OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren

    Filter de resultaten

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 909 van 19.556 resultaten
    recensie
    15 april 2008
    Bert Peene
    3-5 minuten leestijd
    Het zijn verwarrende tijden voor Het Merk. Er zijn nog steeds genoeg marketeers die beweren dat Het Merk het meest waardevolle bezit is van iedere onderneming. Maar er is ook scepsis en die klinkt luider en luider. Met name het huidige merkdenken zou ontoereikend zijn; te opportunistisch, al wordt dat niet met zoveel woorden gezegd. 
    nieuws
    15 april 2008
    Dick Pels
    2-3 minuten leestijd
    Twee nieuwsfeiten die onvermijdelijk op elkaar botsen: superbelegger John Paulson heeft over 2007 3 miljard dollar ofwel 1,9 miljard euro binnengeharkt, een bedrag dat gelijk staat aan het totale binnenlandse product van landen zoals Rwanda of Kirgizië. Eén man is dus evenveel waard als een heel land. Tegelijkertijd stijgt de armoede in arme landen zoals Rwanda als gevolg van de snel stijgende voedselprijzen.
    recensie
    Marketing
    15 april 2008
    Eric van Arendonk
    2-3 minuten leestijd
    In 2006 bestond het Hoofdbedrijfschap Detailhandel 50 jaar. Naar aanleiding van dit jubileum heeft men bij een veertigtal retailers, groot en klein, een interview afgenomen. De belangrijkste vraag die hen gesteld is: 'hoe kijken jullie aan tegen allerlei trends die de toekomst van de sector bepalen?' De antwoorden op deze vraag zijn samengevoegd in 10 zogenaamde paradoxen wat uiteindelijk leidt tot een visie op retail in 2010. De geïnterviewde retailers lijken een dwarsdoorsnede te zijn. De overeenkomst tussen hen is dat ze tot 2006 succesvol zijn. Zowel grote als kleine retailers geven hun visie. Opvallend is dat deze visies op zich niet ver uiteenlopen.
    recensie
    Marketing
    15 april 2008
    Ben Kuiken
    1-2 minuten leestijd
    Over weinig onderwerpen wordt meer gesproken en geschreven dan over innovatie. Terecht, want om te kunnen overleven zullen bedrijven steeds weer nieuwe producten, diensten en bedrijfsmodellen moeten ontwikkelen. Maar de grote vraag is natuurlijk altijd: hoe doe je dat, innoveren? Roland en Rogier van Kralingen geven in De groeimotor het antwoord.
    nieuws
    Economie
    15 april 2008
    Pierre Pieterse
    4-5 minuten leestijd
    De boodschap van Robert Reich in zijn boek Superkapitalisme is zonneklaar: laat bedrijven concurreren op het scherpst van de snede, met als enige richtsnoer winstmaximalisatie. Laat ze doen waarvoor ze zijn ingericht: optimaal ondernemen. Zaken als duurzaam of maatschappelijk verantwoord zijn niet meer dan ballast dat alleen maar afleidt van de kerntaak. In het beste geval een cosmetisch PR-masker. Kortom: laat bedrijven in de markt zijn werk doen, zo effectief en efficiënt mogelijk.
    column
    Economie
    14 april 2008
    Dick Pels
    3-4 minuten leestijd
    Op 7 februari sprak premier Balkenende tot de verzamelde werkgevers van VNO/NCW over zijn ambities voor Nederland. In 2020 zou ons land moeten horen bij ‘de meest dynamische en concurrerende landen ter wereld.’ Een pioniersland met een innovatieve, groene, verantwoordelijke en ondernemende mentaliteit, waar mensen zouden ‘durven en doen.’ Mooie woorden.
    column
    14 april 2008
    Pierre Pieterse
    3-4 minuten leestijd
    Ik loop door de straten van Berlijn en zie een kinderspeelplaats in een woonwijk op de plek van de bunker van Hitler. De bunker is opgeblazen. Wat is stom toeval. Een man met een gek snorretje komt aan de macht, omdat de twee grootste partijen niet samen een regering willen vormen. En als een Leidenaar het Rijksdaggebouw in de fik steekt, krijgt dit mannetje een vrijbrief een dictatuur te creëren ‘ten goede van het volk’. Na WOII volgen in Europa een serie koude oorlogen en opstanden. Tot in de jaren tachtig.
    achtergrond
    14 april 2008
    Joep Schrijvers
    2-3 minuten leestijd
    Het aantal managers is in Nederland met 24% gedaald in de periode van 2000 tot 2005. De werkgelegenheid voor deze beroepsgroep daalde met 26.500 plaatsen. Waren er in 2000 ruim 110.000 managers in ons land te vinden. Nu is dat aantal gedaald tot ruim 83.000.
    achtergrond
    14 april 2008
    Dick Pels
    5-7 minuten leestijd
    Als tijd geld is, dan is het kapitalisme een tijdmachine: de kapitalistische economie is ook een politiek van de tijd. Dus kennen verschillende vormen van kapitalisme verschillende tijdsperspectieven of tijdsculturen, en is er tussen deze sprake van een strijd om de invulling van de tijd.
    achtergrond
    14 april 2008
    Dick Pels
    3-5 minuten leestijd
    Paul Kalma, lid van de Tweede Kamer voor de PvdA en voormalig directeur van de partijdenktank de Wiardi Beckman Stichting, wordt wel eens het geweten van zijn partij genoemd. Dat is natuurlijk een gemengd compliment, want waar de persoon voor wordt geprezen wordt de organisatie voor gekapitteld: zij zou onvoldoende geweten, of in elk geval onvoldoende geheugen bezitten. Waar was de PvdA ook weer voor opgericht?
    recensie
    Algemeen management
    14 april 2008
    Ben Kuiken
    2-3 minuten leestijd
    In Heeft iemand de overhead gezien? pleiten Berenschotters Mark Huijben en Arno Geurtsen voor een rationele benadering van dit meest onbegrepen en verguisde onderdeel van de bedrijfsvoering.
    column
    14 april 2008
    Jaap Peters
    4-5 minuten leestijd
    De problemen bij de Belastingdienst zijn er al jaren, maar zo rond april is het oogsttijd en kunnen we ook duidelijk zien waarom het allemaal nog steeds niet werkt. De grootste problemen vallen als rotte appelen uit de boom: de complexe automatisering, een reorganisatie richting zelfsturende teams, het implementeren van prestigieuze projecten, bezuinigen en een personeelsstop, en tenslotte falend toezicht. Op zich interessant, maar deze vijf problemen gelden vandaag de dag voor iedere willekeurige organisatie. Zeker dus ook bij onze Belastingdienst met 30.000 medewerkers. Wat leren we ervan en wat kunnen we eraan doen?
    recensie
    Algemeen management
    13 april 2008
    Ben Kuiken
    1-2 minuten leestijd
    Sprookjes hebben een grote zeggingskracht, niet alleen voor kinderen, maar juist ook voor volwassenen. Wie kent bijvoorbeeld niet het sprookje van de nieuwe kleren van de keizer? En wie begrijpt niet de moraal van dit verhaal, namelijk dat als de keizer zo belangrijk en machtig is geworden dat niemand hem meer tegen durft te spreken, er dan een dag komt dat de keizer zonder kleren over straat loopt. Totdat een kind roept: ‘Hij heeft geen kleren aan.’
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    13 april 2008
    Pierre de Winter
    2-3 minuten leestijd
    Een dip, iedereen kent het fenomeen. Seth Godin vertelt in De Dip wat een dip is (niet minder dan een cul-de-sac) en wat je moet doen als je er middenin zit: niet opgeven, maar stug doorgaan zodat je de mensen die wel opgeven achter je laat.
    recensie
    Werk en loopbaan
    13 april 2008
    Pierre de Winter
    1-2 minuten leestijd
    De poorten naar de WAO zijn vrijwel gesloten. En dat heeft de weg vrij gemaakt voor meer nadruk op preventie, bijvoorbeeld van nationale klacht nummer-1: burn-out. Het boek Hart aan het werk - voorkom burn-out van Carien Karsten helpt alvast een handje.
    recensie
    Reclame en verkoop
    13 april 2008
    Pierre de Winter
    2-3 minuten leestijd
    De kloteklant is opgestaan en volgens Egbert Jan van Bel zullen alleen bedrijven die zijn wrok weten om te buigen in waardering, de slag om de toekomst kunnen winnen.
    recensie
    Marketing
    13 april 2008
    Ben Kuiken
    1-2 minuten leestijd
    Een vlaggetje in een drol, mannen in hun ondergoed langs de A4: zo simpel kan Guerrillamarketing zijn. Maar pas op, schrijft journalist Cor Hospes in zijn boek over deze vorm van reclame: als je het niet goed doet, kan het tegen je gaan werken.
    recensie
    Strategisch management
    13 april 2008
    Pierre de Winter
    2-3 minuten leestijd
    Een ‘how to gids’voor fusies en acquisities schrijven. Kan dat? Maikel Batelaan en Fred van Essen komen een heel eind.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    13 april 2008
    Joep Schrijvers
    3-4 minuten leestijd
    Eric Wilson schreef een prachtig boek over het hedendaagse geluk. Eigenlijk is het een herwaardering van somberte en zwaarmoedigheid. Hij behandelt uitvoerig de relatie tussen innovatie, creativiteit en melancholie. Zijn pijlen richt hij op het suffe, cliché achtige geluk van winkelcentra, pretparken en Happy Meals.
    recensie
    Strategisch management
    12 april 2008
    Dick Pels
    2-3 minuten leestijd
    Van Agtmael gebruikt in zijn boek De nieuwe multinationals grote woorden. We zitten midden in de ingrijpendste verschuiving in de economische (en politieke) wereld sinds de industriële revolutie. De economische balans dreigt om te slaan van het geïndustrialiseerde westen (inclusief Japan en Australië) naar voormalige ontwikkelingslanden zoals India, China, Korea, Brazilië en Mexico.

      Personen

        Trefwoorden