Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Ondernemen voor Coaches

Wat is er ‘hotter’ dan coaching? Een coach zijn! Er zijn duizenden mensen coach, tienduizenden die een coach zoeken en wel honderdduizenden die een coach kunnen gebruiken. Zie daar maar eens tussen te komen.

Sander Goethals | 12 oktober 2018 | 2-3 minuten leestijd

In mijn boek Ondernemen voor Coaches neem ik je mee langs alle facetten van het ondernemerschap maar dan toegespitst op de coachingpraktijk. Hiermee bespaart de zoekende coach zich tijd, energie en frustratie bij het opzetten van een bloeiende coachpraktijk.

Ik kom al jaren bij verschillende grote organisaties over de vloer. Daarbij zijn er dagen dat het werk dat je verzet hebt opgaat in het groter geheel. De momenten die ik het mooiste vond waren de momenten dat mijn bijdrage er echt toe deed. Daarvan heb ik geleerd dat ik een bijdrage wil leveren aan het succes van anderen. Als ik anderen in staat stel om mensen te helpen dan is mijn impact veel groter dan ik in mijn uppie ooit zou kunnen realiseren. Dat voelt heerlijk!

Het is zeker niet het zoveelste generieke boek over ondernemerschap. Hoewel ik niet alle boeken over ondernemerschap gelezen heb, durf ik dat wel te zeggen. Dat komt door de focus die ik in het boek heb. Die is gericht op coaches. Een bijzondere groep want hun diensten zijn gevoeliger en minder concreet dan andere takken van sport. Daarmee is de boodschap die ze over moeten brengen dat ook. Daarnaast is het ook een bijzondere groep ondernemers. Voor het grote snelle geld word je geen coach en een gat in de markt is het ook al een tijdje niet meer. Coach word je omdat je iets wil toevoegen aan de wereld door anderen met hun twijfels, wensen en problemen te helpen.

Mijn boek neemt die context als uitgangspunt met daarbij wel als sausje de (generieke) basisbeginselen van het ondernemen. Als coach moet je nu eenmaal wel iets ondernemen voordat je iemands vertrouwen hebt verdiend om te mogen coachen.

Ik neem de coachpraktijk als uitgangspunt maar daar blijft het bij. Overigens zitten daar wel aanknopingspunten in die ook voor het ondernemen gelden, ik noem er hier een paar:

1. In je coachgesprekken moet je afstemmen op je cliënt. Dit is niet anders in je verkoopgesprek. Dit is gelijk het meest essentiële punt dat ik je op het hart wil drukken. In alles wat je doet hou je publiek voor ogen.

2. Tijdens de coaching zet je bepaalde competenties in. Succesvol ondernemen vereist ook specifieke competenties. In mijn boek en bonusmateriaal ga ik hier uitgebreid op in.

3. Binnen een coachingtraject doorloop je fases. Ook je bedrijf moet je opbouwen in verschillende stappen. In mijn boek krijg je hier handvatten voor. Ook heb ik bonusmateriaal ontwikkeld dat je hierbij gaat helpen.

4. Coaching is een vak dat je niet op de middelbare school leert. Ook ondernemen is een vak waar je misschien best even op moet studeren. Zie mijn boek als studiemateriaal.

5. Als coach groeit je kunde mede door het aantal vlieguren dat je maakt. Als ondernemer zul je ook een leerweg doormaken. Mijn boek zorgt ervoor dat je dit op een effectieve manier doet.

Sander Goethals is bedrijfseconoom en organisatiepsycholoog. Ruim 10 jaar zelfstandig organisatie adviseur en sinds 2015 initiatiefnemer van de website Coachgezocht.nu. Hiermee heeft hij veel over de uitdagingen van coaches geleerd. Hij is de auteur van Ondernemen voor Coaches.

Over Sander Goethals
Sander Goethals is bedrijfseconoom en organisatiepsycholoog. Ruim 10 jaar zelfstandig organisatie adviseur en sinds 2015 initiatiefnemer van de website Coachgezocht.nu. Hiermee heeft hij veel over de uitdagingen van coaches geleerd. In Ondernemen voor Coaches combineert hij die ervaring met zijn bedrijfskundige achtergrond. Waarom? Hij wil op die manier impact hebben door een bijdrage te leveren aan het succes van anderen en specifiek coaches in staat stellen om zoveel mogelijk mensen te helpen met hun coachingsvraag.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden