmes en de advertenties van de zoekmachine werken. Ik put daarbij uit mijn eigen ervaringen en refereer aan diverse cases waar ik als specialist of consultant bij betrokken ben geweest. In het derde deel onderzoek ik wat er gebeurt wanneer Google straks al zijn diensten en onze gebruikersdata aansluit op de nieuwste kunstmatige intelligentie. Ik sprak met ex-Googlemedewerkers, programmeurs, beleidsmakers, hoogleraren, medici, economen en technologievisionairs. Mijn zoektocht voerde van Amsterdam naar Berlijn en van Parijs naar Breda en leverde inspirerende inzichten, maar ook verontrustende ontdekkingen op. Google blijkt al veel verder dan wij denken.

Over Bob Hardus

Bob Hardus is journalist en zoekmachine (SEO) specialist. Als search marketing consultant met jarenlange journalistieke ervaring adviseert hij ondernemers en organisaties over hoe zij maximaal rendement uit hun business storytelling en online content kunnen halen. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden