1. Je wilt je bij klanten onderscheiden als een gecertificeerde coach
‘De ene helft van Nederland coach de andere helft’. Deze uitspraak hebben we allemaal wel eens gehoord. Heel veel mensen noemen zich coach. Het beroep is helaas niet beschermd. Voor iemand die een coach zoekt is het helemaal niet gemakkelijk om te weten hoe hij een goede vindt. Dikwijls gaat dat via persoonlijke aanbevelingen van een bekende die positieve ervaringen heeft gehad. Wanneer je je in deze veelheid van aanbieders die zich coach noemen wilt onderscheiden als een coach die zijn vak serieus neemt, een gedegen opleiding heeft, voor professionele standaarden staat, zich aan ethische principes houdt en hier middels een klachtenprocedure op aanspreekbaar is, dan doe je dat door je bij een beroepsvereniging te certificeren. Ons boek geeft inzicht in de competenties zoals de International Coach Federation – wereldwijd de grootste en meest erkende beroepsvereniging van coaches – deze hanteert. Het kan een leidraad vormen op de weg naar certificering.
2. Je ziet jezelf als een goede coach en wilt je blijven ontwikkelen
Als coach ben je nooit ‘af’. Wanneer je zelf niet meer lerend in je vak zou staan, dan verlies je je geloofwaardigheid naar cliënten. Hoe ervarener je echter bent, hoe subtieler de aandachtspunten worden waarmee je oefent. Je hebt dan weinig meer aan de standaard coach trainingen. Wij geven per competentie handvatten om je eigen coaching te blijven verdiepen en steeds meer ‘masterful’ te worden.
3. Je wilt voorkomen dat je in valkuilen trapt
Behalve het voeren van goede coachingsgesprekken ben je als coach ook regisseur van een proces. Wij beschrijven het coachingsproces van begin tot eind met daarbij de specifieke aandachtspunten en mogelijke valkuilen. Ethische principes spelen hierbij een belangrijke rol. Deze werken we uit op basis van dilemma’s die je in je praktijk kunt tegenkomen.
4. Je bent een leidinggevende die graag meer over coaching wil weten
Wanneer je met medewerkers op een meer coachende wijze in gesprek wilt gaan, is het goed je hierin te bekwamen. En ook als HR kom je in situaties waarin een professionele gespreksvoering nodig is. Veel van de beschreven competenties zijn hiertoe direct toepasbaar. Denk aan actief luisteren, effectief vragen stellen, feedback geven, tot afspraken komen. De vele voorbeelden geven je ideeën hoe je dit concreet doet. Daarnaast is het goed, wanneer je een medewerker wilt laten coachen, om te weten over welke kwaliteiten een gecertificeerde coach beschikt.
5. Je vindt het gewoon interessant om meer over coaching te lezen
In ons boek verdiepen we de achtergronden van de competenties. Waarom is luisteren zo wezenlijk? Kunnen we eigenlijk wel bewust ons leven mede sturing geven? Hoe werken gewoontes en wat is er voor nodig om ze te veranderen? Is coachen altijd alleen maar vragen: ‘Wat denk je zelf?’ of heb je ook een actievere inbreng als coach? Hoe stuur je zonder de inhoud te bepalen? Waarom is positief denken niet genoeg? Deze vragen komen aan de orde en er zijn door het hele boek tekstboxen waarin we theorieën en modellen uit de internationale coachingsliteratuur kort uiteen zetten.
Marianne van der Pool is Master Certified Coach bij de International Coach Federation en psycholoog-psychotherapeut. Zij is werkzaam als executive coach en opleider professioneel coachen, onder andere bij de CoachingSchool Amsterdam. Annemarie van der Meer is een ervaren coach, trainer en facilitator en coacht en traint in binnen- en buitenland. Ze is verbonden aan MEER Coaching. Ze zijn de auteurs van De 11 coachcompetenties in woord en beeld.