Het was de veertiende keer dat Managementboek.nl de verkiezing van het Managementboek van het Jaar organiseerde. Voor het eerst was niet De Rode Hoed in Amsterdam het decor van de prijsuitreiking, maar de oude oceaanstomer SS Rotterdam, die tegenwoordig afgemeerd ligt in Rotterdam, niet ver van Managementboeks thuishaven Schiedam.
De jury was niet zuinig met zijn complimenten voor de winnende titel. De Corporate Tribe is een boek dat voor elke manager nieuwe vensters op de organisatie opent, dat meeslepend en toegankelijk geschreven is en academisch goed onderbouwd is, dat door zijn interdisciplinaire aanpak de tijdgeest van verbinding, verdieping en zingeving weerspiegelt en dat zowel inspiratie als praktische tips biedt. ‘Kortom, een boek waarin hedendaagse managementvraagstukken nieuwe betekenis krijgen in het perspectief van eeuwenoude bronnen', zei Mirella Visser bij de uitreiking.
De bekroning van hun boek is de bevestiging van het succes van de corporate antropologie, zei Jitske Kramer. Met een knipoog: ‘We gaan dus nooit meer vergaderen, maar alleen nog om het kampvuur zitten. En Jan-Pieter krijgt voortaan geen promotie meer, maar maakt een rite-de-passage door.'
Danielle Braun hoopt dat de bekroning van De Corporate Tribe hen in staat zal stellen hun verhaal verder te verspreiden. ‘Natuurlijk is het fijn als het boek goed verkocht wordt, maar wij zijn tamelijk idealistisch ingesteld, soms zelfs activistisch. Ik denk dat wij als antropologen goed kunnen helpen bij cultuurveranderingen in organisaties. Dat is een onderwerp waar wij veel kennis van hebben.'
Vooraf stonden de sterren al goed, zei Kramer. ‘We hebben vaak te horen gekregen dat mensen het een mooi boek vinden. Die enthousiaste reacties vormen ook een bekroning van wat we samen hebben gemaakt. Het klinkt misschien een beetje pathetisch, maar ik hoop in eerste instantie dat deze titel ertoe kan bijdragen dat meer mensen op een goede manier leren samenwerken. Ik vind het heel erg dat er groepen mensen zijn die graag willen samenwerken, maar er niet toe in staat zijn. Verder hoop ik natuurlijk ook dat dit ons podiumwerk zal helpen. Dat is een van de laatste glazen plafonds die nog doorbroken moet worden. Wij krijgen wel eens te horen dat we eerst maar eens een bestseller moeten schrijven als we een prominente plek op een congres willen hebben. Die hebben we nu.'
Kramer greep de uitreiking aan om aandacht te vragen voor de website www.movingpeople.nu, waar mensen 3D-poppetjes van vluchtelingen kunnen kopen. De website is een initiatief van een kunstenaarscollectief dat vluchtelingen financieel wil ondersteunen. ‘Als we dankzij deze prijs het podium krijgen, willen wij dat graag gebruiken om verhalen door te geven en iets te betekenen voor andere mensen.'
Over Hans van der Klis
Hans van der Klis is freelance journalist. Hij schrijft regelmatig artikelen voor Managementboek.