OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 909 van 19.556 resultaten
recensie
15 april 2008
Bert Peene
3-5 minuten leestijd
Het zijn verwarrende tijden voor Het Merk. Er zijn nog steeds genoeg marketeers die beweren dat Het Merk het meest waardevolle bezit is van iedere onderneming. Maar er is ook scepsis en die klinkt luider en luider. Met name het huidige merkdenken zou ontoereikend zijn; te opportunistisch, al wordt dat niet met zoveel woorden gezegd.
nieuws
15 april 2008
Dick Pels
2-3 minuten leestijd
Twee nieuwsfeiten die onvermijdelijk op elkaar botsen: superbelegger John Paulson heeft over 2007 3 miljard dollar ofwel 1,9 miljard euro binnengeharkt, een bedrag dat gelijk staat aan het totale binnenlandse product van landen zoals Rwanda of Kirgizië. Eén man is dus evenveel waard als een heel land. Tegelijkertijd stijgt de armoede in arme landen zoals Rwanda als gevolg van de snel stijgende voedselprijzen.
recensie
Marketing
15 april 2008
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
In 2006 bestond het Hoofdbedrijfschap Detailhandel 50 jaar. Naar aanleiding van dit jubileum heeft men bij een veertigtal retailers, groot en klein, een interview afgenomen. De belangrijkste vraag die hen gesteld is: 'hoe kijken jullie aan tegen allerlei trends die de toekomst van de sector bepalen?' De antwoorden op deze vraag zijn samengevoegd in 10 zogenaamde paradoxen wat uiteindelijk leidt tot een visie op retail in 2010. De geïnterviewde retailers lijken een dwarsdoorsnede te zijn. De overeenkomst tussen hen is dat ze tot 2006 succesvol zijn. Zowel grote als kleine retailers geven hun visie. Opvallend is dat deze visies op zich niet ver uiteenlopen.
recensie
Marketing
15 april 2008
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Over weinig onderwerpen wordt meer gesproken en geschreven dan over innovatie. Terecht, want om te kunnen overleven zullen bedrijven steeds weer nieuwe producten, diensten en bedrijfsmodellen moeten ontwikkelen. Maar de grote vraag is natuurlijk altijd: hoe doe je dat, innoveren? Roland en Rogier van Kralingen geven in De groeimotor het antwoord.
nieuws
Economie
15 april 2008
Pierre Pieterse
4-5 minuten leestijd
De boodschap van Robert Reich in zijn boek Superkapitalisme is zonneklaar: laat bedrijven concurreren op het scherpst van de snede, met als enige richtsnoer winstmaximalisatie. Laat ze doen waarvoor ze zijn ingericht: optimaal ondernemen. Zaken als duurzaam of maatschappelijk verantwoord zijn niet meer dan ballast dat alleen maar afleidt van de kerntaak. In het beste geval een cosmetisch PR-masker. Kortom: laat bedrijven in de markt zijn werk doen, zo effectief en efficiënt mogelijk.
column
Economie
14 april 2008
Dick Pels
3-4 minuten leestijd
Op 7 februari sprak premier Balkenende tot de verzamelde werkgevers van VNO/NCW over zijn ambities voor Nederland. In 2020 zou ons land moeten horen bij ‘de meest dynamische en concurrerende landen ter wereld.’ Een pioniersland met een innovatieve, groene, verantwoordelijke en ondernemende mentaliteit, waar mensen zouden ‘durven en doen.’ Mooie woorden.
column
14 april 2008
Pierre Pieterse
3-4 minuten leestijd
Ik loop door de straten van Berlijn en zie een kinderspeelplaats in een woonwijk op de plek van de bunker van Hitler. De bunker is opgeblazen. Wat is stom toeval. Een man met een gek snorretje komt aan de macht, omdat de twee grootste partijen niet samen een regering willen vormen. En als een Leidenaar het Rijksdaggebouw in de fik steekt, krijgt dit mannetje een vrijbrief een dictatuur te creëren ‘ten goede van het volk’. Na WOII volgen in Europa een serie koude oorlogen en opstanden. Tot in de jaren tachtig.
achtergrond
14 april 2008
Joep Schrijvers
2-3 minuten leestijd
Het aantal managers is in Nederland met 24% gedaald in de periode van 2000 tot 2005. De werkgelegenheid voor deze beroepsgroep daalde met 26.500 plaatsen. Waren er in 2000 ruim 110.000 managers in ons land te vinden. Nu is dat aantal gedaald tot ruim 83.000.
achtergrond
14 april 2008
Dick Pels
5-7 minuten leestijd
Als tijd geld is, dan is het kapitalisme een tijdmachine: de kapitalistische economie is ook een politiek van de tijd. Dus kennen verschillende vormen van kapitalisme verschillende tijdsperspectieven of tijdsculturen, en is er tussen deze sprake van een strijd om de invulling van de tijd.
achtergrond
14 april 2008
Dick Pels
3-5 minuten leestijd
Paul Kalma, lid van de Tweede Kamer voor de PvdA en voormalig directeur van de partijdenktank de Wiardi Beckman Stichting, wordt wel eens het geweten van zijn partij genoemd. Dat is natuurlijk een gemengd compliment, want waar de persoon voor wordt geprezen wordt de organisatie voor gekapitteld: zij zou onvoldoende geweten, of in elk geval onvoldoende geheugen bezitten. Waar was de PvdA ook weer voor opgericht?
recensie
Algemeen management
14 april 2008
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
In Heeft iemand de overhead gezien? pleiten Berenschotters Mark Huijben en Arno Geurtsen voor een rationele benadering van dit meest onbegrepen en verguisde onderdeel van de bedrijfsvoering.
column
14 april 2008
Jaap Peters
4-5 minuten leestijd
De problemen bij de Belastingdienst zijn er al jaren, maar zo rond april is het oogsttijd en kunnen we ook duidelijk zien waarom het allemaal nog steeds niet werkt. De grootste problemen vallen als rotte appelen uit de boom: de complexe automatisering, een reorganisatie richting zelfsturende teams, het implementeren van prestigieuze projecten, bezuinigen en een personeelsstop, en tenslotte falend toezicht. Op zich interessant, maar deze vijf problemen gelden vandaag de dag voor iedere willekeurige organisatie. Zeker dus ook bij onze Belastingdienst met 30.000 medewerkers. Wat leren we ervan en wat kunnen we eraan doen?
recensie
Algemeen management
13 april 2008
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Sprookjes hebben een grote zeggingskracht, niet alleen voor kinderen, maar juist ook voor volwassenen. Wie kent bijvoorbeeld niet het sprookje van de nieuwe kleren van de keizer? En wie begrijpt niet de moraal van dit verhaal, namelijk dat als de keizer zo belangrijk en machtig is geworden dat niemand hem meer tegen durft te spreken, er dan een dag komt dat de keizer zonder kleren over straat loopt. Totdat een kind roept: ‘Hij heeft geen kleren aan.’
recensie
Persoonlijke effectiviteit
13 april 2008
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
Een dip, iedereen kent het fenomeen. Seth Godin vertelt in De Dip wat een dip is (niet minder dan een cul-de-sac) en wat je moet doen als je er middenin zit: niet opgeven, maar stug doorgaan zodat je de mensen die wel opgeven achter je laat.
recensie
Werk en loopbaan
13 april 2008
Pierre de Winter
1-2 minuten leestijd
De poorten naar de WAO zijn vrijwel gesloten. En dat heeft de weg vrij gemaakt voor meer nadruk op preventie, bijvoorbeeld van nationale klacht nummer-1: burn-out. Het boek Hart aan het werk - voorkom burn-out van Carien Karsten helpt alvast een handje.
recensie
Reclame en verkoop
13 april 2008
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
De kloteklant is opgestaan en volgens Egbert Jan van Bel zullen alleen bedrijven die zijn wrok weten om te buigen in waardering, de slag om de toekomst kunnen winnen.
recensie
Marketing
13 april 2008
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Een vlaggetje in een drol, mannen in hun ondergoed langs de A4: zo simpel kan Guerrillamarketing zijn. Maar pas op, schrijft journalist Cor Hospes in zijn boek over deze vorm van reclame: als je het niet goed doet, kan het tegen je gaan werken.
recensie
Strategisch management
13 april 2008
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
Een ‘how to gids’voor fusies en acquisities schrijven. Kan dat? Maikel Batelaan en Fred van Essen komen een heel eind.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
13 april 2008
Joep Schrijvers
3-4 minuten leestijd
Eric Wilson schreef een prachtig boek over het hedendaagse geluk. Eigenlijk is het een herwaardering van somberte en zwaarmoedigheid. Hij behandelt uitvoerig de relatie tussen innovatie, creativiteit en melancholie. Zijn pijlen richt hij op het suffe, cliché achtige geluk van winkelcentra, pretparken en Happy Meals.
recensie
Strategisch management
12 april 2008
Dick Pels
2-3 minuten leestijd
Van Agtmael gebruikt in zijn boek De nieuwe multinationals grote woorden. We zitten midden in de ingrijpendste verschuiving in de economische (en politieke) wereld sinds de industriële revolutie. De economische balans dreigt om te slaan van het geïndustrialiseerde westen (inclusief Japan en Australië) naar voormalige ontwikkelingslanden zoals India, China, Korea, Brazilië en Mexico.