Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Samenwerken voor gevorderden - Hoe je van elke samenwerking een succes maakt

We besteden gemiddeld tachtig procent van onze werktijd aan samenwerking, een toename van vijftig procent in de afgelopen twintig jaar blijkt uit onderzoek van Harvard Business Review.

Annemieke Figee | 23 januari 2020 | 3-5 minuten leestijd

Alleen door gebruik te maken van elkaars kennis en talenten kunnen we de complexe werkelijkheid en het hoge tempo waarin de wereld om ons heen verandert bijbenen en toegevoegde waarde blijven leveren aan klanten.

Reden genoeg om van samenwerken een feestje te maken. Soms lukt dat, met passie en energie, bruist de samenwerking en daarmee ook de resultaten.

Samenwerken levert ook vaak frustratie op. Vooral als hardnekkige patronen niet doorbroken worden, zoals klaaggedrag, roddelen, monologen van steeds dezelfde collega's of simpele afspraken die bij herhaling niet worden nagekomen.

Wij geloven dat op relatief simpele manieren met minder energie meer winst uit samenwerken te halen is. In Samenwerken voor gevorderden laten we zien hoe je dat doet. We nemen je in dit artikel mee in de basis voor ‘gevorderd samenwerken.'

Doorgeschoten aandacht voor samenwerken

Tuurlijk, samenwerken is belangrijk. Toch zijn er, in onze visie, te veel teams die de zoveelste heisessie organiseren om de samenwerking te verbeteren, zonder twee essentiële vragen te stellen:

1. Zijn onze afhankelijkheden groot genoeg om ons druk te maken om onze samenwerking?

2. Waarom en waartoe werken we eigenlijk samen? Wat moet de klant daarvan terugzien?

Deze voor de hand liggende vragen worden te weinig gesteld in organisaties en zijn essentieel Denk bijvoorbeeld aan een team fysiotherapeuten in een grote zorgorganisatie. Geen echte teams wat de auteurs betreft: hun onderlinge afhankelijkheid is minimaal. In de dagelijkse praktijk werken ze in multidisciplinaire samenwerkingsverbanden. Daar vormen ze de échte teams, waar ze met hun samenwerking het verschil voor de klant maken.

Stop met die eindeloze herhaling

In de samenwerking wordt te veel aandacht aan incidenten besteed en te weinig aan patronen. Daar lekt energie op weg. Denk bijvoorbeeld aan een team dat meerdere keren per jaar vergadert over afspraken die niet nagekomen worden. Ze spreken hun zorgen uit en spreken met elkaar af nu alerter te zijn op die afspraken. In de dagelijkse praktijk wordt bij de koffieautomaat al jaren gemopperd over die collega's die zich hier niet aan houden. Die dans wordt steeds herhaald, zonder dat er noemenswaardige veranderingen plaatsvinden. Ze richten zich op incidenten in plaats van op patronen. Patronen zijn het antwoord op de vraag: welk gedrag laten wij steeds zien rondom gemaakte afspraken? Als je aan de samenwerking wilt werken besteed je tijd en moeite dan liever aan patronen en niet aan incidenten.

Voorbeelden van patronen zijn:

- We spreken vooral over en niet mét elkaar

- Werkdruk mag altijd als excuus worden aangevoerd voor niet nagekomen afspraken

- We houden elkaar scherp op goede prestaties

- Tijdens een overleg sturen we niet of nauwelijks op de opbrengst

- Als je er niet bij was, mag je een besluit opnieuw ter discussie stellen

Over deze en meer patronen vind je herkenbare verhalen terug in het boek. Met praktische tips om ze te doorbreken of juist te versterken.

Meer bereiken met minder energie

Soms zijn patronen zo sterk en gaan ze al zo lang mee dat het voelt alsof jij er als eenling geen invloed op hebt. Volgens de auteurs is dat ook zo. In je eentje krijg je hardnekkige patronen niet veranderd.

Dat lukt alleen als je er een groepsprobleem van maakt. Zorg dat meer collega's zich verantwoordelijk voelen om het aan te pakken.

Dat is volgens ons makkelijker dan je denkt. In ons boek leer je slim gebruik te maken van de rollen en dynamiek in jouw team(s). Alvast een simpele tip, stel wat vaker de volgende vragen als je de urgentie om de samenwerking te verbeteren in jouw team(s) wilt vergroten:

·         Ben ik de enige die zich zorgen maakt om.....?

·         Wie denkt er nog meer zo over?

·         Wie denkt er anders over?

·         Wie trekt zich dit probleem nog meer aan?

In Samenwerken voor gevorderden geven we meer tips om met weinig energie veel impact in jouw team(s) te bereiken.

Léonie van Rijn en Annemieke Figee zijn twee psychologen met een specialisatie als teamcoach. Samen hebben ze Firijn opgericht. Ze helpen organisaties om de kracht van teams te ontsluiten. Daarnaast spreken ze regelmatig op congressen.

Ze laten in hun derde boek Samenwerken voor gevorderden zien dat je als eenling, zonder leidinggevende bevoegdheid, meer kunt veranderen dan je denkt. Dat doen ze aan de hand van 20 herkenbare praktijkverhalen. De verhalen komen uit hun eigen werkpraktijk.

Over Annemieke Figee

Annemieke Figee is psycholoog en teamcoach. Samen met Léonie van Rijn ontwikkelde zij het Spel der ongeschreven regels en schreef ze drie boeken: Groepsdruk, Ongeschreven regels en Samenwerken voor gevorderden.

Over Léonie van Rijn

Léonie van Rijn is psycholoog en teamcoach bij Firijn.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden