OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    2318730

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 4 van 101 resultaten
    recensie
    Organisatiekunde
    2 december 2011
    Erik de Vries
    1-2 minuten leestijd
    Ook wie niet beschikt over een zakenknobbel dan wel een handelsgeest, zal inmiddels beseffen dat het zakenlandschap en de daarmee samenhangende mondiale verhoudingen ingrijpend en in hoog tempo veranderen. De Nederlandse ondernemer die meent dat deze ontwikkelingen nauwelijks van invloed zullen zijn op zijn bedrijf, doet er goed aan zich te laten wakker schudden door het boek Ster-ondernemingen, met als ondertitel ‘Vijf groeistrategieën in een veranderend businesslandschap’ geschreven door Hans Bakker en Michiel Boersma.
    recensie
    Leiderschap
    1 december 2011
    Erik de Vries
    1-2 minuten leestijd
    Peter Senge zei het al in zijn beroemde boek The Fifth Discipline: de krijgsmacht is de enige organisatie die erop is ingesteld te leren en voortdurend op veranderingen in te spelen. Bedrijfskundige en actief reserveofficier Rob Evers kwam tot dezelfde conclusie, en schreef een boek waarin hij de lessen uit de krijgsmacht loslaat op de burgerwerkvloer: Teams door het vuur.
    recensie
    Marketing
    4 november 2011
    Erik de Vries
    1-2 minuten leestijd
    ‘Eigenlijk is marketing voor vrouwen helemaal niet zo moeilijk. Het is net gewone marketing. Maar dan met échte aandacht’. Dit citaat is te lezen op pagina 86 van het boek Mag het ietsje minder roze?, geschreven door Marianne van Leeuwen, Suzanne van der Erf en Yvonne de Meij-van Streefkerk. Het is de kernzin van een bont uitgegeven en met veel praktijkvoorbeelden gelardeerd pleidooi voor vrouwenmarketing.
    interview
    Algemeen management
    19 september 2011
    Erik de Vries
    5-7 minuten leestijd
    De vragen van deze tijd kunnen organisaties niet alleen oplossen. Samenwerken is noodzakelijk, maar zeker niet vanzelfsprekend. Robin Bremekamp ontdekte dat hij en zijn collega’s van organisatieadviesbureau Twynstra Gudde (TG) veel vragen van klanten kregen hoe zij efficiënt en succesvol kunnen samenwerken. De modellen die ze bij deze vragen gebruikten, verzamelden ze in wat zij dachten dat een intern document over succesvol samenwerken moest worden. Het resultaat verscheen echter onlangs bij Reed Business onder de titel Eerste hulp bij Samenwerken.
    recensie
    Algemeen management
    5 april 2011
    Erik de Vries
    1-2 minuten leestijd
    Een van de eerste dingen die opvalt aan het boek Eerste hulp bij Samenwerken, behalve dat het een bijzonder fraai verzorgde uitgave betreft, is dat het zelf het resultaat is van noeste en eendrachtige samenwerking. Onder aanvoering van Robin Bremekamp hebben vijftien (oud-)adviseurs van Twynstra Gudde (TG) veertig modellen samengebracht die in de meest uiteenlopende situaties waarin samenwerking vereist is, erbij kunnen worden gepakt.
    recensie
    Leiderschap
    31 maart 2011
    Erik de Vries
    2-3 minuten leestijd
    In De natuurlijke leider ontvouwen auteurs Mark van Vugt en Anjana Ahuja naar eigen zeggen niet minder dan een ‘gloednieuwe leiderschapstheorie’. Of dat is gelukt, is aan de lezer. Maar dit boek is in elk geval een uitstekend geschreven, heldere uiteenzetting voor iedereen die iets te weten wil komen over de achtergronden, evolutie of ontwikkeling, en werking van leiderschap.
    interview
    IT-management / ICT
    2 februari 2011
    Erik de Vries
    3-5 minuten leestijd
    IT is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Toch lijkt gedegen kennis over dit onderwerp voorbehouden aan de branche. In IT voor Managers, een laagdrempelig en inspirerend boekje, legt Patty Muller de basics uit van IT en, belangrijker, maakt ze duidelijk waarom iedere leidinggevend over deze kennis moet beschikken.
    interview
    Leiderschap
    28 december 2010
    Erik de Vries
    3-5 minuten leestijd
    Managementliteratuur voor wetenschappelijk of hoger geschoolde leidinggevenden is er in overvloed. Voor de laag daaronder is het aanbod karig. Jack de Waard en Bart Godding voorzien in een leemte met hun boeken Coaching aan de lopende band en Coaching zonder grenzen. De laatste kan tevens gelezen worden als een handleiding voor multicultureel management. M&L sprak met Bart Godding.
    recensie
    Marketing
    8 december 2010
    Erik de Vries
    3-4 minuten leestijd
    Er zullen in het bedrijfsleven weinig marketeers rondlopen die niet het gevoel hebben ‘iets met sociale media’ te moeten, voorzover ze daarmee nog geen begin hebben gemaakt. Voor hen komt het boek Social marketing strategie. Van experiment naar succes als geroepen.
    recensie
    Psychologie
    24 november 2010
    Erik de Vries
    2-3 minuten leestijd
    Hoewel de titel wellicht anders doet vermoeden, heeft het boekje Spoken bestaan van Suzanne Unck niets van doen met paranormale  verschijnselen. ‘Een spook in dit boek is een metafoor voor je (voormalige) beschermingsmechanisme dat je angst aanjaagt en je meesleurt naar een plek waar je niet hoort: opgesloten in jezelf’, aldus de schrijfster in het openingshoofdstuk.
    interview
    Algemeen management
    19 november 2010
    Erik de Vries
    4-6 minuten leestijd
    In Iedereen coach!, een praktijkboek voor alledag en overal zoals de ondertitel luidt, laat Jef Clement zien hoe de mens beter gebruikmaakt van zijn natuurlijke neiging om anderen te helpen en te adviseren. ‘Stel eens een vraag, in plaats van direct advies te geven’, luidt één van zijn stelregels. M&L sprak met hem over de verschijning van Iedereen coach!
    recensie
    Leiderschap
    23 oktober 2010
    Erik de Vries
    2-3 minuten leestijd
    In ‘Coaching zonder grenzen’ vatten Jack de Waard en Bart Godding een onderwerp bij de horens waar veel managers en/of directies naar hun mening nog altijd moeizaam mee omgaan. We hebben het over onderlinge fricties, wederzijds onbegrip en andere problemen die worden veroorzaakt door cultuurverschillen op de werkvloer. ‘Problemen met allochtone medewerkers leiden bij veel leidinggevenden tot een pijnlijke cultuurkramp’, schrijven de auteurs in hun inleiding.
    interview
    Marketing
    1 oktober 2010
    Erik de Vries
    4-6 minuten leestijd
    Sjef Kerkhofs schreef samen met Martijn Planken, Maurice Beerthuyzen en Jan Adriaanse het boek Social marketing strategie. Van experiment naar succes. Het boek geeft antwoord op de vraag hoe de moderne marketeer effectief gebruik kan maken van social media.
    recensie
    Reclame en verkoop
    23 augustus 2010
    Erik de Vries
    2-3 minuten leestijd
    In De 49 Gevaarlijkste Verkoopmythen. Hoe je ze kunt herkennen en voorkomen trekt Michel Hoetmer ten strijde tegen de fabeltjes en bakerpraatjes uit de verkoopwereld. Zijn vijand, als we de metafoor nog even aanhouden, is hardnekkig, want onzichtbaar. Uit het boek komt naar voren dat veel in verkoopland gaat omdat het nu eenmaal zo gaat.
    recensie
    Marketing
    30 juli 2010
    Erik de Vries
    2-3 minuten leestijd
    Business blunders, met als ondertitel ‘Meer dan 100 management missers & marketing mislukkingen’ is de prikkelende titel van het boek dat Frans Reichardt samen met Ed en Thijs van Eunen schreef. De gedachte achter dit boek is dat doorgaans alleen over succesverhalen wordt gesproken, terwijl men ook - of juist - van fouten kan leren.
    recensie
    Marketing
    21 juni 2010
    Erik de Vries
    3-5 minuten leestijd
    Het lezen van het boek Business blunders dat aandacht besteedt aan meer dan 150 marketing missers & management bloopers is goed voor een lach en een traan. Een enkele case heeft onmiskenbaar een slapstickgehalte, maar goedbeschouwd zijn de effecten van zakelijke missers uiteraard zelden hilarisch. M&L sprak met Frans Reichardt, die het boek samen met Ed van Eunen en Thijs van Eunen schreef, over de grootste (en kleinere) business blunders.
    recensie
    Algemeen management
    10 juni 2010
    Erik de Vries
    2-3 minuten leestijd
    Volgens auteur Ben Kuiken in zijn boek De laatste manager is het niet denkbeeldig dat onze kleinkinderen het volgende oordeel over de huidige generatie ‘arbeiders’ zal vellen: ‘De laatindustriële mens had zich georganiseerd in grote, logge organen die niet meer te besturen waren en die alleen met angst, onderdrukking of financiële prikkels overeind konden worden gehouden.’ Zelfs voor wie geen kennis heeft van de structuur en werkwijze binnen - grote - bedrijven moet dit herkenbaar klinken.
    recensie
    Algemeen management
    9 juni 2010
    Erik de Vries
    1-2 minuten leestijd
    ‘Onderhandelen is een van de moeilijkste vaardigheden,’ stelt George van Houtem in de inleiding van zijn boek De dirty tricks van het onderhandelen. De kneep zit ‘em in het vinden van de juiste balans tussen wat Van Houtem vechterig gedrag en samenwerkend gedrag noemt: het gedrag dat je moet vertonen om je doel te bereiken versus het gedrag dat nodig is om vertrouwen te kweken bij een ander. En dan is er natuurlijk nog de inhoudelijke component van de onderhandeling: kloppen de feiten, zie ik niets over het hoofd? Ondanks de complexiteit van het onderwerp is Van Houtem wel degelijk van mening dat je onderhandelen kunt leren. Op z’n minst moet het mogelijk zijn je te bekwamen in het herkennen van slinkse trucs. Maar ja, zodra je ze herkent is de toepassing ervan niet ver weg.
    recensie
    Algemeen management
    28 mei 2010
    Erik de Vries
    5-8 minuten leestijd
    Ben Kuiken werkte zeven jaar als journalist bij Management Team, waarvan de laatste twee jaar als hoofdredacteur. Die functie heeft Kuiken op diverse manieren in contact gebracht met thema’s als leiderschap, management en de organisatie van bedrijven. Met name over de rol van de manager binnen organisaties kan Kuiken zich verbazen: wat voegt hij toe? En gaan werknemers echt beter werken als iemand ze controleert of aanstuurt? Kuiken ging op zoek naar bedrijven die het anders doen, en schreef er een boek over: De laatste manager. M&L sprak de auteur aan de vooravond van de verschijning van zijn boek.
    interview
    Reclame en verkoop
    11 mei 2010
    Erik de Vries
    4-6 minuten leestijd
    Michel Hoetmer hield in zijn boek De zeven zonden van verkopers uit 2007 de verkoopbranche al eens tegen het licht. Wie zijn nieuwste boek leest, De 49 gevaarlijkste verkoopmythen, concludeert dat weinig van zijn eerdere lessen en aanbevelingen hun weg naar de praktlijk hebben gevonden. In De 49 gevaarlijkste verkoopmythen rekent Hoetmer - in vaak niet mis te verstane bewoordingen - af met de meest hardnekkige misverstanden uit de verkooppraktijk, die nog altijd de ronde doen.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden